Enkät: Frågor om hastighet

Finns ju många försäkringstrådar där detta diskuteras, men det enkla svaret är - No, nope, nein! Som jag förstått det - När Folksam var långt ifrån att få lönsamhet i Sporthojsförsäkringen (trots bl a 25 kkr i självrisk) fanns helt enkelt inget bolag på kölistan för att erbjuda medlemsrabatt på sporthojar. SMC har 12-15 000 medlemmar med minst en SH i garaget, naturligtvis försökte man på alla sätt hitta en produkt som omfattade alla medlemmar. Men - inte ett enda bolag var intresserade, hellre släppte man hela affären. Bland intressenterna av de övriga hojarna var Bilsport & MC förmånligast. Så - i valet mellan att helt avstå från medlemsförsäkring eller välja den som i vart fall gynnade 50 000 medlemmar valde man det senare alternativet. Det låter väl inte helt orimligt?

När Du hittar ett bolag som har en annan inställning hoppas jag Du säger till :)

Jag tror faktiskt det är ganska enkelt att hitta ett försäkringsbolag som går med på 10% rabatt för alla SMC-medlemmar , problemet var nog att få väldigt billiga försäkringar för custom-segmentet.

Jag tror faktiskt det är ganska enkelt att hitta ett försäkringsbolag som går med på 10% rabatt för alla SMC-medlemmar , problemet var nog att få väldigt billiga försäkringar för custom-segmentet.
Nej, tyvärr. Som Du kanske kommer ihåg låg ju Folksam kvar med 10% rabatt i 12 månader som plåster på såren, sedan försvann även den förmånen. Jag hade ingen insyn i processen då men förutsätter att de olika bolagens offerter som ett led i utvärderingen samkördes mot ett representativt urval av medlemmarnas hojbestånd. Men på en direkt fråga har jag fått svaret att inget bolag ville eller vill erbjuda någon som helst rabatt för SH. Jag närde väl tidigare någon förhoppning om att IF skulle visa intresse inför framtida förhandlingar, men nu verkar de tyvärr fullt upptagna med att kapa banden till vårt segment...:(

Nej, tyvärr. Som Du kanske kommer ihåg låg ju Folksam kvar med 10% rabatt i 12 månader som plåster på såren, sedan försvann även den förmånen.(

Klart dom inte ville behålla SH allene med 10%

Klart dom inte ville behålla SH allene med 10%
De tio procenten gällde alla försäkrade medlemshojar, inte bara SH. SH-försäkringen var en specialprodukt inom avtalet, övriga knuttar hade en procentuell rabatt på den ordinarie försäkringen hos Folksam. Men de var inte villiga att förlänga den dealen heller, om jag förstått det rätt.

Last edited:
Var finns den forskare som har stake nog att gå mot strömmen och objektivt vågar analysera vår samtids fobi mot hastighetsöverträdelser? Det behövs någon som kan opponera sig mot normen i den inskränkta trafikpolitiska ankdammen.
Lennart Strandberg heter han och han har motarbetats, bojkottats och tystats av dåvarande Vägverket. De t.o.m. blockade hans blogg så anställda på verket inte skulle kunna gå in och läsa där. Om det har ändrats sedan skapandet av Trafikverket vet jag inte.

Skulle jag råka ut för en trafikolycka och anse mig oskyldig men ändå anklagas för oegentligheter så vet i.a.f. jag vem jag ska anlita för en opartisk analys.

Hans företag här. http://www.stop.se/b4cms.htm

Hans (nya) blogg här. http://bildrullen.se/

Han finns även på Newsmill. http://www.newsmill.se/user/Lennart%20Strandberg

Ganska intressant det här med försäkringar faktiskt.. Det finns nog en hel del intressanta siffror som försäkringsbolagen inte vill ska komma fram. Det är ju helt uppenbart att dom gör en jävla vinst, såklart även på sporthojsförsäkringar.
Kan säga att en god vän till mig ville skriva en kandidatuppsats i statistik om just detta, men det kunde han inte göra eftersom försäkringsbolagen ej ville samarbeta. Känns lite sådär.
Problemet med försäkring kan vara att det är ett lagkrav. Det blir då ingen riktig konkurrens-situation, försäkringsbolagen kan krydda priserna, som hojåkare väljer man att betala ändå. Jag pyntade t.ex. 1500/mån för trafik för min hoj ett tag....
Det vore som sagt väldigt intressant att se siffror på allt detta, dock helt omöjligt skulle jag tro.

En enkät/undersökning där det för det första inte finns en möjlighet att välja andra alternativ än det undersökaren angett tex "annat" är helt värdelös speciellt om man som i denna inte kan låta bli att svara på en fråga och i fler av frågorna är alternativen för få och några tom infantilt dumma och ledande.

Last edited:
Lennart Strandberg heter han...

Just det, Lennart heter han. Det är skamligt på gränsen till justitiemord hur han förminskats och mobbats av Väg/Trafikverket. Var det han som också uttalade sig om den samhällsekonomiska onyttan med Nollvision vs cancerforskning?

Det skulle vara intressant om någon grävande journalist orkade avslöja hastighetstalibanerna på Trafikverket och inom Polisen och visa att kejsaren av hastighetssänkning faktiskt är naken. Som inspiration skulle journalisten kunna kolla på en underhållande dokumentär som exponerar den mekanik med vilken politiska syften och kulturella fördomar utnyttjas för att marknadsföra egoistiska särintressen. Den handlar om öl så det borde väl intressera många på sporthoj.com?
Den stora ölresan

Var det han som också uttalade sig om den samhällsekonomiska onyttan med Nollvision vs cancerforskning?
Nej det var en cancerläkare/forskare som hade kollat på det. Försökte hitta artikeln men jag lyckades inte. Kom väl inte ihåg rätt "nyckelord"

Om någon är intresserad av testet

#Du kör på en landsväg och närmar dig en korsning där det står en bil på väg ut från en anslutande väg. Bilisten har väjningsplikt mot dig. Vad gör du?

-Saktar in
-Fortsätter i samma hastighet eftersom bilisten har väjningsplikt
-Ökar hastigheten eftersom bilisten har väjningsplikt

#Du kör på en kurvig 70-väg för första gången. Du närmar dig en kurva du inte kan se utgången av. Vad gör du?

-Saktar in, flyttar mig så att jag ser så mycket av kurvans utgång som möjligt och ökar gasen då jag kör ut ur kurvan
-Håller konstant fart, bromsar mitt i kurvan och växlar ner om det finns behov och ger därefter gas
-Ökar gaspådraget innan kurvan

Detta är ju frågor för uppskrivningen, inte en enkät. I mitt tycke.

Märks att du aldrig haft med SMC att göra, inte kan något om vad dom gjort eller vad som jobbas med nu och du bryr dig nog inte heller :-)

En fråga: Har du frågat folk du träffar på mc om dom är med?

Personligen känner jag 6-7 på glidare (Ingen vinge dock) men minst 50 på sporthoj.

Not sent from an iProduct...

Haft med dom att göra? Det räcker väl ganska långt att se vad SMC presenterar och för all del hade jag tidigare MC-folket o brevlådan vilket sällan varit någon uppmuntrande lösning bortsett från Nisse Stelben.

Behöver man fråga folk ifall dom är med? Man behöver inte umgås med en hojåkare särskillt länge för att se om han är indoktrinerad av SMC eller inte.

...bortsett från Nisse Stelben....
Sture Stelben, om jag får be och om han inte bytt namn sedan Du hade tidningen? :7peta

Jag är fortfarande mer än lite besviken att inte se Ditt namn på listan till den finska utposten v21, hade sett fram emot att fullständigt bekräfta/demolera Din uppfattning om reflexvästar. Något mellanting existerar med all sannolikhet icke:)

Last edited:
Sture Stelben, om jag får be och om han inte bytt namn sedan Du hade tidningen? :7peta

Jag är fortfarande mer än lite besviken att inte se Ditt namn på listan över namn till den finska utposten v21, hade sett fram emot att fullständigt bekräfta/demolera Din uppfattning om reflexvästar. Något mellanting existerar med all sannolikhet icke:)

Var inte säker på namnet men räknade med att ni skulle förstå vem jag menade ändå.

Ang Kemora så blev jag pappa för 5 veckor sedan, var eg beräknat till den 14e så jag bestämde mig för att inte anmäla mig men har inte helt avskrivit det och håller ett öga på tråden fortfarande. Och andra sidan insåg jag här om dagen att mitt skinnställ krympt kring magen efter nån regnperiod.

Jag generaliserar naturligtvis. Generaliseringar är ju liksom ett måste för att diskutera grupper. Vet att det finns ett brett spektrum individer i alla grupper.
Annars är du välkommen in på en kaffekopp om du har vägarna förbi norrut och vill bekräfta/demolera.

Han verkar gilla bromssträckor iaf

Kanske det men framför allt har han ju ifrågasatt sänkt hastighet framför andra mer bevisat effektiva metoder att spara liv. Det finns inget vetenskapligt samband mellan sänkt hastighet och antalet trafikdöda - istället har han ju visat att myndigheterna tvärtom överskattar fartens inverkan på dödsolyckorna.

Kanske det men framför allt har han ju ifrågasatt sänkt hastighet framför andra mer bevisat effektiva metoder att spara liv. Det finns inget vetenskapligt samband mellan sänkt hastighet och antalet trafikdöda - istället har han ju visat att myndigheterna tvärtom överskattar fartens inverkan på dödsolyckorna.
Njae, några siffror ur huvudet från den senaste djupstudien ( http://svmc.se/smc_filer/SMC centra...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf ):
- 4 av tio dödade hade körkort, hjälm, var nyktra och körde inte mer än 30 km/h för fort.
- 1/3 av de dödade höll hastighetsgränsen, 1/3 körde upp till 30 km/h för fort och 1/3 körde mer än 30 km/h för fort. Ofta betydligt mer.
- 2 av tio omkomna var alkoholpåverkade
- en av tio körde utan hjälm
- 25% av de dödade saknade körkort
- nästan fyra av tio omkomna körde mer än 30 km/h för fort.

Från hastighetsrapporterna från Trafikverket vet vi att vi mc-förare suger på att hålla farten på 70 km/h-vägar.
Samtidigt vet vi att det går lugnare än bilismen längs 90- och framför allt längs motorvägarna.
Bryter man i mc-förarstatistiken hittar vi nitto-nittiotvå procent som håller sig rimligt i skinnet, medan 7-8% kör löjeväckande fort. Generellt sett kör mer än varannnan mc-förare för fort vid de mätplatser som valts ut.

Utifrån ovanstående statistik vill trafikverket ytterligare sänka hastigheten generellt och polismyndigheten väljer att fokusera på små överträdelser (6-10 km/h).

Hur ovanstående åtgärder ska påverka de som kör mycket för fort är oklart...

Så - vad drar vi för slutsatser av detta? Vilken nytta gör ytterligare sänkta hastigheter och vilka drabbas? Vilka förare kör mycket för fort? Varför kör man mycket för fort? Tänker förarna? Hur tänker förarna? Kan man göra något annat för att påverka situationen?

Jag tror att enkäten kan vara ett led i att ge mc-förarna ett ansikte, en åsikt och ett förhållningssätt. Oavsett om någon av frågorna kunde se annorlunda ut eller innehålla något fler alternativ. Det finns forskare som gärna skulle försöka se de olika sidorna av myntet, inte bara Trafikverkets sanningar...

Last edited:
Undrade just hur resultatet av den senaste studien skulle tas emot i media.

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/03/28/fartbegransningar-inget-for-motorcyklister/

Själv tolkar jag resultatet som att vi motorcyklister väljer hastighet mer utifrån situationen än vad som står på skylten och i övrigt är riskmedvetna och anpassar vår körning utifrån det, snarare än lägger över ansvaret på den som har satt upp skyltarna. När förhållandena är goda kan det innebära att hastigheten sticker iväg en bit över det tillåtna, inget överraskande i det.

Den här journalisten på GP (som oväntat nog själv visade sig köra Fireblade) skrev visserligen relativt balanserat om det hela, men en och annan olycklig formulering slank med. Han medgav till och med själv att han spetsade till rubriken - och visst lockade det fram förbudsivrarna och de som vill ha ägaransvar bland kommentarerna.

Om till och med en relativt välbalanserad artikel av en journalist som själv är hojåkare lockar fram dessa reaktioner undrar jag om detta någonsin kommer att kunna rapporteras av media på ett sätt som inte slår tillbaka negativt mot MC-åkare.

Last edited by a moderator:
Det är ju inte konstigt om allmänheten tolkar resultatet som om mc-åkare är lagbrytare när man läser den typen av artiklar och följer nyhetsfloran om diverse olyckor under en mc-säsong och dessutom hör bullret och buskörningarna på landsvägar och i städer i tätbebyggda områden.

Kör man inte mc själv och lär sig läsa mellan raderna och förstår att det finns en liten klick mc-förare där ute som sticker ut ur mängden. Det krävs väldigt mycket för att tränga igenom ett budskap till vanliga människor.

Ska vi vara helt ärliga kan man inte klandra dem egentligen. Det är så människor i allmänhet fungerar. Välj ut vilket diskussionsämne som helst och låt någon förmedla en opinion eller rapportering i media och se hur resultatet blir. De med insyn kommer likt oss att förfäras över hur dumma folk i allmänhet är som inte kan läsa mellan raderna och förstå den verkliga problematiken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT