En till svensk ungdoms-satsning i svensk RR

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=687

Vad tror ni? Bra eller dåligt?

Personligen så börjar jag faktiskt undra vart vi är på väg och bollar raskt vidare frågan till LMS. Har vi inga åldersgränser för licens längre?

Nästa fråga:
Varför tas en sån här serie fram tillsammans med mopperejsing? Är det pga banorna?

Och slutligen:
Samverkar eller motverkar den här och 125jr varandra?

Vi har några som kör Metra kit på gokartbanorna här i syd, det ser asballt ut, dom kör tillsammans med mopperäcers och mini motos, som jag ser det så är 125J nästa steg i utvecklingen.

Tycker det är possitivt att något händer även för yngre intr. av RR. Om det kommer konkurrera med 125jr tror jag inte. Metrakit kommer vara en inkörsport till 125jr. Som tex Gull som tidigare kört Metrakit vilket har visat sig vara en väldigt bra start på hans RR framfart.

Mvh//ZS

Chrille skrev:
http://www.veidecracing.com/browse.jsp?id=00_01&cikkid=687

Vad tror ni? Bra eller dåligt?

Personligen så börjar jag faktiskt undra vart vi är på väg och bollar raskt vidare frågan till LMS. Har vi inga åldersgränser för licens längre?

Nästa fråga:
Varför tas en sån här serie fram tillsammans med mopperejsing? Är det pga banorna?

Och slutligen:
Samverkar eller motverkar den här och 125jr varandra?

Det här är ju ett steg i klart rätt riktning tycker jag, för dem som inte vill åka knattecross. Iofs tycker jag knattecross/cross är ett jäkla bra sätt att lära sig köra hoj, men där är ju risken att de fastnar i den sporten istället för att komma till oss som vill åka fort ;)
Knattarna och juniorerna är framtiden, inte vi medelålders rookies som hur snabba vi än blir kommer köra VM..

Motverkar 125jr, annars är det en lysande idé. Det är ju mer spons och uppmärksamhet runt Veidec. Men då måste Ullis få vara med!

Macho Woman skrev:
Motverkar 125jr, annars är det en lysande idé. Det är ju mer spons och uppmärksamhet runt Veidec. Men då måste Ullis få vara med!

Det är det jag filurar på. Överlappar serierna varandra eller är 125jr steg2??

8-14 år. Känns som om man går vidare till 125jr därifrån. Så det verkar bra! Hur stor är en Metra Kit? Som en 125 räser eller mer som en minimoto?

Macho Woman skrev:
125jnr lär ju hamna i skymundan och folk kommer satsa på Metra kit istället.

Vi ser ju vart Gull och de andra som kommer från metrakit/minimoto satsar. Upplägget är ju helt jäkla perfekt.
Det är det här som behövs, precis som knattecrossen fostrar crossförare, och gocart fostrar bilförare.

Macho Woman skrev:

metra kiten är super bra för roadracingen!
den är dock för liten till nån som är över 15-16 typ ullis...

Bifogat

• Ullisnr1.jpg
    Ullisnr1.jpg
    51.6 KB · Visningar: 220
Don Quixote skrev:
8-14 år. Känns som om man går vidare till 125jr därifrån. Så det verkar bra! Hur stor är en Metra Kit? Som en 125 räser eller mer som en minimoto?

Mitt i mellan en minimoto och 125:a Sjukt grymma är dom i alla fall. Finns även större för oss med mer vikt, kostar skjortan bara.

BrInK skrev:
metra kiten är super bra för roadracingen!
den är dock för liten till nån som är över 15-16 typ ullis...

ääh det går och komma ner på dom.
jag skall försöka iallfall om jag inte hittar en 17 tummare tills helgen.

jag tror dock att det kommer att motverka 125jr lite, för det nya metrakitarna med 80cc och 17 tums hjul går snabbare än en 125standard.

Kullberg skrev:
....

jag tror dock att det kommer att motverka 125jr lite, för det nya metrakitarna med 80cc och 17 tums hjul går snabbare än en 125standard.

Då bör kanske Svemo sätta sig ner och styra upp det här med en gång. Förbjuda 17tumshjul tex så att man tvingar upp kidsen i rätt klass.

Det känns som ett problem om vi får två skitklasser istället för en bra.

Chrille skrev:
Då bör kanske Svemo sätta sig ner och styra upp det här med en gång. Förbjuda 17tumshjul tex så att man tvingar upp kidsen i rätt klass.

Det känns som ett problem om vi får två skitklasser istället för en bra.

Ja kanske det. Men är det på gång med tävlingar då? För det i helgen ska bara vara uppvisning.

Kullberg skrev:
Ja kanske det. Men är det på gång med tävlingar då? För det i helgen ska bara vara uppvisning.

"I Sverige kör man i år tillsammans med moppeserien men hoppas på egen serie nästa år. Förutom på stora racerbanan kan de tävla på go kart-banor."

Låter helt idiotiskt med 160 blås på en gokartbana, men förhoppningsvis är allt kollat o klart.

Hoppas att det är en serie som kommer till de riktiga tävlingarna om den tar skruv...

Tycker personligen att 8 år är alldeles för ungt!
Dom är inte motoriskt tillräckligt utvecklade då för dom fartern.
Jag har svårt att tänka mig att jag vill att mina ungar ska köra innan 10 i allafall.
Vi håller oss till minimoto ett tag till.
Mina ungar är mellan 5-17,, jag är inte harig när det kommer till farter, men jag är jäkligt rädd om mina barn!
Dom hinner köra stunds nog!

Kullberg skrev:
ääh det går och komma ner på dom.
jag skall försöka iallfall om jag inte hittar en 17 tummare tills helgen.

Dom måste vara sjukt hårt trimmade ju:3freak

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...