Endurohoj på gatan?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
20 kg? Vilka hojar jämför du nu?

Lite angivna vikter på hojarna utan el och krafs.
YZ125: 95 kg
YZ250: 103 kg
YZF250: 105 kg
YZF450: 111 kg
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
...jag gör som man brukar på SH och rekommenderar min egen hoj, en WR250r. Motardhjul från Warp 9 med 320mm skiva och adapter till frambromsen. Fyrtakt och knappt 30 hästar på bakhjulet med FMF grenrör och slutburk. Och endurohjul på vintern :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ktm exc 300 2-takt 103kg me batteri å starmotor
Ktm exc 500 4-takt 106,5kg me batteri å startmotor
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Yamaha TTR600 2001 Dry weight: 131.0 kg. Vs ovan. Torr och våtvikt kan luras...
Sen gillar jag 2-takt mer. Tyvärr inte av den senaste tidens miljövänliga pga priset.
Max 25000Kr går att tänja, men inte till ny hoj.

Ovan hojjar saknar årsmodell, och ungefärligt pris. Men de fakta ni redovisar tas emot med tacksamhet. Ligger 4-takt så nära i vikt om man tittar i min prisklass?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom är inte gjorda i porslin, det är färre haverier men dyrare när det väl sker och dessutom är det fler som låter bli att underhålla sina 4t och då kan man också räkna med haverier.

Min crossåkning blev rejält mycket billigare när jag sadlade över till 4t, det var 2005 och jag har ännu inte haft ett haveri eller ens bytt en kolv på 4t eftersom jag istället bytt maskin när dom närmat sig 100 timmar.

På 2t har jag dock bytt mycket kolvar genom åren och dessutom kostar 2t mer i form av oljeblandad bensin. Tror även däckförbrukningen är något lägre på 4t dels för att den mjukare effekten sliter lite mindre och dels för att 2t är nervösare att köra med dåliga däck så jag bytte däcken tidigare med 2t.

O du kallar dej twostroke man:7peta:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
O du kallar dej twostroke man:7peta:D

När jag registrerade mig här så ägde jag bara 2t-hojar men tiderna förändras, åtminstone fortsätter MC-industrin att utveckla 4t-hojarn medans 2t behandlas mer styvmoderligt.
De olika konstruktionerna har ju redan från början sina inbyggda fördelar och nackdelar.

På tävlingsbanan blev ju 125an direkt utslagen för snart 20 år sedan när den handikappade 4t-motorn fick ha dubbelt så mycket kubik i samma tävlingsklass. Redan då hade dom ungefär likvärdig toppeffekt men ett betydligt mer användarvänligt effektregister.

Sen är jag fortfarande betydligt mer road av 2t än 4t ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv. Det är ju lite mera sport att få bra gasväxling i en motor där alla portarna är öppna samtidigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Yamaha TTR600 2001 Dry weight: 131.0 kg. Vs ovan. Torr och våtvikt kan luras...
Sen gillar jag 2-takt mer. Tyvärr inte av den senaste tidens miljövänliga pga priset.
Max 25000Kr går att tänja, men inte till ny hoj.

Ovan hojjar saknar årsmodell, och ungefärligt pris. Men de fakta ni redovisar tas emot med tacksamhet. Ligger 4-takt så nära i vikt om man tittar i min prisklass?

TT600 är ju ingen enduro, det är en tung offroad som duger till grusåkning och inte på något sätt jämförbar mot de enduromaskiner du jämför med i övrigt.

Förvisso är det nog en lämplig hoj åt dig med det önskemål du har. Även KTM 640/625 passar nog bra för dina långa transporter och det är roligare hoj än TT600.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När jag registrerade mig här så ägde jag bara 2t-hojar men tiderna förändras, åtminstone fortsätter MC-industrin att utveckla 4t-hojarn medans 2t behandlas mer styvmoderligt.
De olika konstruktionerna har ju redan från början sina inbyggda fördelar och nackdelar.

På tävlingsbanan blev ju 125an direkt utslagen för snart 20 år sedan när den handikappade 4t-motorn fick ha dubbelt så mycket kubik i samma tävlingsklass. Redan då hade dom ungefär likvärdig toppeffekt men ett betydligt mer användarvänligt effektregister.

Sen är jag fortfarande betydligt mer road av 2t än 4t ur ett rent ingenjörsmässigt perspektiv. Det är ju lite mera sport att få bra gasväxling i en motor där alla portarna är öppna samtidigt.

Nu snackar vi samma språk igen:tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den tt600r du visar är belgrada modellen den har paoli fullt justerbar framgaffel o Öhlins fjadring bak. Motorn är en väldigt speciell historia som är 5kg lättare än vad alla andra yamaha 600 är dessutom 20mm smalare pga en annan vevaxel.

Blocken är anpassade så att både raptor 660 ock 700 cylinder passar för att göra den vattenkyld byter man bara kopplings kåpan.

Ramen är en speciell som tillverkades för att passa till aktiv terräng körning och som endast R modellen har.

Tillverkades bara i några få år då yamaha tyckte den var för dyr att tillverka o den lades ned ca 2005.

Mycket trevlig hoj har haft en själv
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
...jag gör som man brukar på SH och rekommenderar min egen hoj, en WR250r. Motardhjul från Warp 9 med 320mm skiva och adapter till frambromsen. Fyrtakt och knappt 30 hästar på bakhjulet med FMF grenrör och slutburk. Och endurohjul på vintern :)

Yamaha WR250R, svaret på frågan alla ställer som ingen vill höra. -någon på SOE

Du är snäll som försöker iaf..

:glömdet
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Two stroke man: Är det denna du kommenterar? https://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_tt_600_r_2001.php Högmonterad framskärm fram original, har passerat offroad till enduro enl mig. Helt klart ett alt för mig. Om jag inte hittar en trimmvänlig 2-takt.

Det blir inte enduro bara för att framskärmen är hög. Det är en offroad, 130 kg och usel fjädring kör man inte enduro med.

Du vet inte vad enduro är, frågan är om du ens promenerat bredvid en endurobana.

Det var knappt ens enduro på 90-talet och ännu mindre är den det nu.
Det fanns några entusiaster på 90-talet som med halvdana resultat körde lite enduro med TT och XR men inte ens dom entusiasterna tror jag skulle benämna hojarna som enduro idag.

Det är lite som på gatan, det som var sporthoj på 90-talet är touringhojar idag. En Z1000 från 1980 är inte en banracinghoj idag.
 
Last edited:

Linus F

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Stallarholmen
Hoj
Kawasaki ZX10R 2009
Husaberg Fe 450-570 årgång 2009-2012 is tha shit. Är med den berömda vinkel motorn som bara går och går. Finns folk som öppnat upp dom efter 700h plus och allt ser ut som nytt. I stort sett det enda man behöver göra är att byta olja och filter ofta. Har en själv, en 2009a (Joakim Ljunggrens gamla VM hoj) Går hur fint som helst. Funkar bra på väg och i skogen. Lite hoppigt med enduro däck på vägen dock. Men jag har en uppsättning TKC 80 oxå om man får för sig att åka mkt väg och grus. :)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Yamaha WR250R, svaret på frågan alla ställer som ingen vill höra. -någon på SOE

Du är snäll som försöker iaf..

:glömdet


:D Haha, jo alla inlägg jag skriver om just denna hoj brukar ignoreras totalt av grussprättargänget med som inte har nåt emot service nån gång per helg. Men den ÄR svaret på frågan som alla ställer!!! :tummenupp

IMG_3938.jpg
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
exc 200 , 250 och 300 är nog de flesta LV reggade mellan ~00 och nutid.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Även gasgas och beta har vägreggade enduromaskiner. Både 2 & fyrtakt.
Trevliga maskiner de med.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/ktm/2008-ktm-300-xc-and-xc-w-e-ar51586.html Top Speed: 120 mph Kan man lita på det? Finns den ärligt gatreggad?

Uppge gärna årsmodell när ni skriver.
120km/h ligger närmare sanningen.Gatreggade är dom men gatlegala endast i strypt utförande,jag har för mig att jag hade 6 eller 8kw i regbeviset på min -11.Med strypningar i är man ett lätt byte för vilken gasglad moppeåkare som helst...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
https://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/ktm/2008-ktm-300-xc-and-xc-w-e-ar51586.html Top Speed: 120 mph Kan man lita på det? Finns den ärligt gatreggad?

Uppge gärna årsmodell när ni skriver.

OOOnej de gör inga 190kmt på långa vägar men ev 165-170 kmt med uppdrevning och liggandes platt mot tanken är nog möjligt. Här har du en länk på en standard exc 300 som tunas i bänk från 45 till 49hk vilket är skitbra för en standard 300.

Andra länken är en portad exc 300 som ger hela 57hk på bakhjulet de kan jag fixa om du vill trimma den :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=8g0uSIisMtI

https://www.youtube.com/watch?v=5RHj4hE-nu8
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Frågan kvarstår: varför ska du ha en enduro om du ska toura på asfalt?

Hur mycket hoj har du kört tidigare, och har du koll på vilka olika typer av körupplevelser du kan förvänta dig av dom olika föreslagna modellerna?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top