Enkelt server os?

Starta om macen, ingen skillnad. Sen starta jag om pcn då funka det en stund till. Kom inte åt den från nån annan dator heller.

Ok. Då är det ju förmodligen ngt på XP:n som spökar.
Nästa gång får du prova med att
o Dubbelkolla att din XP inte bytt IP-nummer
o Stänga av det trådlösa nätet och slå på det igen (ganska troligt att detta får upp kopplingen igen)
o Dubbelkolla att strömsparfunktionen inte är aktiv för ditt WiFi-kort (separat inställning direkt på inställningarna för kortet)
o Prova att uppgradera eller nedgradera drivrutinerna för ditt WiFi-kort.
o Starta om Serverrjänsten (bör inte göra ngn skillnad)

Du kan även prova att uppgradera ditt firmware för din trådlösa router.

Kände mig en smula upprörd över xp och kom på att det va djävlulens påfund. Testa att kasta in freenas på min gamla stationära som jag tänkt ha som file server när allt funkar. Upptäckte dock att den vill att jag kastar allt som jag har på mina diskar innan den vill dela ut det, känns ju väldigt puckat..

Finns det nått freenas liknande som lirar med existerande data på ntfs diskar?

*edit* spelar ingen större roll om den lirar med pcn, huvudsaken den lirar med macen.

Ganska nära, men Windows Vista är djävulens påfund. :död
Du har bara otur med ngn konfning eller drivrutin på din XP.

Ganska nära, men Windows Vista är djävulens påfund. :död
Du har bara otur med ngn konfning eller drivrutin på din XP.

Kan ju tillägga att det blir ungefär samma resultat från 3 olika xp.. :huvet

*edit* me och vista är iofs snäppet värre.. :gnissla

Men har du gått igenom punkterna ovan?
Är det bara strömsparläget för WiFi-kortet så är det ju enkelt.

Annars bör du överväga att koppla in din XP på din router med tråd annars.

Först, den datorn som agerar filserver ska ha en fast ip! om du inte kör med en lokal dns server.
Andra, hur ser ditt nätverk ut.

om du inte kör med en lokal dns server.
DNS:er har inte hand om IP-nummer. De har hand om hostnamn.
En egen DHCP-server kan konfas med fasta reserveringar (finns ofta på den trådlösa routern) om kopplingen mot Internet ligger bakom en brandvägg på routern med sk NAT.

Men vi är liksom inte där än.

Ett enkelt sätt att kolla om du inte har fast IP är att köra kommandot ipconfig /all
på din XP och kolla om det finns en DHCP-server med i resultatet.

Last edited:
DNS:er har inte hand om IP-nummer. De har hand om hostnamn.
En egen DHCP-server kan konfas med fasta reserveringar (finns ofta på den trådlösa routern).

Men vi är liksom inte där än.

Ett enkelt sätt att kolla om du inte har fast IP är att köra kommandot ipconfig /all
på din XP och kolla om det finns en DHCP-server med i resultatet.

Alla datorer har reserverade ipn i routern. Håller på att leka med freenas istället. Känns som att ju mindre microsoft man har ju bättre funkar det.

Förstår om du gett upp XP så som vi tjatar på dig ;)
Säg till om du är beredd att ta upp utmaningen igen.

Förstår om du gett upp XP så som vi tjatar på dig ;)
Säg till om du är beredd att ta upp utmaningen igen.

Freenas har varit en utmaning i sig, men när man väl kommit igenom det så verkar det funka kanon! Synd bara att man måste flytta runt allt man har medans man dödar partitionerna.

Ntfs är oftast svårläst av andra os.
Det ligger ju i m$ intresse att "säkerheten" på ntfs inte skall kunna kringås hursom helst men det finns ju de som löst det bevisligen.

Sedan håller jag med.
Me och Vista är djävulens avkomma. Xp är bara gammalt och senilt :)

Fått en lite äldre pc till övers och tänkte använda den som en enklare server. Främst för att dela ut filer i hemnätet. Någon som har något tips på vad för OS som är enklast att använda? Den ska gärna lira med både min mac och min pc :tummenupp

Kör linux, är du ovan så kör ubuntu.
Snabbt enkelt o kräver inte så mycket ram. Kör själv det på mina servrar o på mina mediaburkar.

Gissar att jag åker på att formatera diskarna även om jag byter till linux?

inte nödvändigtvis, går att köra parallelt med tex xp eller nåt annat ms system.
Kör både ubuntu o win7 på min spelmaskin :=)

inte nödvändigtvis, går att köra parallelt med tex xp eller nåt annat ms system.
Kör både ubuntu o win7 på min spelmaskin :=)

Ville komma ifrån ms så det känns inte som någon lösning. Får bli freenas som verkar funka kanon :tummenupp

Ville komma ifrån ms så det känns inte som någon lösning. Får bli freenas som verkar funka kanon :tummenupp

Alltså du måste inte ha ms utan du kan köra båda om du vill. ubuntu är ju ett helt fritt os med allt du behöver, rockar nätverkstrafiks mässigt och bara funkar utan problem med drivrutiner osv

Gett det lite tid nu och konfat upp en freenas. Den verkar funka precis så där bra som jag ville att allt skulle lira! Enda abret som sagt är ju att man måste formatera om diskarna men det besväret är det värt. :tummenupp

Linux är säkert jätte bra, men känns lite overkill när jag egentligen bara är ute efter nas biten av servern

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...