En undran...

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Satt och kollade på en massa härliga bilder på just SM..
Men varför (hur vågar) man ha foten framåt vid kurvtagning? :va

Frågan kanske är korkad, men jag är seriös.. :Bugar

/Lännström

Det kommer ifrån crosskörning. Man håller ut foten för att kunna rädda ett bakhjulssläpp på väg ut ur en kurva när man ger gas.

Det kallas "Steloperationleg" in english.

Risken för skador är betydligt större när man väl slår omkull.

* Finns ingen chans att få plats med foten på pinnen under kurvtagning.
* Foten fram ger mer tryck på framhjulet.

Många kör med hårdplastskydd på stövlarna (jmfr med knäpuckar) för att spara på stövlarna och minska risken för, det jag gissar du tänkte på, att det ska hugga till i asfalten.

Kan intyga att det inte är helt ofarligt........
Klantade till det på crossbanan för ca en vecka sedan.... Skulle "rädda" ett lite väl stort kast med innerbenet varvid foten "fastnade" i underlaget. Slutade med avslitet inre ledband och främre korsband samt en mindre menisk skada........ :(
Minst 6 veckor utan cross/enduro/motard.... :(
Ett bra tips är att aldrig hålla benet helt sträckt utan alltid ha lite böj i knäet. Detta gör att man kan ta upp en smäll i musklerna i stället för i leden..... Dock ofta lättare sagt än gjort.... :rolleyes:

////Fredrik

Hm, kom på en sak. Jag sätter då inte ut foten för att kunna rädda ett släpp, på isen känns det tryggare så. Men det går hel enkelt att svänga bättre med dojan ute, iofs så var det rätt extremt i Rättvik då knät tog i styret :) Så det får väl bi att höja lite, eller så börjar man bli gammal å stel :gnissla

Typ så......... :fyllisar

Man sätter väll ut benet och sätter sig lång fram på tanken för att få mer tryck på framhjulet för bättre kurvtagning eller ? Det är vad jag minns från cross åkandet i alla fall.

Jaa, så känns det för mig iaf, skulle man få släpp å sätta ned foten då, så viker man ju ihop benet å slår knäet i styret å kör omkull iaf..... :)

tellskog skrev:
Man sätter väll ut benet och sätter sig lång fram på tanken för att få mer tryck på framhjulet för bättre kurvtagning eller ? Det är vad jag minns från cross åkandet i alla fall.

acura skrev:
Men deras vänster dojja är ju gjorde för att glida på. Sitter ju ingen pinne på den sidan.

ju ju men de kör med den tekniken släp på bakhjulet vikten påframhjulet och så fort genom svängen.. tekniken är väl mäst för speedway och cross motard

acura skrev:
Men deras vänster dojja är ju gjorde för att glida på. Sitter ju ingen pinne på den sidan.

Speedway är sladdporr och de som är riktigt duktiga har inte foten många sekunder i backen. Hålla stumt med ~60 hästar, fullt uppställ och foten på motorblocket är det som gäller. När en Speedwayförare (Joonas Kylmäkorpi, lagkapten i Kaparna i år) får för sig att ställa upp på RM i isbana så hänger inte cross, motard, backe, enduroförarna med alls, tämligen chanslösa.

Hising

Rospiggarna rules

han hade sjuka påslag ut ur kurvorna....hehe men oxå den lägsta cykeln såg det ut som, rackarns va nice det såg ut när han gav på :yoparty

Gillade Discostället han hade på sig med fransar å stuff :tungan

Nurse Ratched skrev:
Speedway är sladdporr och de som är riktigt duktiga har inte foten många sekunder i backen. Hålla stumt med ~60 hästar, fullt uppställ och foten på motorblocket är det som gäller. När en Speedwayförare (Joonas Kylmäkorpi, lagkapten i Kaparna i år) får för sig att ställa upp på RM i isbana så hänger inte cross, motard, backe, enduroförarna med alls, tämligen chanslösa.

Hising

Rospiggarna rules

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey