Endurobestämmelser

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Tjena!

Jag står i begrepp att köpa en cross/endurohoj att lära mig åka offroad på och så småningom kunna köra lite motionslopp. Jag är verkligen helt rudis på området så jag undrar om det finns någon som kan upplysa mig lite om vad som gäller?

Måste man ha någon licens eller gå någon slags utbildning för att få köra på bana? Måste man ha någon speciell försäkring på hojen eller mig själv om/när något skulle hända? Är det öppen åkning på banorna eller krävs medlemskap? Finns det någon klubb i sthlms-området man kan träna med som nybörjare och få lite tips angående åkteknik, bromsning, kurvtagning etc.?

Hojen är oreggad och jag kommer alltså transportera den med bil till banorna.

Tacksam för alla svar, om jag har glömt något viktigt så får ni gärna fylla i mina kunskapsluckor!

Mvh - Felix

Vad jag vet är alla banor öppna för alla!
Priserna varierar men oftast är det lite dyrare att köra om man inte är medlem!

Ex icke medlem 100kr /körning
Medlem 80kr

Sen är det nästa lag på miljömatta på alla ställe nuförtiden

Lagen säger väll hjäm och ryggskydd på banorna annars är de bara att gasa på vare sig du kör cross eller enduro!

Ett tips är att träna på lite ex på crossbanan innan du drar ut i skogen! Månda endurospår är mycket längre och jobbigare än vad folk tror!

Här i Skåne måste man minst ha en enduroreggad hoj för att få köra på "endurobanor" - detta tror jag pga att det inte är INHÄGNADE områden - dvs man måste ha en trafikförsäkring på hojen om ngt händer. Dock har man nog dispans för att slippa lyse, blinkers och eventuellt reg.plåt (tror det är ok med en miniskylt i Revinge dock). Jag hade gärna tagit crossen till exempelvis Revinge men det är som sagt inte tillåtet att köra det helt enkelt - det kanske är annorlunda i andra delar av landet..

Här krävs i alla fall:

Enduroregistrerad hoj eller landsvägsreggad hoj

för att enduroregistrera en crosshoj som inte tidigare är det krävs:

typintyg från tillverkaren på bromsar,ramnummer etc etc
framlyse hel/halv
bromljus bak
tuta
någon form av hastighetsmätare

besiktning och försäking.

med enduroregistreradhoj och endurolicens får hojjen framföras til och från tävling,träning och hem.

mvh

vad ere för krav på föraren då?
Körkort till hojen man ska framföra?

Ja det krävs givetvis körkort då det i lagens mening är allmän väg vi kör på. Kör man en enduroreggad cykel krävs dessutom licens (vilken man får genom att skicka in ett papper), fördelen är att du som 16/18 åring får dispens på effekten. Sen kör många 16/18 åringar även på SM nivå LV reggade endurocyklar och skiter helt sonika i lagen, polisen brukar inte ha några invändningar sålänge det är enduroåkning...

kräver inte en del banor att man skall ha licens ?
Licensen innebär ju en försäkring samt att det får hela verksamheten att verka lite mer seriös.

Det kostar inte mycket att byta några spolar i elsystemet så att det räcker till för att enduroregga hojen. ( det duger om man inte kör natt). Enduro innebär större frihet:)

För att bli duktig förare bör man köra både på crossbanan och i skogen....

Men visst måste jag köra en 125:a men behöver inte vara 11kw?
Tabba mig på tunga kortet i förrgår, och hinner kanske inte ta det innan dom stänger uppkörningarna för i år.
Skulle va kul att ta en sväng med 525:an lite då o då.
Annars får man väll ta och e-regga yz-an

Men visst måste jag köra en 125:a men behöver inte vara 11kw?
Tabba mig på tunga kortet i förrgår, och hinner kanske inte ta det innan dom stänger uppkörningarna för i år.
Skulle va kul att ta en sväng med 525:an lite då o då.
Annars får man väll ta och e-regga yz-an

125a med E-regg får du köra på full effekt sålänge du har licens. 525a får du inte köra innan mellankortet är klart.

hur får man enduro licence ? måste man vara medlem i nån klubb ? är det dyrt ? tänkt att köra lite för skoj skull finns det många banor för nybörjare ? har kört offroad lätt mc men inte så mycket mer så jag är ju inte helt nybörjare

hur får man enduro licence ? måste man vara medlem i nån klubb ? är det dyrt ? tänkt att köra lite för skoj skull finns det många banor för nybörjare ? har kört offroad lätt mc men inte så mycket mer så jag är ju inte helt nybörjare

Sök upp dina lokala Cross/ enduro klubb och bli medlem. Där träffar du aktiva åkare och som medlem i en klubb kan du enkelt fixa licens ( betala):)

Kanske kan du även hitta ett lämpligt objekt att köpa i klubben, eller få hjälp.

Sök upp dina lokala Cross/ enduro klubb och bli medlem. Där träffar du aktiva åkare och som medlem i en klubb kan du enkelt fixa licens ( betala):)

Kanske kan du även hitta ett lämpligt objekt att köpa i klubben, eller få hjälp.

tack :) många fördelar med enduro istället för cross eller ?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back