Enkät: Frågor om hastighet

SMC är ett gäng pajasar tycker jag, mestadels gamla gubbar på goldwings.

Hade det varit en seriös organisation så hade dom krävt att t.ex Bilsport MC ( som dom har ett så starkt samarbete med ) ska försäkra alla hojjar, sporthojjar som glidare. Men icke! Som sporthojsåkare så blir man förvisad till de lotteri som den övriga försäkringsmarknaden är. Fick ett bud från IF på min R6a. 97000 hel/hel för en säsong, tack för kaffet!

Tänker inte ens kommentera dom 25000 det kostar att ha en trafikförsäkring hos Bilsport & MC. Dom kan fara åt helvete.

Tänker inte svara på enkäten då den med all säkerhet kommer svärta ner den redan nersvärtade sporthojskulturen.

Märks att du aldrig haft med SMC att göra, inte kan något om vad dom gjort eller vad som jobbas med nu och du bryr dig nog inte heller :-)

En fråga: Har du frågat folk du träffar på mc om dom är med?

Personligen känner jag 6-7 på glidare (Ingen vinge dock) men minst 50 på sporthoj.



Not sent from an iProduct...
 
Märks att du aldrig haft med SMC att göra, inte kan något om vad dom gjort eller vad som jobbas med nu och du bryr dig nog inte heller :-)

En fråga: Har du frågat folk du träffar på mc om dom är med?

Personligen känner jag 6-7 på glidare (Ingen vinge dock) men minst 50 på sporthoj.



Not sent from an iProduct...

Skitsnack!

Själv gick jag ur i år, känner inte att jag har något gemensamt med föreningen.

(och näe, det var inte för försäkringen)
 
SMC är ett gäng pajasar tycker jag, mestadels gamla gubbar på goldwings.

Hade det varit en seriös organisation så hade dom krävt att t.ex Bilsport MC ( som dom har ett så starkt samarbete med ) ska försäkra alla hojjar, sporthojjar som glidare. Men icke! Som sporthojsåkare så blir man förvisad till de lotteri som den övriga försäkringsmarknaden är. Fick ett bud från IF på min R6a. 97000 hel/hel för en säsong, tack för kaffet!

Tänker inte ens kommentera dom 25000 det kostar att ha en trafikförsäkring hos Bilsport & MC. Dom kan fara åt helvete.

Tänker inte svara på enkäten då den med all säkerhet kommer svärta ner den redan nersvärtade sporthojskulturen.

Skönt insatt du verkar vara. :hihi :tummenupp
 
Märks att du aldrig haft med SMC att göra, inte kan något om vad dom gjort eller vad som jobbas med nu och du bryr dig nog inte heller :-)

En fråga: Har du frågat folk du träffar på mc om dom är med?

Personligen känner jag 6-7 på glidare (Ingen vinge dock) men minst 50 på sporthoj.



Not sent from an iProduct...

jag kan intyga att markymark har haft med SMC att göra... :crash:7peta

mc som mc.. det skall inte spela någon roll.. jag trodde att vi var ett kollektiv där alla hade en å samma röst ?! det e la det som är idén med SMC ? rätta mig gärna om jag har fel...
 
Last edited:
Det finns en del konspiratoriskt lagda haters på SH helt klart.
 
SMC är ett gäng pajasar tycker jag, mestadels gamla gubbar på goldwings.

Hade det varit en seriös organisation så hade dom krävt att t.ex Bilsport MC ( som dom har ett så starkt samarbete med ) ska försäkra alla hojjar, sporthojjar som glidare. Men icke! Som sporthojsåkare så blir man förvisad till de lotteri som den övriga försäkringsmarknaden är. Fick ett bud från IF på min R6a. 97000 hel/hel för en säsong, tack för kaffet!

Tänker inte ens kommentera dom 25000 det kostar att ha en trafikförsäkring hos Bilsport & MC. Dom kan fara åt helvete.

Tänker inte svara på enkäten då den med all säkerhet kommer svärta ner den redan nersvärtade sporthojskulturen.

Detta med smc-rabatt på försäkring håller jag med om, trodde Smc med sin tyngd kunnat förhandlat så att även sporthojarna kunde få rabatten. Måste ju vara en hel del försäkringar i potten i hela Smc.
 
Skönt insatt du verkar vara. :hihi :tummenupp

Även om vi bortser från Goldwing kommentaren så är det övriga jag upplyste om i allra högsta grad något som är aktuellt.

Det räcker att söka på SMC och bilsport mc på google så får man upp en jäkla massa resultat om hur jäkla bra deras samarbete är.. Jo tack, min medlemsavgift som sporthojsåkare går ju uppenbarligen knappast till att förbättra våra villkor som försäkringstagare så vitt jag kan se.

Om SMC och Bilsport samarbetar och bilsport fortfarande inte försäkrar sporthojjar så signalerar det endast en enda sak och det är att alla INTE är välkomna och hur trevligt är det?
 
[** Med tekniskt hjälpmedel menas en teknik (ofta med hjälp av GPS) som med ljudsignaler eller andra signaler påkallar förarens uppmärksamhet om att hastighetsgränsen överskrids.]

Om man inte ens vet hur fort man kör har man väl inget på vägen att göra över huvud taget..?
 
Vad har blivit bättre sen de kom in i "finrummet" ? Och nämn inte nummerskylt fram för det har inget annat nordiskt land infört.

Finrum o finrum men lite som smc gjort:

1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.

Äsch, varför klippa och klistra,läs på länken nedan bara.

http://www.svmc.se/smc/Organisationen/Historia/
 
Även om vi bortser från Goldwing kommentaren så är det övriga jag upplyste om i allra högsta grad något som är aktuellt.

Det räcker att söka på SMC och bilsport mc på google så får man upp en jäkla massa resultat om hur jäkla bra deras samarbete är.. Jo tack, min medlemsavgift som sporthojsåkare går ju uppenbarligen knappast till att förbättra våra villkor som försäkringstagare så vitt jag kan se.

Om SMC och Bilsport samarbetar och bilsport fortfarande inte försäkrar sporthojjar så signalerar det endast en enda sak och det är att alla INTE är välkomna och hur trevligt är det?

Det pågick ett försök att få till en vettig premie för sporthojar, men det gick inte runt ekonomiskt för försäkringsbolagen (man gick back), det var faktiskt anledningen till att jag gick min första sporthojskurs 2009...att få ned premien.

Nuvarande samarbete med Bilsport&MC anar jag är att göra det bästa möjliga för så många som möjligt.

Trafikförsäkring a' 25' är pga lagkrav på försäkringsbolag, man får inte neka en kund trafik...men den offerten är ju mer ett "vi vill inte ha dig som kund".

Att det är dyrt att försäkra sporthojar i storstad, och som (ung) man är väl ingen nyhet för någon, heller inte att det är olika dyrt på olika bolag.

För övrigt pyntar jag 7100 för en avställningsbar hel/hel på min Gixxer 750 K9. 38 år, 2 mil utanför Västerås. ;) Det kan jag leva med.

/J
 
Med tanke på hur formulär och svarsalternativ är utformade är det ganska uppenbart att resultatet från den här undersökningen blir:

- sporthojar kör ofta fortare än andra
- hojåkare respekterar inte fartkameror
- fortbildning är bra för trafiksäkerheten
- polisen borde jaga dom som kör 30 för fort hellre än 5-9 för fort

Genom att korstabulera lär man också kunna presentera att sporthojsåkare har en mer liberal inställning till hastighetsgränser än customåkare. Så frågan är vad undersökningen egentligen tillför? Vilka insikter ger undersökningen oss som ingen hade tidigare? Inte en enda eftersom det är ett rätt okvalificerad kvantitativt frågeformulär utan öppna svar som på inget sätt alls nyanserar debatten om saker som faktiskt är ännu farligare i trafiken än att köra för fort, nämligen

1) Alkohol/droger
2) Dåligt vägunderhåll
3) Mötande trafik

Så fort det ska diskuteras trafiksäkerhet dyker hastighet upp som den enda orsaken till trafikdöden men det är helt enkelt inte sant. Önskar att någon motororganisation skulle våga driva detta tydligare istället för att återigen konstatera att snabba fordon kör snabbare än andra.

Det fanns faktiskt en liten antyden i undersökningen till att det eventuellt skulle vara bättre att anpassa hastigheten efter situation än efter skyltning. Att fördjupa det perspektivet välkomnas. Det ständiga exemplet är att man faktiskt visst kan köra 140 på 110 väg men ändå hålla 30 utanför skolor. Låt oss därför strunta i det uttjatade scenariot och uppa insatsen: är det fortfarande försvarbart om man håller 30 där det är 30 men kör 250 på 130 väg? Visst blir det väldigt långa reaktions- och bromssträckor men det intressanta är att det finns fler vägsträckor än Trafikverket någonsin skulle våga erkänna där det inte innebär någon som helst förhöjd trafikfara att köra så fort under vissa förutsättningar. Inte jämt, nej, men om det också anpassas efter situationen.

Var finns den forskare som har stake nog att gå mot strömmen och objektivt vågar analysera vår samtids fobi mot hastighetsöverträdelser? Det behövs någon som kan opponera sig mot normen i den inskränkta trafikpolitiska ankdammen.
 
Jag vet mycket väl att 25 för trafik är ett lagkrav.

Det faktum att du kan försäkra din gixxer 750 k9 för 7100 tyder ju endast på att det knappast inte är oekonomiskt att försäkra sådana hojjar utan snarare att Bilsport MC är emot den typen av hojåkare. Bolaget gör dig knappast en tjänst som tillhandahåller en försäkring för 7100 vill jag lova.

Detta innebär i sin tur innebär att SMC, en organisation som enligt utsago företräder alla hojåkare, har ett starkt samarbete med ett företag som endast gör affärer med vissa hojåkare. SMC är hycklare, annars hade dem haft som grundkrav att bilsport MC ska ta emot alla hojjar, stora som små.
 
Hmmm.
Har varit med i SMC i säkert 20 år. Tycker det är bra. Vi måste hålla ihop så vår röst blir hörd.
Men jag är alltid skeptisk till att svara på frågor om hur fort jag kör. Tror det är bäst att hålla låg profil när det gäller sånt här.
 
Hmmm.
Har varit med i SMC i säkert 20 år. Tycker det är bra. Vi måste hålla ihop så vår röst blir hörd.
Men jag är alltid skeptisk till att svara på frågor om hur fort jag kör. Tror det är bäst att hålla låg profil när det gäller sånt här.
Mmm, kan mycket väl förstå Din farhåga. Men någon gång kanske det kan vara läge att visa på att det finns en tänkande, reflekterande och förnuftig individ bakom visiret även på hojar som ibland framförs för fort enligt skyltarna? Och inte bara stillatigande acceptera att ständigt utmålas som nollvisionens fiende no 1?

Kanske för ett rätt vettigt inlägg med bra synpunkter på vissa frågor som förtjänar att lyftas? Personligen tror jag att många svar som påvisar att motorcyklister faktiskt kör med insidan av huvudet och någon form av etik/moralisk ståndpunkt om än det ibland går för fort enligt skyltarna kan hjälpa till att lyfta eller flytta fokus mot just de viktiga frågor Du anser saknas i debatten. Varför en enkät? Ja, ingen annan kan påvisa, är intresserad av eller efterfrågar motorcyklisternas egentliga tankesätt.

Därför får Du i varje fall en gillning av mig:)

...Detta innebär i sin tur innebär att SMC, en organisation som enligt utsago företräder alla hojåkare, har ett starkt samarbete med ett företag som endast gör affärer med vissa hojåkare. SMC är hycklare, annars hade dem haft som grundkrav att bilsport MC ska ta emot alla hojjar, stora som små.
Finns ju många försäkringstrådar där detta diskuteras, men det enkla svaret är - No, nope, nein! Som jag förstått det - När Folksam var långt ifrån att få lönsamhet i Sporthojsförsäkringen (trots bl a 25 kkr i självrisk) fanns helt enkelt inget bolag på kölistan för att erbjuda medlemsrabatt på sporthojar. SMC har 12-15 000 medlemmar med minst en SH i garaget, naturligtvis försökte man på alla sätt hitta en produkt som omfattade alla medlemmar. Men - inte ett enda bolag var intresserade, hellre släppte man hela affären. Bland intressenterna av de övriga hojarna var Bilsport & MC förmånligast. Så - i valet mellan att helt avstå från medlemsförsäkring eller välja den som i vart fall gynnade 50 000 medlemmar valde man det senare alternativet. Det låter väl inte helt orimligt?

När Du hittar ett bolag som har en annan inställning hoppas jag Du säger till :)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top