Enduro Åka

cone

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
Hoj lös
Hej,
Är det någon här som kör Enduro?
Jag skulle vilja börja köra.- som motionär.

Är det bara Helsingborgs motorcross som har enduro bana i vårt område?
Iså fall, hur är den klubben?

Tack

Ska ni gå den den riktiga vägen ska ni betala in medlemsavgiften till Helsingborgs motorcrossklubb, sen har ni fritt tillträde till endurobanan när den är öppen för körning.
http://www.hbgmotocross.nu/web2004/index.php

Just för tillfället är den stängd, tror det är på grund av att det är en enda lerpöl där.

Både jag och lillebror har ett förflutet i den delen av hojjeriet... Hmck är kanon,mkt trevlig enduro sektion. Krav på medlemsskap samt enduro licens.
Annars e det fmck malmö med tillgång till revingehed som gäller,finns ett par banor till häromkring,halmstad,fagerhult mm mm... Hade tänkt skaffa mig en ny enduro cykel så vi ses kanske snart i spåret. Hade tänkt köra klassikern igen... Stångebroslaget/Ränneslätt/ Gotland GN. Går en hel del riktigt roliga tävlingar i danmark också där Danmarks Grand är nummer ett...

Både jag och lillebror har ett förflutet i den delen av hojjeriet... Hmck är kanon,mkt trevlig enduro sektion. Krav på medlemsskap samt enduro licens.
Annars e det fmck malmö med tillgång till revingehed som gäller,finns ett par banor till häromkring,halmstad,fagerhult mm mm... Hade tänkt skaffa mig en ny enduro cykel så vi ses kanske snart i spåret. Hade tänkt köra klassikern igen... Stångebroslaget/Ränneslätt/ Gotland GN. Går en hel del riktigt roliga tävlingar i danmark också där Danmarks Grand är nummer ett...

Tjena,
Jag är inte så intresserad av att tävla, utan mest för att hålla kroppen och flåset igång.....samt att ha jävligt kul.
Måste man ha en Enduro licens om man inte ska tävla?

De tjatade inget om att man skulle ha licens för att kröa på banan när jag var medlem (2-3 årsedan).
Men krav på att vara medlemm i klubben är det. ca 300-400 kr / år (kommer inte ihåg var den ligger på i år).
Alternativet är att vara medlem i någon av "samarbets klubbarna" som oxå tillåts köra på banan.

Banan är rätt knixig och att köra med en tung hoj är... heh, jobbigt.
XR650R (min hoj) är typ 2 storlekar för stor, om man inte är väldans duktig.

Som sagt tidigare, trevlig klubb med trevliga människor.
:tummenupp

Just för tillfället är den stängd, tror det är på grund av att det är en enda lerpöl där.

Den stänger på våren för fågelhäckning etc. Men varför den är stängd nu vet jag inte.
Jag e inte medlem längre. Köper jag en bil med dragkrok (läge för en 125/250cc cross...) kanske jag blir igen.

:hej

Last edited:

Den stänger på våren för fågelhäckning etc. Men varför den är stängd nu vet jag inte.
Jag e inte medlem längre. Köper jag en bil med dragkrok (läge för en 125/250cc cross...) kanske jag blir igen.

Ja, den är ju inte stängd för fågelhäckning nu i alla fall. Det brukar vara april-juni eller något sådant.

Jag tror att det är på grund av att det är väldigt lerigt däruppe och banan tar ganska mycket stryk då. Fast det är bara vad jag tror. :va

:nicka jag tror din gissning är rätt.

Med lite tur är den helt fel och de bygger om hela banan till Sveriges bästa endurobana :rolleyes:

:lol

Ja, jag har "deck with pigs" i garaget. :hihi
Med lite tur ar jag till och med en kedja till drevet som sitter på...

PS. det luktar snart lite Titan i garaget :yoparty DS.

Last edited:
:lol

Ja, jag har "deck with pigs" i garaget. :hihi
Med lite tur ar jag till och med en kedja till drevet som sitter på...

PS. det luktar snart lite Titan i garaget :yoparty DS.

Titan? Mina glasögon är gjorda av titan och de luktar minsann inte ett smack... :tungan

Vad är det för smygprojekt du håller på med? :va

Arrows 72052TE Marmitta Titanio :tummenupp

Kanske lite väl ljudlig, men en db-killer kan ju inte vara SÅ svårt att göra...

Skulle igentligen haft en FMF Q2, men de är ju dryga och svarar inte på mail fast de ber en skicka frågor via mail... :rolleyes:

Arrows 72052TE Marmitta Titanio :tummenupp

Kanske lite väl ljudlig, men en db-killer kan ju inte vara SÅ svårt att göra...

Skulle igentligen haft en FMF Q2, men de är ju dryga och svarar inte på mail fast de ber en skicka frågor via mail... :rolleyes:

Är det till XR:en? För att ljudanpassa för sturupskörningarna förstår jag... :hihi

Har man bara verktygen smider man en dB-killer ganska lätt.

:nicka

Fast... :lol det vart visst en race dämpare jag köpte, men, va fan, en db-killer på den, och som sagt, borde inte vara något större problem att göra.
Frågan är väll vilken variant man gör, jag har ju redan en sort som funkar till M4 rören, och är Arrow uppbugt liknanade borde det oxå funka.
Får see när jag får grejerna.
Enligt spec ska den vara 2 kg lättare än orginal! vilket inte är svårt att tro då orginal är dyngtungt!

See, helt ärlig trådstöld !... :hihi

De tjatade inget om att man skulle ha licens för att kröa på banan när jag var medlem (2-3 årsedan).
Men krav på att vara medlemm i klubben är det. ca 300-400 kr / år (kommer inte ihåg var den ligger på i år).
Alternativet är att vara medlem i någon av "samarbets klubbarna" som oxå tillåts köra på banan.

Banan är rätt knixig och att köra med en tung hoj är... heh, jobbigt.
XR650R (min hoj) är typ 2 storlekar för stor, om man inte är väldans duktig.

Som sagt tidigare, trevlig klubb med trevliga människor.
:tummenupp

Tjena,
Gôtt, jag ska åka bort och prata med dom.

Ska bya Hoj till en Wr450, så den lär nog göra sig rätt i spåret.

Banan lär vara rätt sur efter allt regnandet, så jag kan förstå om den är stängd nu. man får väll lägga på Motard hjulen under dom månaderna som det är
stängt för enduro åka. Kan ju hoppas på att det blir supermotard köra på ringknutstorp ivår.:yoparty

En Wr450 är fet rätt på den banan. :tummenupp

Och går den sönder är det inte längre till YC än att man kan putta dit den :hihi

Hmm, kom på en sak. Har du en ren Enduromaskin, så är det kanske Licens krav :va
Min är ju gat-reggad.
Bara kom att tänka på det, men fråga om det gör skillnad mellen E-reg, oreggat, och LV-reggat på bana.

Och, tada, vi har ju för f-n glömt det viktigaste!
HMCK medlemmar har 10% på YC vid köp av Cross/Enduro grejer. Jag sparade in medlems avgiften för att par år framåt när jag köpte ny utrustning... :)

Last edited:
En Wr450 är fet rätt på den banan. :tummenupp

Och går den sönder är det inte längre till YC än att man kan putta dit den :hihi

Hmm, kom på en sak. Har du en ren Enduromaskin, så är det kanske Licens krav :va
Min är ju gat-reggad.
Bara kom att tänka på det, men fråga om det gör skillnad mellen E-reg, oreggat, och LV-reggat på bana.

Och, tada, vi har ju för f-n glömt det viktigaste!
HMCK medlemmar har 10% på YC vid köp av Cross/Enduro grejer. Jag sparade in medlems avgiften för att par år framåt när jag köpte ny utrustning... :)

....wr'n är Lv-reggad.
Men jag ska höra med dom vad som gäller.
Alltid gött med lite rabatt.

Du kör inget längre...eller hur var det?
Jag har faktiskt inte varit med och kört enduro under "ordnade former".
När jag bodde uppe i Karlskoga var man ofta ute i skogen (som familjen äger) och brände runt över stockar o sten.

Så detta kan bli intressant.

Nja, sedan jag slängde på Motardhjulen har det inte blivigt mkt "enduroande". Mest för att XRen är förstor och klumpig för den banan.

Enduro har igentligen aldrig varit en stor grej för mig, när jag var liten så bodde jag på landet och där körde vi del cross, både på bana och på åkrarna... :hihi :yoparty
Min favorit är öppna grusvägar där man kan lägga på "lagom" fart och sladda runt en del, det finns ju till och med ett par sådana enduro banor, och det är fetkul. Men Hbg's bana är allt jag ogillar med Enduro... :lol
Icke privat ägda grusvägar är det lite ont om i krokarna, och de privatägda kan var med risk för liv och lem att köra på när ägarna kommer jagande efter en i pickupen... :lol (har ju hänt.. :rolleyes: )

PS. bästa banan i Sverige är fan imig grustaget vid Gotland Ring!!! :Bugar :Bugar Fast när jag var där hade jag bara motardhjulen med mig, men det hindrade ju inte mig från att bränna runt där. SJUKT SJUKT kul!!! :Bugar
Hur tillåtet det var vettefan... :lol

DS.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back