Endurohoj på gatan?

20 kg? Vilka hojar jämför du nu?

Lite angivna vikter på hojarna utan el och krafs.
YZ125: 95 kg
YZ250: 103 kg
YZF250: 105 kg
YZF450: 111 kg
 
Last edited:
...jag gör som man brukar på SH och rekommenderar min egen hoj, en WR250r. Motardhjul från Warp 9 med 320mm skiva och adapter till frambromsen. Fyrtakt och knappt 30 hästar på bakhjulet med FMF grenrör och slutburk. Och endurohjul på vintern :)
 
Ktm exc 300 2-takt 103kg me batteri å starmotor
Ktm exc 500 4-takt 106,5kg me batteri å startmotor
 
Yamaha TTR600 2001 Dry weight: 131.0 kg. Vs ovan. Torr och våtvikt kan luras...
Sen gillar jag 2-takt mer. Tyvärr inte av den senaste tidens miljövänliga pga priset.
Max 25000Kr går att tänja, men inte till ny hoj.

Ovan hojjar saknar årsmodell, och ungefärligt pris. Men de fakta ni redovisar tas emot med tacksamhet. Ligger 4-takt så nära i vikt om man tittar i min prisklass?
 
Last edited:
Dom är inte gjorda i porslin, det är färre haverier men dyrare när det väl sker och dessutom är det fler som låter bli att underhålla sina 4t och då kan man också räkna med haverier.

Min crossåkning blev rejält mycket billigare när jag sadlade över till 4t, det var 2005 och jag har ännu inte haft ett haveri eller ens bytt en kolv på 4t eftersom jag istället bytt maskin när dom närmat sig 100 timmar.

På 2t har jag dock bytt mycket kolvar genom åren och dessutom kostar 2t mer i form av oljeblandad bensin. Tror även däckförbrukningen är något lägre på 4t dels för att den mjukare effekten sliter lite mindre och dels för att 2t är nervösare att köra med dåliga däck så jag bytte däcken tidigare med 2t.

O du kallar dej twostroke man:7peta:D
 
O du kallar dej twostroke man:7peta:D

När jag registrerade mig här så ägde jag bara 2t-hojar men tiderna förändras, åtminstone fortsätter MC-industrin att utveckla 4t-hojarn medans 2t behandlas mer styvmoderligt.
De olika konstruktionerna har ju redan från början sina inbyggda fördelar och nackdelar.

På tävlingsbanan blev ju 125an direkt utslagen för snart 20 år sedan när den handikappade 4t-motorn fick ha dubbelt så mycket kubik i samma tävlingsklass. Redan då hade dom ungefär likvärdig toppeffekt men ett betydligt mer användarvänligt effektregister.

Sen är jag fortfarande betydligt mer road av 2t än 4t ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv. Det är ju lite mera sport att få bra gasväxling i en motor där alla portarna är öppna samtidigt.
 
Yamaha TTR600 2001 Dry weight: 131.0 kg. Vs ovan. Torr och våtvikt kan luras...
Sen gillar jag 2-takt mer. Tyvärr inte av den senaste tidens miljövänliga pga priset.
Max 25000Kr går att tänja, men inte till ny hoj.

Ovan hojjar saknar årsmodell, och ungefärligt pris. Men de fakta ni redovisar tas emot med tacksamhet. Ligger 4-takt så nära i vikt om man tittar i min prisklass?

TT600 är ju ingen enduro, det är en tung offroad som duger till grusåkning och inte på något sätt jämförbar mot de enduromaskiner du jämför med i övrigt.

Förvisso är det nog en lämplig hoj åt dig med det önskemål du har. Även KTM 640/625 passar nog bra för dina långa transporter och det är roligare hoj än TT600.
 
Last edited:
När jag registrerade mig här så ägde jag bara 2t-hojar men tiderna förändras, åtminstone fortsätter MC-industrin att utveckla 4t-hojarn medans 2t behandlas mer styvmoderligt.
De olika konstruktionerna har ju redan från början sina inbyggda fördelar och nackdelar.

På tävlingsbanan blev ju 125an direkt utslagen för snart 20 år sedan när den handikappade 4t-motorn fick ha dubbelt så mycket kubik i samma tävlingsklass. Redan då hade dom ungefär likvärdig toppeffekt men ett betydligt mer användarvänligt effektregister.

Sen är jag fortfarande betydligt mer road av 2t än 4t ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv. Det är ju lite mera sport att få bra gasväxling i en motor där alla portarna är öppna samtidigt.

Nu snackar vi samma språk igen:tummenupp
 
Den tt600r du visar är belgrada modellen den har paoli fullt justerbar framgaffel o Öhlins fjadring bak. Motorn är en väldigt speciell historia som är 5kg lättare än vad alla andra yamaha 600 är dessutom 20mm smalare pga en annan vevaxel.

Blocken är anpassade så att både raptor 660 ock 700 cylinder passar för att göra den vattenkyld byter man bara kopplings kåpan.

Ramen är en speciell som tillverkades för att passa till aktiv terräng körning och som endast R modellen har.

Tillverkades bara i några få år då yamaha tyckte den var för dyr att tillverka o den lades ned ca 2005.

Mycket trevlig hoj har haft en själv
 
...jag gör som man brukar på SH och rekommenderar min egen hoj, en WR250r. Motardhjul från Warp 9 med 320mm skiva och adapter till frambromsen. Fyrtakt och knappt 30 hästar på bakhjulet med FMF grenrör och slutburk. Och endurohjul på vintern :)

Yamaha WR250R, svaret på frågan alla ställer som ingen vill höra. -någon på SOE

Du är snäll som försöker iaf..

:glömdet
 
Last edited:
Two stroke man: Är det denna du kommenterar? https://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_tt_600_r_2001.php Högmonterad framskärm fram original, har passerat offroad till enduro enl mig. Helt klart ett alt för mig. Om jag inte hittar en trimmvänlig 2-takt.

Det blir inte enduro bara för att framskärmen är hög. Det är en offroad, 130 kg och usel fjädring kör man inte enduro med.

Du vet inte vad enduro är, frågan är om du ens promenerat bredvid en endurobana.

Det var knappt ens enduro på 90-talet och ännu mindre är den det nu.
Det fanns några entusiaster på 90-talet som med halvdana resultat körde lite enduro med TT och XR men inte ens dom entusiasterna tror jag skulle benämna hojarna som enduro idag.

Det är lite som på gatan, det som var sporthoj på 90-talet är touringhojar idag. En Z1000 från 1980 är inte en banracinghoj idag.
 
Last edited:
Husaberg Fe 450-570 årgång 2009-2012 is tha shit. Är med den berömda vinkel motorn som bara går och går. Finns folk som öppnat upp dom efter 700h plus och allt ser ut som nytt. I stort sett det enda man behöver göra är att byta olja och filter ofta. Har en själv, en 2009a (Joakim Ljunggrens gamla VM hoj) Går hur fint som helst. Funkar bra på väg och i skogen. Lite hoppigt med enduro däck på vägen dock. Men jag har en uppsättning TKC 80 oxå om man får för sig att åka mkt väg och grus. :)
 
Yamaha WR250R, svaret på frågan alla ställer som ingen vill höra. -någon på SOE

Du är snäll som försöker iaf..

:glömdet


:D Haha, jo alla inlägg jag skriver om just denna hoj brukar ignoreras totalt av grussprättargänget med som inte har nåt emot service nån gång per helg. Men den ÄR svaret på frågan som alla ställer!!! :tummenupp

IMG_3938.jpg
 
exc 200 , 250 och 300 är nog de flesta LV reggade mellan ~00 och nutid.
 
Även gasgas och beta har vägreggade enduromaskiner. Både 2 & fyrtakt.
Trevliga maskiner de med.
 
https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/ktm/2008-ktm-300-xc-and-xc-w-e-ar51586.html Top Speed: 120 mph Kan man lita på det? Finns den ärligt gatreggad?

Uppge gärna årsmodell när ni skriver.
120km/h ligger närmare sanningen.Gatreggade är dom men gatlegala endast i strypt utförande,jag har för mig att jag hade 6 eller 8kw i regbeviset på min -11.Med strypningar i är man ett lätt byte för vilken gasglad moppeåkare som helst...
 
https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/ktm/2008-ktm-300-xc-and-xc-w-e-ar51586.html Top Speed: 120 mph Kan man lita på det? Finns den ärligt gatreggad?

Uppge gärna årsmodell när ni skriver.

OOOnej de gör inga 190kmt på långa vägar men ev 165-170 kmt med uppdrevning och liggandes platt mot tanken är nog möjligt. Här har du en länk på en standard exc 300 som tunas i bänk från 45 till 49hk vilket är skitbra för en standard 300.

Andra länken är en portad exc 300 som ger hela 57hk på bakhjulet de kan jag fixa om du vill trimma den :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=8g0uSIisMtI

https://www.youtube.com/watch?v=5RHj4hE-nu8
 
Last edited:
Frågan kvarstår: varför ska du ha en enduro om du ska toura på asfalt?

Hur mycket hoj har du kört tidigare, och har du koll på vilka olika typer av körupplevelser du kan förvänta dig av dom olika föreslagna modellerna?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top