Enkla TIPS när ni gör ERA hojfilmer!

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har 2 batterier och laddar det ena via usb. Laddningen tar ungefär lika lång tid som batteriet räcker, så efter ca. 2-2,5 timmar så stannar jag och byter. Använder ett 64 Gb minneskort som jag "tömmer" till en extern hårddisk efter varje dags filmning. Har en GoPro 4 och filmar i 1080 60 fps och då räcker minneskortet till drygt 5 timmar. Borrat ett hål i det vattentäta höljet för en extern mic som jag har i hjälmen. Tätar med gammal hederlig häftmassa. Funkar kanon:tummenupp
Har en 4 ports usb hubb från Clas Ohlsson i tankväskan som matas från mitt 12 volts uttag via en sådan här http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/847940 Gör att jag kan ladda mobil, kamera m.m. samtidigt.
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
"Hixman"

Härligt! Kul att du har löst det på ett bra sätt :)

Vet inte om det är annorlunda på GoPro4 och GoPro Hero 5 Black beträffande laddning av batteriet - i GPH5 sitter batteriet på plats i kameran när det laddas. Kan du ha batteriet löst och ladda det med GP4? Ligger det i tankväskan när det laddas i så fall?

Jag ska köra en Norgetur i sommar (7-9 dagar) och har ingen möjlighet att släpa med mig laptop´en... Vad är det för extern hårddisk du använder för att ladda ur minneskorten?

Vilken extern mikrofon använder du?

Är det en sån här du har:
Skärmavbild 2017-04-16 kl. 12.59.27.png

Var sitter kameran monterad? På styret eller hjälmen eller någon annanstans?

En sån här bör ju fungera. Eller?
Skärmavbild 2017-04-16 kl. 13.05.16.jpg

/H
-
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
"Hixman"

Härligt! Kul att du har löst det på ett bra sätt :)

Placerar du batteriet, som laddas under färd, i tankväskan? Blir batteriet varmt?

Ja, i tankväskan och nej, det blir inte särskilt varmt.

Jag ska köra en Norgetur i sommar (7-9 dagar) och har ingen möjlighet att släpa med mig laptop´en... Vad är det för extern hårddisk du använder för att ladda ur minneskorten?

En Samsung 1 Tb men jag har laptopen med. Vet inte om det går utan.

Vilken extern mikrofon använder du?

Använder Röde SmartLav+ vilken jag rekommenderar varmt. Du behöver en extern micadapter + en adapter mellan 3,5 mm trrs hona till 3,5 mm trs hane.

Länkar:https://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/v-635391320540000000/1013151.jpg?width=1024
https://www.scandinavianphoto.se/img/img_large/v-635443195800000000/1013827.jpg?width=1024
https://www.netonnet.se/art/foto/actionkamera/tillbehor-actionkamera/gopro-pro-3-5mm-mic-adapte/238352.13292/#


Är det en sån här du har:
View attachment 436896

Nej, en sån här. http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9016351424542.jpg

Var sitter kameran monterad? På styret eller hjälmen eller någon annanstans?

På hjälmen. Har även en GoPro 3+ som jag monterar på hojen för lite kul vinklar.

En sån här bör ju fungera. Eller?
View attachment 436897
Absolut:tummenupp

/H
-

Hoppas att du får till en bra lösning:)
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tack så Jättemycket för informationen "Hixman"!

Verkar helt ok kvalitet med framför allt ljudet på din tur vid Stelviopasset.

Jag redigerade mitt förra inlägg med frågorna, men du hann svara på det tidigare som jag skrev.

"Vet inte om det är annorlunda på GoPro4 och GoPro Hero 5 Black beträffande laddning av batteriet - i GPH5 sitter batteriet på plats i kameran när det laddas. Kan du ha batteriet löst och ladda det med GP4?"
Av ditt svar (att batteriet ligger i tankväskan när det laddas) drar jag slutsatsen att det på GP4 kan laddas utanför kameran. Det är tyvärr alltså inte möjligt på GPH5...
Får försöka att köra kameran med ström från USB-hubben, tills minneskortet är fullt.

/H
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, har externa laddare till både GP 3+ och GP4. Visste inte att det inte fanns till GP5. Inte vidare praktiskt kan jag tycka. Ljudkvaliteten blir riktigt bra med SmartLaven tycker jag. Mycket av filmens upplösning/kvalitet går förlorad i Youtubes rendering. Väldigt mycket bättre i original.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
"Hixman"
Just ja, glömde ju kommentera din härliga film från Stelvio! Superhärligt att du låter motorljudet vara kvar, och inte "förstör" filmen med en massa skränmusik. Det Finns bra och behaglig musik man kan använda till sina filmer, men det verkar som många tycker att det viktigaste är att ta bort motorljudet med musiken...
Dessutom är det ju mer än tillräckligt bra ljud från mikrofonen som får fram din röst hur bra som helst.
Tror jag måste testa den där set-up´en :tungan

Visst är det 1290 SA du kör?

/H
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
"Hixman"
Just ja, glömde ju kommentera din härliga film från Stelvio! Superhärligt att du låter motorljudet vara kvar, och inte "förstör" filmen med en massa skränmusik. Det Finns bra och behaglig musik man kan använda till sina filmer, men det verkar som många tycker att det viktigaste är att ta bort motorljudet med musiken...
Dessutom är det ju mer än tillräckligt bra ljud från mikrofonen som får fram din röst hur bra som helst.
Tror jag måste testa den där set-up´en :tungan

Visst är det 1290 SA du kör?

/H

Tack:) Ja, en 1290 SA. Lagt upp filmer på tuben mest för nära och kära och mig själv förstås. Har därför inte klippt ner dem eller försökt hotta upp dem på något sätt för att få fler wiews. Tror att många som lägger på musik gör det för att de har så dåligt ljud. Kraftigt vindbrus över 40 km/h som man inte orkar lyssna på. Gillar också att motorljudet är rätt framträdande. Gör upplevelsen mer levande på nåt sätt.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ja... fan... :Bugar

Det får nog bli ett "Dubbeluttag 12V USB" från Feltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...illbehor/Dubbeluttag-12-V-och-USB-2000034561/

Till den kopplar jag lämpligast Feltema´s "USB-laddare 4 utgångar" som jag placerar i tankväskan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ltillbehor/USB-laddare-4-utgangar-2000039976/

Och som grädde på moset från actionking.se, placeras också i tankväskan:
"Batteri och batteriladdare dubbel för GoPro Hero 5 paket":
http://www.actionking.se/batterier-...teriladdare-dubbel-for-gopro-hero5-paket.html

/H
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja... fan... :Bugar

Det får nog bli ett "Dubbeluttag 12V USB" från Feltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...illbehor/Dubbeluttag-12-V-och-USB-2000034561/

Till den kopplar jag lämpligast Feltema´s "USB-laddare 4 utgångar" som jag placerar i tankväskan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ltillbehor/USB-laddare-4-utgangar-2000039976/

Och som grädde på moset från actionking.se, placeras också i tankväskan:
"Batteri och batteriladdare dubbel för GoPro Hero 5 paket":
http://www.actionking.se/batterier-...teriladdare-dubbel-for-gopro-hero5-paket.html

/H

Det blir perfekt:tummenupp
Grymt praktiskt att kunna ladda/strömförsörja alla sina gadgets under rull:)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Dubbeluttaget från Feltema är nog inte möjligt att montera på styret, eftersom det inte finns plats på styrets "smala del" (22 mm). Styrets mitt är betydligt grövre... Well, jag ska i vilket fall prova, det kanske kan lösas på nåt sätt.

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jo just det, kanske dags att uppdatera lite... ;-)

Jag monterade dubbeluttaget från Biltema på styrets vänstra sida. Plats finns och det fungerade utan problem.
(USB-laddaren med 4 utgångar använde jag aldrig)

Laddade mobiltelefonen under körning och det fungerade utmärkt. Mobilen låg alltså i tankväskan.

Det är fullt möjligt att driva GPH5 med 'direktström' från USB-uttaget på styret, dvs. under filmning.
Jag använde även den externa batteriladdaren från 'actionking' emellanåt, kopplat till USB på styret.

Kameran monterade jag på vänster sida av tanken, i ett fäste till en av sidpanelerna. Borde ha säkrat fästskruven med gängsäkring men det gjorde jag inte och tvingades därför dra åt den emellanåt.
Det är inte enkelt att hantera kamerans på/av-knapp med vänster hand/fingrar... särskilt inte som vi körde i NordNorge med temperaturer ned mot +2° som lägst uppe på 'nåt fjäll' i Midnattsol :)
Det är inte heller optimalt att ha en kamera monterad på sidan av hojen, eftersom filmmaterialet blir lite 'stelt' i och med att kameran inte flyttas (som t.ex. en hjälpkamera gör). Men det funkar om man inte har annat alternativ.

Lite tråkigt var det att vidvinkelläget var aktiverat (eftersom jag inte tog mig tid att lära mig hantera kameran innan avfärd :huvet), men det blev ändå många timmars film!
Att försöka klippa alla 78 småsnuttarna filmscener till en långfilm, i programmet iMovie (MacBook Pro-dator), tog mig måååånga låånga timmars kvällsarbete... dessutom flera hundra fotografier att försöka leta fram för att lägga in i filmen :smasha
Till slut framstod en film som varar i drygt 2 timmar :banana

Vi som var med på hojfärden träffades en kväll och kollade filmen till många höga förtjusta skratt :)

/H
 
Last edited:

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Jo just det, kanske dags att uppdatera lite... ;-)

Jag monterade dubbeluttaget från Biltema på styrets vänstra sida. Plats finns och det fungerade utan problem.
(USB-laddaren med 4 utgångar använde jag aldrig)

Laddade mobiltelefonen under körning och det fungerade utmärkt. Mobilen låg alltså i tankväskan.

Det är fullt möjligt att driva GPH5 med 'direktström' från USB-uttaget på styret, dvs. under filmning.
Jag använde även den externa batteriladdaren från 'actionking' emellanåt, kopplat till USB på styret.

Kameran monterade jag på vänster sida av tanken, i ett fäste till en av sidpanelerna. Borde ha säkrat fästskruven med gängsäkring men det gjorde jag inte och tvingades därför dra åt den emellanåt.
Det är inte enkelt att hantera kamerans på/av-knapp med vänster hand/fingrar... särskilt inte som vi körde i NordNorge med temperaturer ned mot +2° som lägst uppe på 'nåt fjäll' i Midnattsol :)
Det är inte heller optimalt att ha en kamera monterad på sidan av hojen, eftersom filmmaterialet blir lite 'stelt' i och med att kameran inte flyttas (som t.ex. en hjälpkamera gör). Men det funkar om man inte har annat alternativ.

Lite tråkigt var det att vidvinkelläget var aktiverat (eftersom jag inte tog mig tid att lära mig hantera kameran innan avfärd :huvet), men det blev ändå många timmars film!
Att försöka klippa alla 78 småsnuttarna filmscener till en långfilm, i programmet iMovie (MacBookPro-dator), tog mig måååånga låånga timmars kvällsarbete... dessutom flera hundra fotografier att försöka leta fram och lägga in i filmen :smasha
Till slut framstod en film som varar i drygt 2 timmar :banana

Vi som var med på hojfärden träffades en kväll och kollade filmen till många höga förtjusta skratt :)

/H

Så sant, det blev en jäkligt bra rulle.:hej
//Peter
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Bra fråga 'elkenneth'.

Jag ställer samma fråga om GoPro Hero 5 Black!

/H
 

phille0

Medlem
Gick med
20 Nov 2017
Ort
hässleholm
Hoj
honda vf750, yamaha xt500
Ni måste ha adaptern, både för 6an och 5. Finns nämligen ingen ljud utgång.

De är Apple stuk på gopro, måste köpa alla jävla tillbehör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Min GoPro gillar inte att filma samtidigt som den laddas :( Har en svart 5a

Mina bästa tips är att sätta på kameran och att göra rent linsen ofta!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top