Endurohjul

Det är bara fälgarna som är smalare.Navet fram är lika som på motarden och bak är det också samma bredd fast utan ryckutjämnare då.

Men borde det inte passa rakt på då i fall jag ändå använder 310mm skivan:va ? Om naven är likadana, varför behövs det då distanser?

Det är så där som de beskriver jag gjorde mina distanser. Det var faktiskt Supermoto som nämns av Stoffy som tipsade mig hur jag skulle göra...
Tro det eller ej men det funkade bra!:D:tuttar

Hmm, man sätter distanserna pga att oket tar i ekrarna på endurohjulen. Tror jag fattar nu:tuttar Behövs det göras likadant på bakhjulet då oxå eller? Ska distanserna vara i nåt särskilt material?

Min bakfälg passade utan modifikationer.. Jag gjorde mina distanser i aluminium.. mässing kan fungera oxå.

Min bakfälg passade utan modifikationer.. Jag gjorde mina distanser i aluminium.. mässing kan fungera oxå.

Ok, men du fick köpa nåt axelkit för du hade ett mindre nav va? Om man köper hjul som passar till -06 -07 vet man då vilket nav det är, alltså om det är från en viss "årsmodell" på hjulet som det är det stora eller det kan vara olika från fall till fall?

Om man distanserar framhjulet & framskivan då typ 4-5mm, hur blir det då där bak:va Va ute o kollade nu på hojen och det ser jävligt tight ut att kunna göra likadant där bak? Om man bara gör det där framme, märks det då av mkt att hjulen då inte är helt paralella?

Om man distanserar framhjulet & framskivan då typ 4-5mm, hur blir det då där bak:va Va ute o kollade nu på hojen och det ser jävligt tight ut att kunna göra likadant där bak? Om man bara gör det där framme, märks det då av mkt att hjulen då inte är helt paralella?
Du ska inte behöva göra något med bakhjulet.

/J

Om du anstränger dig kommer du märka att hojen svänger lite lite lättare åt ena hållet. Men jag säger inte åt vilket håll så får du själv bilda dig en uppfattning :D

Tror inte original distanser passar... Om du tänker så här... På den vänstra sidan ska du ha 5-6mm mer distans och på den högra sidan tar du bort lika mycket. Åk till någon verkstad som kan svarva till en bit som bygger på din nuvarande distans och så kan de svarva av den högra. Antar att du har till cross-/endurohjulen distanser, använd dem så slipper du krångla till det för dina 17" hjul.

Hoppas detta hjälpte lite.

Edit: Distanser bak använder du de som finns till cross-endurohjul.

/J

Det behövs väl inte svarvas något. Hjulaxeln löper fritt i överfallen tills man drar åt dom. Axeln (och även hjulet) hamnar automatiskt x millimeter åt höger genom att lägga en x millimeter tjock bricka på vänstra sidan.

Och sen sex mindre brickor i samma tjocklek för att flytta tillbaka bromsskivan åt vänster.

Har grejjer hemma för detta.

Last edited:
Det behövs väl inte svarvas något. Hjulaxeln löper fritt i överfallen tills man drar åt dom. Axeln (och även hjulet) hamnar automatiskt x millimeter åt höger genom att lägga en x millimeter tjock bricka på vänstra sidan.

Och sen sex mindre brickor i samma tjocklek för att flytta tillbaka bromsskivan åt vänster.

Jag fick svarvat till mig "brickor" som du beskriver det. Funkade hur bra som helst. Svarvade bort av den högra distansen för att det kändes bäst så, kankse inte behövs men så gjorde jag.:)

Finns säkerligen brickor som har rätt tjocklek att köpa, men jag vet då inte vart.

Har varit ute o kollat idag på hojen och så som du beskriver det vill jag nog oxå ha det till. Ska väl inte behöva ta bort de 4-5mm som blir över på högersidan, det enda som händer är väl att axeln då går längre ut på den sidan gentemot den andra.

Har du grejor hemma för att ev kunna sälja eller?:pannkyss

Har nu fått tag i endurohjul & distanser bör bli klara i veckan, vill tacka för alla erbjudande och tips jag fått. Fick med en ny uppsättning drev (15/40) när jag köpte hojen, funkar det bra för i huvudsak grusåka?

Är ngn intresserad av en 260mm framskiva & ett 50 bakdrev orange ti ktm/husa -03 & nyare så fick jag med dem med hjulen men de passar inte mitt ok så säljs för 1100:- (kostar nytt 2000:-) ihop.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman