Enkät: Frågor om hastighet

De vill inte ha svar av de som kör 125:a ser jag :)

Nä vad är det för skit!
vi på 125cc är ju dom minsta som räknas som motorcyklister! allt under 125 är ju antingen cross på bana eller moped :mad: Tycker SMC om någon borde ha koll på det!
Jag tänker fan inte svara att jag har under 125cc. :zpy

Nä vad är det för skit!
vi på 125cc är ju dom minsta som räknas som motorcyklister! allt under 125 är ju antingen cross på bana eller moped :mad: Tycker SMC om någon borde ha koll på det!
Jag tänker fan inte svara att jag har under 125cc. :zpy

För SMCs del får jag djupt beklaga att 125 ägarna känner sig bort diskriminerade:krama

Vi tycker ganska enkelt att en 125 ccm MC ganska enkelt = MC.

Det vi vill veta det är vilken typ av MC det rör sig om; Sport, touring, etc..
Sen kommer det en fråga om kubik - och då kommer vi nog få reda på om det är 125 ccm!

För SMCs del får jag djupt beklaga att 125 ägarna känner sig bort diskriminerade:krama

Vi tycker ganska enkelt att en 125 ccm MC ganska enkelt = MC.

Det vi vill veta det är vilken typ av MC det rör sig om; Sport, touring, etc..
Sen kommer det en fråga om kubik - och då kommer vi nog få reda på om det är 125 ccm!

Nä men dom kan ju inte ha UNDER 125cc! då är det inte en MC enligt svensk lag så vitt jag lärt mig av trafikskolor och privatpersoner.

Nä men dom kan ju inte ha UNDER 125cc! då är det inte en MC enligt svensk lag så vitt jag lärt mig av trafikskolor och privatpersoner.

Vad är en motorcykel i din mening?
Motor, cykel. En motor på en cykel = motorcykel.

Riktiga frågan lyder, vad är skillnaden på sport och supersport?

Vad är en motorcykel i din mening?
Motor, cykel. En motor på en cykel = motorcykel.

Riktiga frågan lyder, vad är skillnaden på sport och supersport?

Finns ju annars moped för mindre kubik men men...
en supersport är jue en sådan där maskin som man kör ihjäl sig på DiReCkT! :3freak

Saxxat från Transportstyrelsens hemsida

Tvåhjulig motorcykel

Motorfordon med två hjul som är konstruerat för en högre hastighet än 45 km/tim, eller om det har en förbränningsmotor som har en större cylindervolym än 50 kubikcentimeter.

Lätt motorcykel

1. En motorcykel på två eller fyra hjul

a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,

b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.

Så kort och gott; Är den mellan 50cc < 125cc och har max 11kw så är det en lätt MC. Dock säljs ju inte så många registrerade 80cc eller 100cc utan de brukar ju mest vara oreggade crosshojar.

Kejrå. Svaratdå.
Tingvall & Co kommer troligen inte bli helt nöjda.

Händer väl då och då att man sniffar på 200 km/h på motorväg.Inget konstigt med det beroende på hoj och förare samt trafiken för stunden.Om jag inte kan få känna på kraft och hastighet ibland när det går bra vad ska jag då köra hoj för.Livet i sig självt är annars farligt nog.Finns ju de som blivit överkörda av den lokala linjebussen när allt tog slut.I trafiksäkerhetssammanhang går det änå ut på en och samma sak ... KÖR HELST INTE ALLS.Personligen så tror jag många mc olyckor gått att få bort med mer tränade förare i trafiken som kan se diverse eventuella uppdykande faror samt insett sina begränsningar där naturligtvis ingen bilist varit med och förkortat dessa mc förares liv.

Last edited:
Saxxat från Transportstyrelsens hemsida

Tvåhjulig motorcykel

Motorfordon med två hjul som är konstruerat för en högre hastighet än 45 km/tim, eller om det har en förbränningsmotor som har en större cylindervolym än 50 kubikcentimeter.

Lätt motorcykel

a) som drivs av förbränningsmotor med en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter, en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram,

b) med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

2. En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt av högst 15 kilowatt.

Så kort och gott; Är den mellan 50cc < 125cc och har max 11kw så är det en lätt MC. Dock säljs ju inte så många registrerade 80cc eller 100cc utan de brukar ju mest vara oreggade crosshojar.

Klassa motorcyklar efter cylinderstorlek är ett problem nu när el-motorcyklarna börjar strömmar in.

Trodde 4-hjuliga fordon kallades bil eller quad :hihi

Alla motorcyklar borde ha ett tekniskt hjälpmedel** så att föraren lättare kan hålla hastighetsgränserna
** Med tekniskt hjälpmedel menas en teknik (ofta med hjälp av GPS) som med ljudsignaler eller andra signaler påkallar förarens uppmärksamhet om att hastighetsgränsen överskrids.

Vilka fyra åtgärder upplever du har betytt mest för din egen säkerhet som motorcyklist? (Markera de fyra åtgärder som känts viktigast för dig)
ABS-bromsar
Skyddskläder
Hjälm
Varselväst
Mitträcken
Sänkta hastighetsgränser
Körkortsutbildning på trafikskola
Privat övningskörning
Fortbildningskurser
Kontrollbesiktning
Vägunderhåll
Polisövervakning
Egen erfarenhet
Vänner, familj, MC-kompisar
Information från SMC

Tänka med insidan verkar inte finnas? :va

Är konspiratoriskt lagd, den där enkäten kommer bara vinklas till att sporthojar körs fort så förbjud bums!

Och eftersom SMC tjänar mer pengar på bandagar än att ha dom ute i trafik så gillas det nog där med (dom var ju inte intresserade av att inkludera sh i sin SMC-försäkring).

Att allt fokus jämnt ligger på säkerhet när det gäller hojar så blir det bara mer förbud..

Enkäten bygger på frivillig urval och kan knappast ses som representativ för motorcyklister iaf.

Klassa motorcyklar efter cylinderstorlek är ett problem nu när el-motorcyklarna börjar strömmar in.
Du missade tydligen;

Vilket gör att även elhojar innefattas i klassningen.

Svarat på undersökningen. Lite väl ledande frågor ibland där man tvingades att svara på ett sätt som man skulle vilja utvecklat.

...å andra sidan är ju en hastighetsenkät för 125:or lite av ett skott brevid mål i vilket fall som helst. :tungan
På landsväg går det som det går, och i stadstrafik*host*jj(cbr)jj*host* går det så går det...

Waldorf! Ses vi Lördag..? Jag är lätt att känna igen...

Hampe

Några frågor om din egen motorcykel:

Vilken typ av motorcykel använder du mest?
Sport
Supersport
Touring
Standard
Classic veteran
Custom
Off-road/äventyrshoj
Scooter
Annan
Vad har den för motorstorlek?
125 kubik
126-400 kubik
401-700 kubik
701-1000 kubik
Över 1001 kubik
Vilken säkerhetsutrustning har du på den motorcykeln? (Markera alla som stämmer)
ABS
Integrerade bromsar
Antispinn
Airbag
Annat
Hur många mil kör du motorcykel per år?
Under 100 mil
100-299 mil
300-499 mil
500-699 mil
700-999 mil
1000 mil eller över
Om du äger fler motorcyklar än en, har motorcykeln någon betydelse för vilken hastighet du håller?
Ja, min hastighet påverkas av vilken motorcykel jag väljer
Nej, det har ingen betydelse för hastigheten vilken motorcykel jag väljer
Jag äger bara en motorcykel

Har du tillgång till bil?
Ja
Nej

Vilken körkortsbehörighet har du? (Markera alla som stämmer)
Motorcykel A1
Motorcykel A
Personbil
Tung lastbil
Buss
Släp
Saknar körkort
Vilket år tog du ditt/dina mc-körkort?
Lätt motorcykel A1
A begränsad
A2
Tung motorcykel A
Kör motorcykel på B-körkort från
den tiden motorcykelbehörighet ingick

Hur länge har du kört motorcykel sammanlagt? Ange i antal år
Har du genomgått fortbildning för motorcykel? (Markera ett av alternativen på varje rad)

Aldrig
En gång
Flera gånger
Grundkurs/avrostning
Grundkurs gokartbana
Avancerad kurs på storbana
Gruskurs
Annan fortbildning

Hur ser din mc-historia ut? Markera det alternativ som passar bäst för dig.
Har kört i stort sett hela tiden sedan jag tog körkortet
Körde i början, gjorde sen ett längre uppehåll och började igen
Har börjat köra först lång tid efter att jag tog körkortet
Körde efter att jag fick körkort men har slutat köra motorcykel
Till vilken typ av resor använder du din motorcykel? (Rangordna efter hur vanligt olika användningsområden är. Skriv i en etta för det som är vanligast, en tvåa för näst vanligast osv. Hoppa över de alternativ som du inte gör.)
Transportmedel till och från jobb/skola
Transportmedel för andra ärenden
Fritidsfordon för kortare utfärder
Fritidsfordon för längre resor
Bankörningar och kurser på banor
Brukar du åka ensam eller tillsammans med andra? (Rangordna efter hur vanligt olika användningssätt är. Skriv i en etta för det som är vanligast, en tvåa för näst vanligast osv. Hoppa över de alternativ som du inte gör.)
Åker ensam
Åker tillsammans med någon på samma motorcykel
Åker tillsammans med några få andra på flera motorcyklar
Åker tillsammans med många andra

Har du under de senaste 12 månaderna varit nära att kollidera med ett annat fordon då du kört motorcykel där du upplevt att den andra trafikanten inte sett dig?
Ja, en gång
Ja, många gånger
Nej, aldrig

Vad anser du är en acceptabel MC-hastighet vid hastighetsgränsen 50 km/tim när det är lite trafik och du själv kan välja hastighet?
50 km/tim eller lägre
55 km/tim
60 km/tim
65 km/tim
70 km/tim eller högre
Hur fort kör du normalt själv motorcykel på en väg med hastighetsgränsen 50 km/tim, när det är lite trafik och du själv kan välja hastighet?
50 km/tim eller lägre
55 km/tim
60 km/tim
65 km/tim
70 km/tim eller högre
Vad anser du är en acceptabel MC-hastighet vid hastighetsgränsen 90 km/tim när det är lite trafik och du själv kan välja hastighet?
90 km/tim eller lägre
100 km/tim
110 km/tim
120 km/tim eller högre
Hur fort kör du normalt själv motorcykel på en väg med hastighetsgränsen 90 km/tim när det är lite trafik och du själv kan välja hastighet?
90 km/tim eller lägre
100 km/tim
110 km/tim
120 km/tim eller högre

Har det hänt att du kört mer än 30 km/tim över gällande hastighetsgräns?
Ja
Nej
Hur gör du när du kommer till trafiksäkerhetskameror med motorcykel?
Saktar in om jag kör för fort
Fortsätter i samma fart även om den är för hög
Fortsätter i laglig fart så som jag alltid gör
Har du blivit bötfälld för fortkörning på motorcykel de senaste 12 månaderna?
Ja
Nej
Har nya däck på din motorcykel någon betydelse för ditt val av hastighet under de första 50 milen?
Ja, bättre grepp gör att jag kör snabbare
Nej, jag håller samma fart oavsett däck
Ja, jag kör långsammare eftersom helt nya däck kan innebära en ökad risk

Brukar du köra med passagerare?
Ja
Nej

Har passagerare någon betydelse för den hastighet du väljer?
Nej, jag håller alltid hastighetsbegränsningen
Nej, jag väljer alltid hastighet själv, oavsett hastighetsbegränsning och passagerare
Ja, jag kör oftast långsammare med passagerare
Ja, jag kör oftast fortare med passagerare

Brukar du köra i grupp med din motorcykel?
Ja
Nej

Vilken hastighet brukar du oftast köra vid gruppkörning (5-10 motorcyklar) med MC på en fin och kurvig 70-väg?
Enligt hastighetsbegränsningen eller under
Upp till 10 km/h över hastighetsgränsen
10-30 km/h över hastighetsgränsen
Mer än 30 km/h över hastighetsgränsen

Har det hänt att du kört med en grupp motorcyklister och sedan bestämt dig för att inte köra med dem fler gånger på grund av gruppens körning? (Markera alla som stämmer)
Ja, på grund av för hög hastighet
Ja, på grund av för låg hastighet
Ja, på grund av bristande körkunskaper hos de andra i gruppen
Nej, aldrig
Är det viktigt när du kör med andra motorcyklister att de har MC-körkort (gäller inte övningskörning)?
Ja, jag kör bara med de jag vet har MC-körkort
Ja, det är så självklart att jag aldrig tagit reda på det
Nej, körkortet har ingen betydelse
Om du kommer körande på en torr landsväg med varningsskylt slirig vägbana, vad gör du då?
Saktar in
Fortsätter köra enligt gällande hastighetsgräns
Håller samma fart även om jag överskridit hastighetsgränsen
Det regnar ibland under MC-säsongen. Har nederbörd någon betydelse för din MC-körning?
Kör aldrig motorcykel i regn
Håller samma hastighet, oavsett om det regnar eller inte
Kör alltid långsammare när det regnar
Kör bara långsammare vid kraftigt regn
Du kör på en landsväg och närmar dig en korsning där det står en bil på väg ut från en anslutande väg. Bilisten har väjningsplikt mot dig. Vad gör du?
Saktar in
Fortsätter i samma hastighet eftersom bilisten har väjningsplikt
Ökar hastigheten eftersom bilisten har väjningsplikt
Du kör på en kurvig 70-väg för första gången. Du närmar dig en kurva du inte kan se utgången av. Vad gör du?
Saktar in, flyttar mig så att jag ser så mycket av kurvans utgång som möjligt och ökar gasen då jag kör ut ur kurvan
Håller konstant fart, bromsar mitt i kurvan och växlar ner om det finns behov och ger därefter gas
Ökar gaspådraget innan kurvan

Du som genomgått någon typ av fortbildningskurs med SMC eller annan kursanordnare. Har kursen haft någon betydelse för din hastighet på motorcykel?
Ja, jag har blivit bättre på att anpassa hastigheten efter rådande trafiksituation
Nej, kursen har inte haft någon betydelse för val av hastighet

Du kommer till en kö där bilarna kör sakta i flera filer. Vad gör du?
Kör mellan filerna där det finns plats
Kör aldrig mellan bilar vid köbildning och lägger mig därför sist i kön bakom bilarna
Kör mellan filerna, byter filer och kör på vägrenen om det finns plats
Du kör på en landsväg och kommer ikapp en kö vid en korsning. Det finns inga mötande i motsatt körfält. Vad gör du?
Kör förbi kön eftersom jag inte får möte
Ligger kvar i kön tills jag passerat korsningen
Du kör på en landsväg och närmar dig några bilar bakifrån. Hur kör du normalt?
Kör förbi och fortsätter i samma hastighet som innan
Kör förbi och ökar hastigheten något
Lägger mig bakom sista bilen och ligger kvar där
I vilka lägen tycker du att det är svårast att inte överskrida hastighetsgränserna? (Markera alla som stämmer)
På 30-40-sträckor
På 50-sträckor
På 70-vägar
På 90-vägar
På kurviga vägar
Raksträckor
I långa nedförsbackar
I långa uppförsbackar
Aldrig

Här följer ett antal påståenden om hastighet. Markera på varje rad det svarsalternativ på den femgradiga skalan som passar dig bäst.
Instämmer helt
1
Instämmer i stora drag
2
Ganska tveksam
3
Mycket tveksam
4
Tar helt avstånd
5
Det är rimligt att sänka hastighetsgränserna för att öka trafiksäkerheten.

Risken att åka fast i polisens hastighetskontroller är liten.

Polisens toleransgräns* vid fortkörning bör sänkas.

Straffet för fortkörning borde vara hårdare.

Det är acceptabelt att inte stanna på polisens tecken om man kört för fort med motorcykel vid en hastighetskontroll.

* Den gräns där polisen som regel avstår från att rapportera, 5 km/tim över skyltad hastighet.
Instämmer helt
1
Instämmer i stora drag
2
Ganska tveksam
3
Mycket tveksam
4
Tar helt avstånd
5
Jag har generellt högre hastighet när jag kör bil jämfört med när jag kör motorcykel.

Jag håller generellt en högre hastighet i slutet av MC-säsongen jämfört med i början.

Det är rimligt att sänka hastighetsgränsen till 30 km/tim på gator där det finns många fotgängare och cyklister

Det är viktigare att följa trafikrytmen än hastighetsgränserna

Alla motorcyklar borde ha ett tekniskt hjälpmedel** så att föraren lättare kan hålla hastighetsgränserna

** Med tekniskt hjälpmedel menas en teknik (ofta med hjälp av GPS) som med ljudsignaler eller andra signaler påkallar förarens uppmärksamhet om att hastighetsgränsen överskrids.
Instämmer helt
1
Instämmer i stora drag
2
Ganska tveksam
3
Mycket tveksam
4
Tar helt avstånd
5
Hastighetsgränserna borde kunna varieras beroende på trafikmängd och väder

Automatisk hastighetsövervakning (med trafiksäkerhetskamera) borde anpassas för att kunna mäta motorcyklisters hastighet

De nya hastighetsgränserna där det skiljer 10 km/tim mellan varje hastighetsgräns är bättre än de tidigare där det skilde 20 km/tim

Hastighetsgränserna på vägen skiftar så ofta att det har blivit svårare att hålla reda på vilken som gäller

Instämmer helt
1
Instämmer i stora drag
2
Ganska tveksam
3
Mycket tveksam
4
Tar helt avstånd
5
Hastighetsgränserna på landsvägar är för det mesta väl anpassade till hur vägen ser ut och därmed logiska och lätta att följa.

Det är rimligt att sänka hastigheterna av miljöskäl

Polisen bör prioritera de som kör 30 km/h eller mer över hastighetsgränsen istället för dem som överskrider hastigheten med 6-9 km/h

Vilka fyra åtgärder upplever du har betytt mest för din egen säkerhet som motorcyklist? (Markera de fyra åtgärder som känts viktigast för dig)
ABS-bromsar
Skyddskläder
Hjälm
Varselväst
Mitträcken
Sänkta hastighetsgränser
Körkortsutbildning på trafikskola
Privat övningskörning
Fortbildningskurser
Kontrollbesiktning
Vägunderhåll
Polisövervakning
Egen erfarenhet
Vänner, familj, MC-kompisar
Information från SMC

Kön
Man
Kvinna
Ålder (ange i antal år)
Medlemskap i SMC
Ja
Nej
Bostadsort
Landsbygd
Tätort med mindre än 25 000 invånare
Tätort med 25 000 – 50 000 invånare
Tätort med 50 000 – 100 000 invånare
Tätort med 100 000 – 150 000 invånare
Tätort med mer än 150 000 invånare

Om någon är intresserad av testet

SMC är ett gäng pajasar tycker jag, mestadels gamla gubbar på goldwings.

Hade det varit en seriös organisation så hade dom krävt att t.ex Bilsport MC ( som dom har ett så starkt samarbete med ) ska försäkra alla hojjar, sporthojjar som glidare. Men icke! Som sporthojsåkare så blir man förvisad till de lotteri som den övriga försäkringsmarknaden är. Fick ett bud från IF på min R6a. 97000 hel/hel för en säsong, tack för kaffet!

Tänker inte ens kommentera dom 25000 det kostar att ha en trafikförsäkring hos Bilsport & MC. Dom kan fara åt helvete.

Tänker inte svara på enkäten då den med all säkerhet kommer svärta ner den redan nersvärtade sporthojskulturen.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...