En till "vad ska jag köpa" -tråd

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Hej!
Jag har funderingar på att byta hoj till våren, valet står mellan en R1a och GSX r -06 or. Min fundering är när man kollar i Bike och ser bromsdiagrammen hur det kan skilja så mycket mellan dom. Faktabladet visar på likvärdiga siffror men verkligheten på något helt annat.

MVH Micke.

CustomMicke skrev:
Hej!
Jag har funderingar på att byta hoj till våren, valet står mellan en R1a och GSX r -06 or. Min fundering är när man kollar i Bike och ser bromsdiagrammen hur det kan skilja så mycket mellan dom. Faktabladet visar på likvärdiga siffror men verkligheten på något helt annat.

MVH Micke.
Eftersom det finns vissa toleranser i tillverkningen så kan det även skilja mellan olika exemplar av samma modell. Dessutom så brukar tillverkare ljuga lite olika mycket. Tror nog att båda hojarna räcker till, oavsett hur just ditt exemplars bromskurva kommer se ut.

IronMike: En MV råkkar :tummenupp

Jag får känslan att du har svårt att släppa din kärlek till Millen :pannkyss

Så jag gissar faktiskt på att den blir din igen :tummenupp

IM< om du vill va ovanlig och tuff så ska du ju visa "bultenfolket" att man kan åka fort med en BMW, så mitt råd lyder.... köp en bumse o var tuffast.

Hej!
Jag tror nog att båda hojarna duger bra som jag nämde, det är bara det att det skiljde lika mycket i effekt och vrid när dom gjorde sitt stora test -05. För som det ser ut nu så tycker jag att Suzuki ser ut och vara mer lämplig som vardags cykel än Yamahan med sin kraftfullare motor, givetvis så bör man provköra båda men det är inte lämpligt ännu. Det är alltid kul och höra andras åsikter med, jag kommer att skjutsa flickvännen en hel del så lite åsikter om passagerare vore bra att höra på respektive modell.

MVH Micke.

CeltaniC skrev:
Jag får känslan att du har svårt att släppa din kärlek till Millen :pannkyss

Så jag gissar faktiskt på att den blir din igen :tummenupp
Det är något spec med millen som charmar e'n som förare... Svårt att beskriva vad, sen är jag såld på designen, just 02ans modell. Sen är den lite udda. Finns en stor risk :) dock kunde jag inte åka lika fort på landsvägar med den som med cbr'en, iofs hade jag inte så vidare bra däck, eller rätt inställda dämpare. Cbr'en är enklare att åka fort med, samt mindre krävande att åka fort med på landsväg.

peter R1 skrev:
IM< om du vill va ovanlig och tuff så ska du ju visa "bultenfolket" att man kan åka fort med en BMW, så mitt råd lyder.... köp en bumse o var tuffast.
Haha näääfan, bmw har jag som bil - inte hoj :rofl :)

IronMike skrev:
dock kunde jag inte åka lika fort på landsvägar med den som med cbr'en, iofs hade jag inte så vidare bra däck, eller rätt inställda dämpare. Cbr'en är enklare att åka fort med, samt mindre krävande att åka fort med på landsväg.

Det har inte med inställningarna att göra. Den ena är italiensk, den andra är en "one size fits all"-Honda. Köp en honda så kanske du hänger med bättre.

Mattias skrev:
Det har inte med inställningarna att göra. Den ena är italiensk, den andra är en "one size fits all"-Honda. Köp en honda så kanske du hänger med bättre.
Provade en mille sent i höstas.. En 02a, med bra däck och rätt inställningar av dämpare - det var en helt annan hoj jämfört med min 99a. Tog ju lite tider. 5,30 åkte jag på med första millen, då tyckte jag att jag inte kunde putsa så mkt mer, med cbr'en putsade jag tiderna ganska mkt - men med 02ans mille åkte jag som snabbast. Tidsmässigt iaf. Inte sub 5 min, men låga 5'or. Inte spec värst nånstans, men lagom hård körning. Mer vågar jag nog aldrig.

:va

IronMike skrev:
Provade en mille sent i höstas.. En 02a, med bra däck och rätt inställningar av dämpare - det var en helt annan hoj jämfört med min 99a. Tog ju lite tider. 5,30 åkte jag på med första millen, då tyckte jag att jag inte kunde putsa så mkt mer, med cbr'en putsade jag tiderna ganska mkt - men med 02ans mille åkte jag som snabbast. Tidsmässigt iaf. Inte sub 5 min, men låga 5'or. Inte spec värst nånstans, men lagom hård körning. Mer vågar jag nog aldrig.

:va

Köp en Mille R. Den har allt många andra hojar saknar.
Öhlins, Brembo, stålomspunna slangar m.m.

iron mike in da house:
En 02a, med bra däck och rätt inställningar av dämpare - det var en helt annan hoj jämfört med min 99a

Klart dom är, 00 höjde man motorn i ramen och gjorde även lite andra ändringar så av den "tidiga Millen" ska man satsa på 00 eller nyare. Jag vet inte vad du har för budget men kolla på en 04 eller nyare Mille, helt ny hoj som du säkert kan bli lika förälskad i som din gammla 99'a.....

DP says: Du sa det, Det är något spec med millen som charmar e'n som förare... Svårt att beskriva vad kallas för hjärta.......

DP skrev:
iron mike in da house:
En 02a, med bra däck och rätt inställningar av dämpare - det var en helt annan hoj jämfört med min 99a

Klart dom är, 00 höjde man motorn i ramen och gjorde även lite andra ändringar så av den "tidiga Millen" ska man satsa på 00 eller nyare. Jag vet inte vad du har för budget men kolla på en 04 eller nyare Mille, helt ny hoj som du säkert kan bli lika förälskad i som din gammla 99'a.....

DP says: Du sa det, Det är något spec med millen som charmar e'n som förare... Svårt att beskriva vad kallas för hjärta.......
Hur är 02an jämfört med 04an? ..jag tycker 02an är snyggast, men men

:3freak

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form