En ventils spel långt från de andra (RF900)

Hur känns ventilens spel i styrningen på den jämfört med dom andra insug? Styrningen kanske är dålig på den, det kan vara därför den har gått ner sig i spel. Värt att kolla upp !!

Spelet var ok, ca 0,2 mm mätte jag det till :) Nya och gamla ventilen skiljer sig väldigt mycket i form som man kan se på bilden. Efter lite lappning mätte jag kontaktytan med sätet genom att mäta hur brett ventilpastan tryckts bort från sätet. En jämn ring ca 1.8 mm bred var det.nygammalventil.jpg
(Gamla ventilen nederst)
 
Oj den ventilen va sliten, sätet är nog inte så fint heller. 1.8mm brett skrev du, så ska det garanterat inte vara, det är lika brett säte som en gammal jänkemotor...
 
På en normal bröd&smör standardhoj bör det vara 1.0 anliggning på insug och 1.5 på avgas. Är det 1,4 på insugaren med hjälp av slippasta som skrapar av färg på kanterna skulle jag nöja mig med det. Bättre för mycket anliggning än för lite.
 
Ser ok ut på ventilen, kanske lite väl brett men men, kör på det.

Du kan även tusha sätet, dra 6 st streck rätt över sätet och gnugga in ventilen mot sätet utan slippasta, då ser du om det är anligg överallt även på sätet.
 
Ser ok ut på ventilen, kanske lite väl brett men men, kör på det.

Du kan även tusha sätet, dra 6 st streck rätt över sätet och gnugga in ventilen mot sätet utan slippasta, då ser du om det är anligg överallt även på sätet.

20160304_004818.jpg
Så där såg det ut, ungefär samma bredd som på ventilen när jag mätte, kanske lite smalare (1.3-1.4 mm).
 
Hmm... Nu har jag äntligen fått ihop allt och spisen startade lätt. Men - det låter en hel del! Ljudet varierar mellan ett ganska svagt klickande ventilklickande från nya ventilens sida av motorn (något jag inte skulle ryckt på axlarna åt), till mer aggressivt plingande som låter mer som att man slår på en plåtburk och inte kräver något vidare motoröra för att märka. Maskinen går fint och jag körde cirkus 1 mil. Kan nyventilen väsnas mycket i början?

Jag tycker mig vara en noggrann person och jag kan inte för mitt liv komma på något jag skulle kunna missat inne i motorn. Ventilspelet ställde jag så det var inom ramarna innan jag skruvade ihop, men det kanske är svårt att ställa bra innan motorn startats med nya ventilen? Kan det vara så att ventilen redan nu "satt sig" och spelet är åt helsike? Eller har ni kanske något annat uppslag?

Ha det fint och njut av söndagen! :tummenupp
 
Med nya ventiler bör man göra efterkontroll rätt snart. Jag kör in toppen omonterad mha slaghammare på tryckarna och struntar i efterkontroll. Att det väsnas lite är bra, hade den varit tyst hade jag varit orolig.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top