Val av Enduro ?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Är på jakt efter att byta hoj, från min CRF450 till nått annat mer passande för Enduro. Efter jag kört GasGas senaste hojar på deras Demo dag på NMK så insåg ja två saker, Jag vill ha el-start på nästa hoj samt att jag vill ha hydralisk koppling. :fakta

Min CRF har varken eller, blivit mer lätt körd nu runt Endurobanan efter omdrevning, men inte i närheten av hur mycket enklare de kan vara med en riktig enduro. Så tänkte kolla med folket här inne som bör sitta på en hel del kunskap, vad ska man satsa på ? :va

Har fått tipset som KTM 400 EXC (den har i alla fall dom två faktorerna ja nämnde tidigare) frågan är om de finns nått liknande för ungefär samma slant i dom andra märkena ?!

Husaberg är en del som kör men har noll koll på dessa hojar... Så budget är max 20K och utgångs punkten är en enduro hoj med el-start och hydralisk koppling. Bring on the förslag...

Är inte ute efter en 250 Enduro, dom är lätthanterliga men inte den vridet/öset som en större.

Har en husa fe450 och är helnöjd med den. fast skulle jag köpa en ny idag så skulle jag skaffa en nyare yama 250 4t. Dels för dom längre service intervallerna och dels för att om man inte är riktigt duktig på att köra så kör man snabbare på en 250.

Ja fick tips om en Husa 450 FE som var nedtrimmad till 380, verkade vettig. Dock vet ja alldeles för lite om Husabergare för att vet om de är nått speciellt med dom man bör kontrollera osv.

Varför inte 250? Om du ska köra riktig enduro lär du inte sakna effekt.

För tjugo papp är det annars husa eller ktm 450 som gäller om jag får tipsa.

Dubblar (eller tripplar :) du budgeten är det annars 390 eller exc-f 350. Mumma!

Anledning till icke 250 är för att ja har testat och visst den är smidigare/lätthanterligare men gillar inte motorkaraktären, man får gasa mycket mer för att få ut nått av den på partier som inte är så knixiga, visst de känns som du är mycket snabbare men efter tidsmätning så är de ingen skillnad om ja körde 250/350 eller 450 utan de var väl mer hur slut i kroppen man var.

Så där av min anledning till att inte vilja ha en 250 (fyrtakt), de är mer en känsla man har när man kör. säger inte att de är nått fel på dom , men ja trivs bättre på en större hoj. :hihi

Mjo visst om ja skulel trippla min budget så kunde ja köpa den GasGas som ja vet ja trivs på, men nu är inte verkligheten sån att ja vill lägga 60K på en Enduro. Ska göra mig av med CRF:n och sen kan ja läga till ett apr tusen på de, that's it...

Men får väl kolla över Husabergarna lite mer och se om de finns nått och testa så får man se om amn trivs med dom, finns ju lite enduro versioner av japsarna men dom kanske inte uppfyller kraven om El-start och hydralisk koppling för dom pengarna ?!

För 20k hade jag knappt vågat köpa 4t, risken är ju att man får ett lik som rasar och då blir det dyyyrt. Men det är klart, ska du tvunget ha elstart så blir det kanske svårt med 2t, annars hade jag satsat på en lite äldre GasGas.

Jag håller med, tight budget och äldre 4t låter som det kan bli långa uppehåll bäst vad det är, ofrivilligt.

Titta på en äldre gasgas 2-t om du gillade dem, det är svårt att få tjyvstopp i skogen med en tvåtaktare, det skall mycket till...så elstarten är inte så nödvändig på en sådan.

Hmmm, mja 2-takt möjligt, dock har jag span på en Husabergare FE450 med väldig bra service historik och papper på allt så känns inte som man köper ett lik. Dessutom nyligen motorrenoverad med kvitto på allt, så visst man kan aldrig vara 100% men de är väl lite som med 2-taktarna där kolven kan gått gud vet vad och haverera så fort man kör annars får man ju byta allt sånt så fort man köpt de om man ska vara säker. :hihi

Med en nya sporthoj i siketet med så finns de inte budget för att lägga 40K på en Enduro, även om risken är mindre på en nyare att den havererar, men finns inga garantier där heller. :fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park