En till "vad ska jag köpa" -tråd

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Gillar millen för den är annorlunda.. Cbr går lite bättre, känns dock för mkt touring. Körde mille & cbr förra året, hitta lika mkt nackdelar hos båda :argpådato

..R1 känns som en bra hoj (04 lr nyare), men "R1 stämpel" :va

Kawa känns mitt emellan, men märket faller mig inte i smaken, känns som förknippat med mekaniska problem...Suzuki ?... är det nåt att ha, sv1000 ser fin ut men inte så mkt mer, zx10 vettefan.

Provsatte en R1 04 på dinmc i rotebro herromdan, kändes lätt å skön...

Vill ha en hoj som är lätt å lägga ner utan brottningsmatch. Bra prestanda, ej under 900cc, försäkringskostnad skiter jag i, kör ändå bara med trafikförs.

Vilka hojjar har styrdämpare org förutom mille? -det känns som ett +.. Millen var skön på så sätt, stabilt chassie, cbr'en var orolig i sambandm ed bus eller ojämnheter i vägen.

Hojjen som inhandlas kommer köras mest landsväg, vill ha en smidig hoj, gärna ovanlig som inte alla andra har. Lätt att lägga ner, hyffsat med mos samt bra komponenter org..

Vad finns för alternativ?

Mille, R1 (04 el. nyare), Cbr 1000rr, zx10r, gixxer.... Har man några andra alternativ?? (mc agusta?? ducati?? m fl)

:4skrika

Last edited:
IronMike skrev:
Gillar millen för den är annorlunda.. Cbr går lite bättre, känns dock för mkt touring. Körde mille & cbr förra året, hitta lika mkt nackdelar hos båda :argpådato

Kawa känns mitt emellan, men märket faller mig inte i smaken, känns som förknippat med mekaniska problem...Suzuki ?... är det nåt att ha, sv1000 ser fin ut men inte så mkt mer, zx10 vettefan.

Vill ha en hoj som är lätt å lägga ner utan brottningsmatch. Bra prestanda, ej under 900cc, försäkringskostnad skiter jag i, kör ändå bara med trafikförs.

Vilka hojjar har styrdämpare org förutom mille? -det känns som ett +.. Millen var skön på så sätt, stabilt chassie, cbr'en var orolig i sambandm ed bus eller ojämnheter i vägen.

Hojjen som inhandlas kommer köras mest landsväg, vill ha en smidig hoj, gärna ovanlig som inte alla andra har. Lätt att lägga ner, hyffsat med mos samt bra komponenter org..

Mille, R1 (04 el. nyare), Cbr 1000rr, zx10r, gixxer.... Har man några andra alternativ?? (mc agusta?? ducati?? m fl)

tror du har drömt att cbr´n är orolig i chassiet. Den e känd för att vara "för" stabil och det är därför folk som vill ha mer bushoj väljer antingen en retta eller gixxer. men det är som du skriver. ALLA kör R1. dom som vill ha riktigt mycket pulver väljer näst största Gixxern (1000). personligen hade jag valt gixxern av dom. kawa går i alla fall feeetbort. tycker dom är fula och så måste det ju finnas en anledning till varför dom "bara" ger 3 års fabriksgaranti när de andra japsmärkena ger 5 år. för 2 veckor sedan hade jag valt hondan men efter att ha sett och klämt på gixxern så har jag ändrat mig. skulle dock byta ut orginaldämparen jä-ligt fort. den e skitful. KÖP GIXXER :tummenupp

IronMike skrev:

Dom fyra jappshojarna är grymt bra och hyffsat jämdställda, det är bara
tycke o smak som kan avgöra vilken hoj man vill ha.
Ska man säga att någon är nervös så är det kawan den känns inte lika
bergstabil som dom andra, den är också den som är extremast för att va
en gathoj.
Alla märkena har styrdämpare orginal.

Ska du ha en ovanlig hoj får det nog bli en Ducati eller mv agusta , Bimota,
modiol, Binelli mf.

Vill man ha mest hoj och prestanda samt kvalite för pengarna så köp en
av jappsarna :tummenupp

Jag tycker du ska köpa min 750F, och stoppa i en 1100R-motor, då får du en ovanlig hoj med bra klös iaf :hihi Du kan få ett bra pris med packväskor å allt, späsjöl får ju maj fränd! :D

Nån som gått från typ mille till radfyra eller vise versa som har lite åsikter? Jag har själv haft både och, och gillar båda typerna av hojjar...

:) men kan inte bestämma mig

IronMike skrev:
Nån som gått från typ mille till radfyra eller vise versa som har lite åsikter? Jag har själv haft både och, och gillar båda typerna av hojjar...

R1 till Aprilia:=) Bästa jag gjort.

IronMike skrev:

Bytte från Ducati 996 till R1 99, bästa jag gjort. Ducati är grymt överreklamerat. Bra komponenter iofsig men R1an står sig grymt bra, även på bana.

Det tog ett par dagar att vänja sig men det är skillnad. Jag gillar radfyrans hysteri i övre varvregistret. Dock kan det kännas som att man får hålla igen rullen ibland där det inte behövdes med Ducatin. Härligt!!!!! :tummenupp

My two cents, liksom.

IronMike skrev:

Mitt tips: Buell XB12R, annorlunda till max, ingen raket direkt, men vem bryr sig om det? Ska hämta en själv till helgen...

ALLA har R1, Skitsnack, bry dig inte om det. Köp en R1-04, Underbar hoj!
CBR1000 känns trött i jämnförelse med Rettan. Hondns chassie är i och för sig fint, men som sagt den är trött.

Jag undrar hur många av "alla har R1" människor som ägt en själv...

Sniper skrev:
Dom fyra jappshojarna är grymt bra och hyffsat jämdställda, det är bara
tycke o smak som kan avgöra vilken hoj man vill ha.
Ska man säga att någon är nervös så är det kawan den känns inte lika
bergstabil som dom andra, den är också den som är extremast för att va
en gathoj.
Alla märkena har styrdämpare orginal.

Ska du ha en ovanlig hoj får det nog bli en Ducati eller mv agusta , Bimota,
modiol, Binelli mf.

Vill man ha mest hoj och prestanda samt kvalite för pengarna så köp en
av jappsarna :tummenupp

Om det bara är jappsarna som har prestanda är jag inte beredd att hålla med om...
Vi har en mille från -00 som är grymt bra. Håller fortfarande måttet om man jämför med nya hojar.
Jämförde den i höstas med en ducce 999 från -05... vad kan man säga mer än att bromsarna var bättre på duccen för att den endast hade gått 150mil.

Köper själv en ny aprilia enbart för att vi är så otroligt nöjda med millen.

Men säger inte emot att jappsarna är bra hojar... har själv haft en i två år... :tummenupp och vi har ett gäng grabbar i klubben som har både äldre och nyare jappsar som de är grymt nöjda med.
Men för att ha en hoj för mig med mer utmaning blev det nu en tuono 06:a :yoparty
Vägrar för egen del att gå ifrån twinkänslan... :banana

Lycka till med valet av hoj och köp en som känns bra för dig!!! :tummenupp

iron mike in da house:
Nån som gått från typ mille till radfyra eller vise versa som har lite åsikter

Har nog åkt det mesta under 30år allt från Triumph twinnar, HD V-twin, V-4 2-takt men mest har det varit Japs rad 4 (och en 6'a) och V-twinnar, dom senaste 4 åren har jag åkt 01 Mille, 02 Caponord, 04 Comet 650 och iår blir det 06 Tuono och för att få mig att åka rad 4 igen ska det mycket till. Visst har jag kört både Fireblade, Super Black Bird, 04 & 05 Gixxer, 03 & 04 R1, Ducati 996, 748 & Monster men ingen av dom kan jämföra sig med en hoj med Aprilia/Rotax V990 motorn i var sig det är en Caponord, Mille eller Tuono så för mig är valet inte så svårt.....

DP says: I en Italienare finns det något som man inte kan sätta fingret på, ett hjärta.....

TRX-Lynn skrev:
Om det bara är jappsarna som har prestanda är jag inte beredd att hålla med om...
Vi har en mille från -00 som är grymt bra. Håller fortfarande måttet om man jämför med nya hojar.
Jämförde den i höstas med en ducce 999 från -05... vad kan man säga mer än att bromsarna var bättre på duccen för att den endast hade gått 150mil.

Köper själv en ny aprilia enbart för att vi är så otroligt nöjda med millen.

Men säger inte emot att jappsarna är bra hojar... har själv haft en i två år... :tummenupp och vi har ett gäng grabbar i klubben som har både äldre och nyare jappsar som de är grymt nöjda med.
Men för att ha en hoj för mig med mer utmaning blev det nu en tuono 06:a :yoparty
Vägrar för egen del att gå ifrån twinkänslan... :banana

Lycka till med valet av hoj och köp en som känns bra för dig!!! :tummenupp

Klart det är bra prestanda i twinnar både i Italienska ock Japanska.

Dom Jappsarna jag syftade på var ZX10r,Cbr1000rr,R1-04> Gsxr1000,
och dessa modeller har klart bättre prestanda (effekt) än typ Arillia, ducati,
Visst finns det ett axplock Italienare med jämförbar prestanda(effekt) typ
mv-agusta men i förhållande till vad en sådan kostar så tycker så tycker
jag man får mest prestanda för pengarna om man köper en av dom åvanståend alternativen...

Sniper skrev:
Klart det är bra prestanda i twinnar både i Italienska ock Japanska.

och dessa modeller har klart bättre prestanda (effekt) än typ Arillia, ducati,
Visst finns det ett axplock Italienare med jämförbar prestanda(effekt) typ
mv-agusta men i förhållande till vad en sådan kostar så tycker så tycker
jag man får mest prestanda för pengarna om man köper en av dom åvanståend alternativen...

Instämmer att de kanske har mer effekt... men samtidigt.. hur ofta får man användning av all på våra vägar??? Det är ju oftast bara 70 på de roliga vägarna ju... :angel

Men som sagt... en hoj kan ha hur mycket prestanda som helst.. allt hänger på om föraren kan hantera det på rätt sätt.
Jag vet att jag inte ens kommer använda hälften av vad min nya hoj har kapacitet till men förhoppningsvis så har jag lärt mig hantera den bättre efter denna säsongen... :squid

Om aprilia är speciellt dyr tycker jag inte, betalar 125 000:- för min med nya akra-pipor, men måste hålla med om att duccatin är på tok för dyr... man får klart för lite hoj för de pengarna...

Andrahandsvärdet är kanske lägre på jappsarna för att det finns fler av dem... men jag vet inte.. har inte letat så på den punkten gissar jag bara *ler*

sniper in da house:
och dessa modeller har klart bättre prestanda (effekt) än typ Arillia, ducati

Om du med "prestanda" bara syftar på antal hästar på bakhjulet så har du nog rätt men i min bok är det mer än råa hästar och 0-100 siffror som ingår i begreppet "prestanda"....

Jag tycker att man ska hitta en hoj som passar med ens temprament, storlek, körkunskaper och plånbok sen hur många hästar den ritar med slangen kommer lite i andra hand....

DP says: Är inte här för hårklyverier, Iron Mike ut till alla handlare och klämm på bitarna....

DP skrev:
Om du med "prestanda" bara syftar på antal hästar på bakhjulet så har du nog rätt men i min bok är det mer än råa hästar och 0-100 siffror som ingår i begreppet "prestanda"....

Jag tycker att man ska hitta en hoj som passar med ens temprament, storlek, körkunskaper och plånbok sen hur många hästar den ritar med slangen kommer lite i andra hand....

DP says: Är inte här för hårklyverier, Iron Mike ut till alla handlare och klämm på bitarna....

Instämmer... klart Iron Mike ska ut och provköra samt klämma, känna vrida och vända på alla hojar där ute för att hitta den som känns bäst... :tummenupp :yoparty

Alla har vi olika kriterier vi vill uppfylla... mina kriterier är att man sitter rätt högt, har smal tank och att det är en twin!!! :2cool

trx lynn in da house:
mina kriterier är att man sitter rätt högt, har smal tank och att det är en twin!!!

Tur att inte "vara ensam om den" är en av dina kriterier för 06 Tuono kommer att bli den storsäljare som Aprilia aldrig haft här i Sverige, priset ligger helt rätt, Bilsport & MC försäkrar den till normala pengar och sen att den bara är så läcker hjälper ju lite.....

DP says. 2 sålda so far i -20 grader 50cm snö Enköping.......

Last edited:
IronMike skrev:
...gärna ovanlig som inte alla andra har.
Vet en begagnad MV Agusta F4 till salu, men den är ju såklart på ynka 750 kubik å bara runt 140 hkr förståss. Så den går ju som en gammal traktor, men den är rätt ovanlig :hihi

normal_P4240002.JPG

Last edited:
Jo det har ni helt rätt i man ska köpa den hojen som passar var och en
utan och se sig blind på prestanda och effekt, det är ju därför det finns
olika hojar :tummenupp

Det är som du säger man kan diskutera olika hojar fram och tillbaka i evigheter, vi kommer alltid tycka olika och prioritera olika saker.

Bara för att va lite envis så även om jag inte är någon testfanatiker,
Så är det dom 4,a 1000cc sport jappsarna som nästan alltid lägger dom
snabbaste varvtiderna på bantester, det kan ju inte bara bero på effekt i
motorn :tummenupp ;)

DP skrev:
trx lynn in da house:
mina kriterier är att man sitter rätt högt, har smal tank och att det är en twin!!!

Tur att inte "vara ensam om den" är en av dina kriterier för 06 Tuono kommer att bli den storsäljare som Aprilia aldrig haft här i Sverige, priset ligger helt rätt, Bilsport & MC försäkrar den till normala pengar och sen att den bara är så läcker hjälper ju lite.....

DP says. 2 sålda so far i -20 grader 50cm snö Enköping.......

Instämmer helt klart... grymt cool hoj... har ju allt man kan begära...

Fick en riktigt ok försärkring på den och vet att TMP för en diskussion med försäkringsbolagen om att få klassa ner den till klass 5 för att det är så lite kåpor... *håller tummarna*

Vi var de första som skrev på papper och köpte tuono -06 i Göteborg!!!! :yoparty

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D