en tråd för landsvägsreggade enduro/crossar

marcus_136 skrev:
Men lyssna , om du ligger och pressar på sexan , men du har drevat den så att du bara kan ligga på ca 6000 varv , under effektpuckeln alltså , sen när du ligger o pressar , och sen slirar på kopplingen så orkar den varva upp mer och upp till tex där du har mest effekt , då kommer den orka gå fortare , förstår du?

Helt korrekt!

Men som sagt det sliter på grejorna men om vi bortser från det så stämmer det.
 
Jag vet inte..Men jag tror 135km/h (gps) hastighet är max för en dt125, oavsett förhållande!

Jag vet vad min RM125-97 klarar..och jag tvivlar på att en DT skulle vara snabbare!!
 
ja ni får tro vad ni vill, ni bevisar er ju bara vara puckade ändå! hörru croc, dreva tzren till 200kmh osså slirar du lite på kopplingen så kanske summan av det hela blir att den inte orkar varva ur ens på 3an, annars vill jag ha filmbevis
 
marcus_136 skrev:
Men lyssna , om du ligger och pressar på sexan , men du har drevat den så att du bara kan ligga på ca 6000 varv , under effektpuckeln alltså , sen när du ligger o pressar , och sen slirar på kopplingen så orkar den varva upp mer och upp till tex där du har mest effekt , då kommer den orka gå fortare , förstår du?

eeh va? :va
----> växla ner
om man ska pressa brukar man varva ur femman först
och det är icke troligt att vartalet sjunker med nästan 50% eftersom våra tvåtaktare varvar 10000 -12000 eller oftast mer såvida du inte ändrat utväxlingen på växlarna...
 
tycon1 skrev:
Jag vet inte..Men jag tror 135km/h (gps) hastighet är max för en dt125, oavsett förhållande!

Jag vet vad min RM125-97 klarar..och jag tvivlar på att en DT skulle vara snabbare!!


jag tror snarare att en dtr går betydligt mycket fortare en vad din enduro/cross gör.. din e drevad för acceleration.. en kompis till mig åker på en ktm exc 125 ( samma sak som din ungefär) den gör 110 i fullvarv inte en km/h fortare och ja den e avstrypt!
 
frew skrev:
eeh va? :va
----> växla ner
om man ska pressa brukar man varva ur femman först
och det är icke troligt att vartalet sjunker med nästan 50% eftersom våra tvåtaktare varvar 10000 -12000 eller oftast mer såvida du inte ändrat utväxlingen på växlarna...

Men nu var det om man hade drevat den såpass mycke att den varvar fullt på femman och inte orkar så på sexna om man endast vill ha hastighet.
Det var bara ett exempel för folk i tråden inte förstod vad som menades med att det skulle gå fortare om man slira på kopplingen.
 
Hahaha, givetvis kan man inte komma upp i högre toppfart genom att slira på kopplingen. Tuta inte i folk en massa dumheter......
 
Chris Ash skrev:
Hahaha, givetvis kan man inte komma upp i högre toppfart genom att slira på kopplingen. Tuta inte i folk en massa dumheter......


Varför skulle man inte kunna det, om hojen stannar på ett varvtal (varvar ej ur)?
 
cRoC skrev:
Varför skulle man inte kunna det, om hojen stannar på ett varvtal (varvar ej ur)?
Tycker du verka snacka för mycket om saker du inte vet något om. Skippa skitsnacket och kom med riktig fakta nästa gång du skriver!!
 
cRoC skrev:
Varför skulle man inte kunna det, om hojen stannar på ett varvtal (varvar ej ur)?


Om hojen stannar där är det för att den inte orkar mer pga luft/rullmotstånd. Säg att du har ett tusental varv kvar till rödmarkering.

Om du sitter på en maskin och ger spettet mellan 10-13k(rödmarkering) accelererar den då fortare med bara gaspådrag eller med gaspådrag och kopplingsslir?
 
När min (veteranmoppe) hade sotat igen så jävligt att den knappt kom fram fick jag slira för att den överhuvudtaget skulle komma fram. slirade igenom 1an och växlade till 2an där jag också fick slira för att den skulle orka. Visst det handlar om en gammal, igensotad moped, men det är fortfarande att slira på kopplingen för att få högre hastighet.

Kan inte någon gå ut och prova? :rolleyes:
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top