Enkla TIPS när ni gör ERA hojfilmer!

fieldy

Scarf är för tanter!
Gick med
8 Nov 2004
Ort
E4, Avfart 163, Stockholm
Hoj
En stor och en liten
Jag har satt ihop en liten guide med tips på vad man ska tänka på när man gör sin egen hojfilm. Fyll gärna på med egna knep och idéer! :)



”Kill your darlings”
Det betyder precis vad du tror att det betyder – ta inte med klipp bara för att du tycker om dem, speciellt om de inte passar in i filmen. Tex. så blir det ganska tråkigt för tittarna att se på 10st doughnuts, bara för att du lyckats filma dem. Ta bara med de bästa och väsentligaste klippen!
Med andra ord, om du gör en film som andra ska se på, se till att du gör den för dem och inte åt dig själv! :7peta


Redigering
Det finns självklart rekommendationer hur man ska klippa och redigera en film, men allt handlar i slutändan om hur filmen flyter på och vilken känsla man vill få. Ett sätt är att välja en låt och försöka klippa till denna. Det betyder inte att du måste klippa i samma takt, utan bara ha musiken som grund för känslan du vill ha. Ett annat tips är att klippa i rörelser, dvs försök att förlänga rörelsen i bilden (eller kamerarörelsen) från ett klipp till ett annat. Tex. om ett klipp visar en wheelie från höger till vänster i bild så kan du försöka klippa till ett annat klipp där någon gör en stoppie i samma rörelseriktning.
En viktig punkt är dock att se till att filmen inte blir för enformig. Snygga stunts i all ära, men att se samma sak i flera minuter får vem som helst att tröttna. Bryt med någon rolig kommentar eller den fina omgivningen :tuttar


Ljud & Musik
Ljudet är något som många tyvärr missar vikten av. Det är lite märkligt då ljud är en ytterst viktig komponent i film, kanske lika viktig som bilden. Pröva att stänga av ljudet till en film så märker du hur mycket information som går förlorad. Själv föredrar jag att använda orginalljudet i det filmade materialet som utfyllnad bakom musiken, för att bevara känslan av det som händer i filmen. Ett enkelt och effektfullt knep för att få fokus på en scen är att sänka musiken och lyfta fram orginalljudet, bara för en stund.
Finns det något bättre än motorljud?! Stäng inte av det, in med en mic i cutsen istället och fånga ännu bättre ljud! :yoparty


Bullet Cam (aka Helmet Cam)
Denna lilla uppfinning är bland det bästa som finns för att få till en riktigt bra hojfilm med varierande kameravinklar. Det gäller bara att använda sin fantasi och inte bara filma med kameran monterad på hjälmen. Det finns oändligt många vinklar man kan få med denna kamera, så se till att fånga dem!
Några exempel för er som höger hjärnhalva inte vaknat på ännu:
1. Montera din bullet cam på styret (eller liknande) riktad mot hjälmen/kroppen. Komplettera med klipp när kameran sitter på cutsen/bönpallen/bakstänka riktad mot din rygg, helst så att man ser lite av cykeln också. :arsele
2. Kameran monterad på en sidokåpa eller framgaffel. Speciellt effektfullt om man ser framhjulet.
3. Under cykeln (om det är möjligt och du inte är rädd om kameran), framåt så att man ser framhjulet eller bakåt för bakhjulet.​


Överkurs – Få DV att se ut som “riktig” film
Alla vill att det filmade DV-materialet ska se ut mer som film. Det finns några knep man ta till för att komma så nära som möjligt med en DV kamera.

* Skärpedjup – De flesta som filmar med en DV-kamera använder en vidvinkel eller zoomar ut för att få med så mycket som möjligt i bilden. Detta skapar i sin tur ett mycket stort skärpedjup och bilden känns platt iom att en stor del av bilden är i fokus.
Genom att använda en lång fokuseringspunkt (zooma in), så isolerar du objektet från bakgrunden vilket ger dig en mer ”film-look”.
Zooma inte in och ut om det inte är för effektens skull. Behåll samma zoom under hela klippet.

* Skärpa – Video ser ut som video pga av den höga skärpan i bilden. Synliga linjer och kanter har en tendens att bli allt för skarpa för att kunna jämföras med film. En annan faktor är att pixlarna på CCD-chippet och på din TV är uppradade efter ett rutnät. Filmkorn (grain) kan lägga sig hur som helst och känns därför mer levande och mjukare.
För att kompensera detta på en DV-kamera, om det är möjligt, sänk skärpan i inställningarna på kameran. Andra alternativ är att montera ett ”diffuse”-filter på kameran eller återskapa detta i ett regigeringsprogram.

[I redigeringsprogram: kopiera filmen och placera den på ett nytt lager under orginalfilmen. Applicera en lagom mängd ”blur” på det nya lagret. Gå tillbaka till originalfilmen och släpp igenom information från det undre lagret genom att öka genomskinligheten (opacity) en aning. Nu ska du ha fått en tydlig bild med mjuka och lite suddiga kanter. Kom ihåg, överdriv inte detta då det lätt kan se ut som en glamourbild eller bröllopsfoto! :crash ]

* Färgbalans – DV-kameror är extremt dåliga på att avgöra vad som är vitt. Därför måste man ställa in vitbalansen varje gång ljuset ändras. En filmkamera reagerar till skillnad från en DV-kamera beroende på vilken typ av film du använder. Filmen kan dessutom innehålla en svag färgskiftning (tint) för att ge materialet en värmare (röd) eller kallare (blå) känsla. För att experimentera fram en annan känsla på DV-materialet så kan man balansera (ställa in) vitpunkten mot en annan färg än vit när du ska filma.

* Stativ – Ja, användningen av stativ är en viktig detalj som man inte tänker på när man är ute och filmar med sin handhållna DV-kamera. Inte bara ser det mer ut som film när du använder stativ och mjuka panoreringar, du ökar även chanserna till att komprimeringen blir bättre. Skakig kamera = mycket information = svårt att komprimera! :fakta

* Fields – En DV-kamera är tillverkad för att visa material på en TV. Den använder sig därför av fields för att bygga upp en bild. Fields är rader av bildinformation som visas omlott av varandra. Det betyder att en bildruta egentligen består av två randiga bilder som passar samman till en fullständig bild. Detta kan bli ett problem när man ska lägga ut en film på webben. Se därför till att redigeringsprogrammet vet om att du just använder DV-material eller att du ställer in ”deinterlace” för att smälta samman dessa fields till en hel bild.

Vissa kameror har en funktion att filma i hela bildrutor (progressive) istället för fields (interlaced). Detta ökar avsevärt känslan av riktig film!


Sådär ja… ut och filma nu!!!

/Fredrik
 
Last edited by a moderator:

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Mycket bra tips!


Tycker du har fått med det mesta.

Alternera kamera vinklar, flera kameror på samma objekt från olika vinklar, inovativa vinklar... Stativ.. Är dåligt på detta själv och finns hur mycket som helst att göra bara inom detta område.

Motorljud, som du skrev. Inte dränka motorljudet i musik, hellre tvärtom. Om det inte är för att det inte finns något ljud förstås, eller väldigt brusigt. Bättre med musik än att lyssna på brus...


Skärpetipset var mycket bra! Måste jag prova i nästa rulle.... :tummenupp


/R
 

MikkE

Guest
Grejt!
Länkar denna sida på 'För dig som ska köpa videokamera'

Sticky?
 
Last edited:

MikkE

Guest
Tycker att jag kan lyfta denna tråd nu när säsongen har börjat komma in. Se så, ut och åk nu så får vi se lite sjysta filmer!
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Tack för infon mycket bra tips som jag kommer få användning av, planerar nämligen en film till sommarn. Tack :Bugar
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Konvertering mellan olika videoformat

Har en del film på 8mm video och vanliga stora videoband, hur konverterar man bäst till DV? :confused:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
IceR skrev:
2135407 Har en del film på 8mm video och vanliga stora videoband, hur konverterar man bäst till DV? :confused:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010092167
Den är väl ett av de billigaste alternativen.
Sedan finns det dyrare.
Se även till att ha någon form av videoredigeringsprogram.

Tipset om stativ var guld (jag är less på skakiga filmer). Man bör även tänka lite på ljuset (man åker kanske oftast ut och filmar kvällstid, men det kan ge störande skuggor och effekter som att himlen är ljus men allt annat är ganska mörkt).
 

IceR

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Uvanå
Hoj
BMW HP2
Listigt! Man tackar.

Esquire skrev:
2135525 http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010092167
Den är väl ett av de billigaste alternativen.
Sedan finns det dyrare.
Se även till att ha någon form av videoredigeringsprogram.

Tipset om stativ var guld (jag är less på skakiga filmer). Man bör även tänka lite på ljuset (man åker kanske oftast ut och filmar kvällstid, men det kan ge störande skuggor och effekter som att himlen är ljus men allt annat är ganska mörkt).
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
En fråga:

Vi säger att jag har en polare som filmar mig när jag gör en tex en burnout och min regålt syns samt jag då förstås. Vad händer om politzia ser videon? kan dom sätta dit mig elr måste dom göra det på plats, under akten :rolleyes:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RecOn #56 skrev:
2166024 En fråga:

Vi säger att jag har en polare som filmar mig när jag gör en tex en burnout och min regålt syns samt jag då förstås. Vad händer om politzia ser videon? kan dom sätta dit mig elr måste dom göra det på plats, under akten :rolleyes:
Händer ingenting, dom måste ta dig på bar gärning.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
__Mackee__ skrev:
2300714 :banana Vilka program ska man använda när man redigerar da?? Annars mkt bra tips
Jag använder Vegas Video från Sony. Mycket bra enligt min mening. Det är även i det programmet som den beryktade RoLLeR redigerar sina filmer.
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Firefly skrev:
2300749 Jag använder Vegas Video från Sony. Mycket bra enligt min mening. Det är även i det programmet som den beryktade RoLLeR redigerar sina filmer.


Är det någon som känner till vart man ev kan hyra sådan kamera så man kan pröva på innan man köper en. Skicka gärna medd direkt till mig om det, eller skriv gär.

Tackar på förhand
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top