Enduro råd.

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Hoj
Husaberg fs
Tjenare graPPar jag har ett litet dilemma om vilken cross jag ska leta efter,
Blivit allt mer sugen på att köra enduro och vet inte riktigt vad jag ska köpa för nån första nybörjar hoj, Den kan ju gärna vara en äldre 250 2t ungefär -04 och äldre, Vet inte vilket märke och årsmodel man ska satsa på, Inte bestämt mig för vilken prisklass direkt kanske runt 15k? alla äldre än -04 är ju ganska billiga ändå, Eller ska jag satsa mer cash?

Vad tycker ni?

Last edited:
Är det en cross eller enduro du är ute efter? Ju nyare desto bättre stämmer i 99% av fallen.

Är det en cross eller enduro du är ute efter? Ju nyare desto bättre stämmer i 99% av fallen.

Vad passar bäst, Tänkt att köra skog,iskörning,nån crossbana, och behöver inte vara regad direkt, Enduro är väl kanske större och mer för gruskörningar mer än inne i skogen?:va
Jag har noll koll på vad man ska om man vill brassa hemma i skogen:D

ktm exc 200
är en ytterst trevlig maskin! känns som en 125 med mer effekt,
med lite drevning så blir den guld,
hade gasres upp till 4-5vxl med min toppspeed runt 120 :yoparty

Red ut lite vad för typ av körning du ska ägna dig åt, skog säger nada, skog för mig är omöjligt med en cross, då är det enduro som gäller. Men då är det riktiga endurospår i skogen inga stora fina spår likt löpbanor som finns lite här o var i skogen.

Ska du åka enkla o snabba spår o iskörning på snabba banor osv eller ska du köra knixiga spår i skogen och knixiga banor på isen.

Håller med föregående talare, ska du åka riktig ENDURO med rötter, stenar, lerhål och div annat elände ska du satsa på en riktig endurohoj typ KTM exc 200, eller om du kan tänka dig 4-t; Yamma WR 250, Honda CFR 250X t.ex. Kan iofs bli tufft att hitta dom sistnämda för 15 k..

Om du däremot bara ska leka i största allmänhet är en 250 2-t ett utmärkt alternativ, Ju nyare desto bättre. Yammaha eller Suzuki hade jag satsat på, det var de japanska märken som utvecklade sina 2-t längst och klarade sig bäst i testerna på slutet.

250 eller 300 2t funkar bra till det mesta(utom grusväg)och är betydligt roligare än 200:an att köra.

Tyvärr är det så att en cross suger getpung i endurospåret och en enduro suger på crossbanan. Men hade jag varit tvungen att välja så hade jag tagit en RM250 och skippat skogsåkat:)

• Gilla
Reaktioner: Lx3
Tyvärr är det så att en cross suger getpung i endurospåret och en enduro suger på crossbanan. Men hade jag varit tvungen att välja så hade jag tagit en RM250 och skippat skogsåkat:)

Vilken årsmodel ska man ha på rm250 på 4t, Hört att dom äldre 4t var lite kass kvalite, 05 och upp eller?

Köp min honda så har du ordentligt med kräm o får med dubbdäck. :D

RM är 2-takt. RMZ är 4-takt. Jag har inte stenkoll på RMZ men som jag skrev innan, nyare är nästan alltid bättre. Låt plånboken bestämma:tummenupp

Köp min honda så har du ordentligt med kräm o får med dubbdäck. :D

Lite stor för en rookie som jag skulle jag tro :p

RM är 2-takt. RMZ är 4-takt. Jag har inte stenkoll på RMZ men som jag skrev innan, nyare är nästan alltid bättre. Låt plånboken bestämma:tummenupp

Kanske lika bra vänta 1år och köpa en nästan ny då kanske :gnissla

Last edited:
Lite stor för en rookie som jag skulle jag tro :p

Kanske lika bra vänta 1år och köpa en nästan ny då kanske :gnissla

Beror ju på om du är helt nybörjare eller van vid husan du angett som hoj.
Jag började på 450 o den är kanon till allt utom svåra spår i skogen vilket jag nästan bara kör.

Vilken årsmodel ska man ha på rm250 på 4t, Hört att dom äldre 4t var lite kass kvalite, 05 och upp eller?

Om du frågar mig så har dom första RMZ 250 modellerna fått lite oförtjänt dåligt rykte, visst fanns det problem men det hade i stort sett alla andra märken också med dom första 250:orna. Rätt bestyckning och vattenpumpen utbytt till eftermarknad typ Boysen så ska det inte vara några större probs.

Men visst, nästa generation som jag TROR kom -07 är en i alla avseenden betydligt bättre cykel. Har du möjlighet ekonomiskt kan jag varmt rekommendera RMZ 250 -10 och nyare, fantastiskt smidig och lättkörd hoj med grymt gassvar och effekt (för att vara en 250 4-t..) och inget jidder med bestyckning tack vare insprutning.

MEN, ska du köpa en 250 4-t cross oavsett märke och årsmodell ska du vara jäkligt noga med att kolla upp att den är servad enligt alla konstens regler, dom får gå hårt på banorna och ras är dyrt...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park