En till svensk ungdoms-satsning i svensk RR

160km/h på en 70cc-moppe är inte dåligt! Men fyfasen, håller med Carolina, 8 bast och kör på en hoj som toppar 160 knyck, livsfarligt..

Chrille skrev:
Låter helt idiotiskt med 160 blås på en gokartbana, men förhoppningsvis är allt kollat o klart.

Hoppas att det är en serie som kommer till de riktiga tävlingarna om den tar skruv...

dom gör inte 160 om dom inte är extremt trimmade,skulle gissa på att dom gör max 110 när dom kommer ur kartongen.
borde finnas ett standard reglement för dom så det inte blir så sjuka farter + att då blir det inte plånboken som styr vem som ska vinna.
och det är inga problem att köra på gokart banor med dem i std skick för det är få banor som har raksträckor som tillåter dem att komma upp i nån sjuka hastigheter....

Carolina Riedel skrev:
Tycker personligen att 8 år är alldeles för ungt!
Dom är inte motoriskt tillräckligt utvecklade då för dom fartern.
Jag har svårt att tänka mig att jag vill att mina ungar ska köra innan 10 i allafall.
Vi håller oss till minimoto ett tag till.
Mina ungar är mellan 5-17,, jag är inte harig när det kommer till farter, men jag är jäkligt rädd om mina barn!
Dom hinner köra stunds nog!

En 13hk Minimoto rör på sig ganska rejält. Jag tillbringar nästan varje sommar (när jag bott i Sverige) i Italien, strax utanför San Marino, där finns massor av RR & bilbanor (kör dock inte själv, bara tittar). Det är en syn man inte glömmer, knattar på 9-11 år kör runt som skållade troll på både minimoto och 125:a. Det var t.o.m en grabb som inte nådde ner till marken- då står farsan och håller i honom när han skall iväg och tar emot honom på väg in i Depå. Det är så man fostrar VM förare.,

Jag tror det är vi Svenskar överlag, som är lite "hönsiga". Inget illa menat mot dig.

Mvh//ZS

cRoC skrev:
160km/h på en 70cc-moppe är inte dåligt! Men fyfasen, håller med Carolina, 8 bast och kör på en hoj som toppar 160 knyck, livsfarligt..

En minimoto går inte heller så taskigt orginal.

Zilversurfer skrev:
....

Jag tror det är vi Svenskar överlag, som är lite "hönsiga". Inget illa menat mot dig.

....

Det är vi absolut. Men är det fel?

Italienare kör hoj i jeans också. Rätt eller fel? Beror ju på hur man ser det, men en åttaåring kan inte, med förståelse, ta det valet själv.

Chrille skrev:
Det är vi absolut. Men är det fel?

Italienare kör hoj i jeans också. Rätt eller fel? Beror ju på hur man ser det, men en åttaåring kan inte, med förståelse, ta det valet själv.

Dom kör inte i jeans på banan iallafall, sen finns det massor av Svenskar som kör med jeans. Det är upp till var och en, om man vill släppa ut ens barn på bana eller inte. Farligt eller inte, det kan jag inte svara på - men jag hade hellre låtit mina barn köra RR än att hålla på med hästar tex.

Kan man släppa fyraåringar på crossar så.. Visst skulle jag tänka mig för innan jag släppte iväg några framtida barn på hoj, men det har ju med deras egen mognadsgrad att göra och om de själva skulle vilja eller inte.
Men nej, jag skulle inte släppa iväg en 8-åring i 160 blås, såvida jag inte var helt säker på om han/hon vet vad som kan hända, vilket jag tror få 8-åringar gör/förstår.

Vad alla har fastnat för just 8 år, jag tror inte att det kommer vara några i den åldern som kör. Utan snarare 12-14 år.

Det står ju 8-14 år, alltså måste det ju finnas någon 8-åring, och det är klart man tar det galnaste som exempel :tummenupp

Jag har inget emot att småknattar kör hoj, men det är inte det enda sättet att fostra VM-förare, Troy Bayliss och Jeremy McWilliams har börjat som vuxna och kör rätt ok för det. Argumentet att man "fostrar" en VM-förare i 10 årsåldern tror jag inte ett endaste skit på. Det är andra faktorer som spelar in än hur tidigt man börjar köra.

låter kanon, kolla bara på Gull.
att svemo skulle styra upp detta, jaja, det lyckas dom säker bra med (NOT)
chris, visst är det så, men i sverige har vi massor av folk som börjar i lagom ålder, det behövs yngre också, 25år och egen R1á, den kategorin "kryllar" det ju av.

Chris Ash skrev:
Jag har inget emot att småknattar kör hoj, men det är inte det enda sättet att fostra VM-förare, Troy Bayliss och Jeremy McWilliams har börjat som vuxna och kör rätt ok för det. Argumentet att man "fostrar" en VM-förare i 10 årsåldern tror jag inte ett endaste skit på. Det är andra faktorer som spelar in än hur tidigt man börjar köra.

Kanske inte, men chansen att hitta fler talang fulla duktig förare är betydligt mkt större än om man börjar vid 20 års åldern. Det är som alla idrotter man börjar som ung, blir relativt bra - men slutar. Sen har man dem som går hela vägen. Det är oehört många fler i VM som börjat i väldigt unga år, än vad det är förare som börjar i 20 års åldern. Ditt argument funkar inte - Italien, Spanien, Japan är överrepresentativa i Gp en av anledingarna är att dom börjar köra i tidig ålder.

Zilversurfer skrev:
Italien, Spanien, Japan är överrepresentativa i Gp en av anledingarna är att dom börjar köra i tidig ålder.

Nä, det är för att de starkaste kommersiella intressena för GP-racing finns i dessa länder.

I USA kör ungar cross, precis som i Sverige. Men i USA kör de sedan flat track och blir därefter duktiga RR-förare. Kanske skulle fler svenska tonåringar köra speedway och sedan bli GP-kandidater i 20-års åldern? Som McCoy.

Nyteknik skrev:
Nä, det är för att de starkaste kommersiella intressena för GP-racing finns i dessa länder.

I USA kör ungar cross, precis som i Sverige. Men i USA kör de sedan flat track och blir därefter duktiga RR-förare. Kanske skulle fler svenska tonåringar köra speedway och sedan GP-kandidater i 20-års åldern? Som McCoy.

Kommer stjärnorna är det enklare att hitta pengar också. Även om det är väldigt svårt i sverige.

oFFkeFF skrev:
Kommer stjärnorna är det enklare att hitta pengar också. Även om det är väldigt svårt i sverige.

Det är på ett sätt jävligt märkligt att Stigefelt inte hade svenska sponsorer när han körde 500. Å andra sidan blir ögonblicken i TV inte så många när man ligger sist.

Nyteknik skrev:
Det är på ett sätt jävligt märkligt att Stigefelt inte hade svenska sponsorer när han körde 500. Å andra sidan blir ögonblicken i TV inte så många när man ligger sist.

Nu var han ju sällan med i några fighter heller. Men producenterna har blivit betydligt sämre på senare tid att följa fighterna längre bak i fältet.
Sponsorer är ett jäkligt svårt kapitel, särskilt när det gäller motorsport. Sponsra en svensk förare som inte kör här hemma, eller visas i svensk tv är jäkligt svårt att få pengar till.
Veidecförarna har ju inga problem att fixa miljonbudgetar till körning här hemma, men fixa stålar för att köra em/vm blir det oftast kalla handen för.

Nyteknik skrev:

Han hade nog ganska många svenska sponsorer då med! Men bara sk "personliga" sponsorer som han hade avtal med. Teamet krävde inte att han skulle ta med sig sina sponsorer till dem utan erbjöd honnom köra utan att betala till dem. Hans sponsorpengar kunde han använda till nått annat då!

Sen att han inte kom så högt upp i toppen kan kanske bero på att hans ROC-chassie va en kopia på Yamahas YZR500 från '91 och att motorn var från 95-96 nånting? Dom andra teamen var faktiskt imponerade över hur snabbt han körde med det mateialet mot vad andra på samma material en gång i tiden kört på! Pluss hans envishet att trotts allt inte ge upp när han inte hade konkurennsmässigt material!

Axxexs skrev:
Han hade nog ganska många svenska sponsorer då med! Men bara sk "personliga" sponsorer som han hade avtal med. Teamet krävde inte att han skulle ta med sig sina sponsorer till dem utan erbjöd honnom köra utan att betala till dem. Hans sponsorpengar kunde han använda till nått annat då!

Sen att han inte kom så högt upp i toppen kan kanske bero på att hans ROC-chassie va en kopia på Yamahas YZR500 från '91 och att motorn var från 95-96 nånting? Dom andra teamen var faktiskt imponerade över hur snabbt han körde med det mateialet mot vad andra på samma material en gång i tiden kört på! Pluss hans envishet att trotts allt inte ge upp när han inte hade konkurennsmässigt material!

Stiggy var visserligen nån sekund snabbare än vad McWilliams,James Haydon och de andra Yamaha-ROC förarna var under mitten av 90-talet, men cykeln var uppdaterad och kördes på däck som var betydligt bättre än de som fanns att tillgå 95.

Gp-teamen vill ha in så unga talanger som möjligt alltså 15 åringar i em är det 14 årsgräns. tar vi Robert Gull som exempel så är han helt inne på att köra em nästa år som 14 åring för att han ska ha en chans att hänga med dom rutinerade em-förarna så måste han snabbt upp på en 125 racer så att han är väl förberedd på vad som kommas skall men det har han inte dispance för bara 125 jr vi får hoppas att svemo fattar galoppen och ger honom dispance för 125 racer.

Metrakit är än jätte bra klass för förare mellan 8-12 som 13-14 åring tycker jag att det är bättre att dom kör 125 jr allternativt 125 racer om deras fart och mognadsgrad tillåter det

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026