En till köpråds tråd..

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Är i valet och kvalet mellan ett par olika nya hojjar.
Den första som jag tittat på är en Gsxr 750-00a.
Hur stor blir skillnaden mot min förra r6a -99a, tänkte på de 15~nm mer i vrid och ~21hk mer i effekt.
Satt och torrbröt lite i garaget, den känns tyngre än r6an. Fast enligt specifikationerna (från www.bikez.com) är den 5kg lättare.
Den har gått ca 2300mil och är i MKT bra skick. (som ny)

Den andra jag tittat på är en Gsxr 1000 -03a.
Ännu mer hk och vrid jämfört med r6an (och 750in också för den delen)
Dock 10.000 dyrare i inköp och värre försäkring. Den har även gått under 1000mil. Frågan är väll om den blir klumpig och svårhanterlig (för en liten spillevink på 175cm och 70kg.) Var även krashkåpor till denna.

Har bokat ett par bandagar redan och blir säkert mer till sommaren, så frågan är om 1000cc hojjen blir för tung att ro runt där jämfört med 750in.Fast samtidigt vill jag ha mer vrid vid gatkörning för att slippa växla som en tok. Ex. r6an som inget händer under 8k rpm för att sedan skjuta på bra. Men eftersom 1000cc hojjen är 3 år nyare och mer uppdaterade saker på den, kommer den vara mycket klumpigare än en 00as 750?

Åsikter och folk som provkört bägge två eller alla 3 är mycket välkommet.

Mvh // en grubblande Xyron

Jag har haft liknande "problem"...Jag var väldigt nöjd med min R6:a i 3-4 säsonger, fast efter att ha provkört min brors GSXR1000, också en 03:a förresten, kändes R6:an som en moped. Motorn i GSXR1000 är underbar. Det jag däremot inte gillade var att den kändes som en atlantångare jämfört med R6:an på slingriga vägar, trög och ovillig att svänga på samma sätt som R6:an. Det är säkert en vanesak men det passade inte mig, jag köpte istället den perfekta kompromissen, GSXR750. 750:an har ungefär samma karaktär som R6:an, det krävs varv för att det ska gå undan, men det finns tillräcklig effekt för "slöåkning" oavsett varvtal.
Jag har en 04:a, någon 00:a har jag aldrig kört, men de har ju fått fin kritik. Köp!

/A

Rundningsmärke skrev:
2678442 Jag har haft liknande "problem"...Jag var väldigt nöjd med min R6:a i 3-4 säsonger, fast efter att ha provkört min brors GSXR1000, också en 03:a förresten, kändes R6:an som en moped. Motorn i GSXR1000 är underbar. Det jag däremot inte gillade var att den kändes som en atlantångare jämfört med R6:an på slingriga vägar, trög och ovillig att svänga på samma sätt som R6:an. Det är säkert en vanesak men det passade inte mig, jag köpte istället den perfekta kompromissen, GSXR750. 750:an har ungefär samma karaktär som R6:an, det krävs varv för att det ska gå undan, men det finns tillräcklig effekt för "slöåkning" oavsett varvtal.
Jag har en 04:a, någon 00:a har jag aldrig kört, men de har ju fått fin kritik. Köp!

/A
Jag har en 00 upplever inte alls att den skulle vara "jobbig" på gatköra, utan det är enough pulver utan att behöva tokväxla"tycker jag":confused: . Tror nog din R6 är ganska extrem på det sättet att den behöver så in i H-vete med varv innan det sätter fart. Men visst en 1000 är väll extra allt:nicka och inte många kg tyngre.Men precis som ovan så räcker helt enkelt 750. Lycka till nu och gör inte som jag, köp inte en hoj med kass låda det e dyrt att fixa :arsele !

ladbol skrev:
2678706 Jag har en 00 upplever inte alls att den skulle vara "jobbig" på gatköra, utan det är enough pulver utan att behöva tokväxla"tycker jag":confused: . Tror nog din R6 är ganska extrem på det sättet att den behöver så in i H-vete med varv innan det sätter fart. Men visst en 1000 är väll extra allt:nicka och inte många kg tyngre.Men precis som ovan så räcker helt enkelt 750. Lycka till nu och gör inte som jag, köp inte en hoj med kass låda det e dyrt att fixa :arsele !

Blir ju lite gyro och sånt man får räkna med också på en 1000cc i jämförelse med 750cc.

Är du ute efter något som matchar r6 smidighet men har mer mos (och mkt mer körbarhet på gata) är det gsxr 750 som gäller. gsxr 1000 har en juvel till motor men visst känns den ett nummer större när det börjar svänga.

Jag har kört alla hojarna du nämner, har även tävlat på SS-kittad R6:a.

Kortfattat tycker jag följande:
R6'a (förgarsarversionen) - original är den väldigt slö i motorn jämfört med GSX-R750/1000. Men chassie, mm fungerar fint. På bana är den bra då man lär sig köra jamnt och fint, fjädringen är ganska lätt att få hyfsat bra.

GSX-R 750 -00-03 - Betydligt roligare motor än R6'an, och effekten räcker till tycker jag (även om det alltid är roligare med mer). Chassit är bra, minst i "samma klass" som R6'an. På bana är den riktigt bra då man lär sig köra jamnt och fint, fjädringen är ganska lätt att få hyfsat bra. Dock gör effekten att bakdämparen inte riktigt duger när man börjar pressa riktigt hårt, vilket gör att fästet bak inte fungerar bra ut ur kurvor om man börjar komma ner på riktigt snabba tider (alltså om man vill tävla i rookie 1000 eller liknande). Öhlins eller liknande fixar detta.

GSX-R 1000: Fantastisk motor med bra effekt hela tiden. Chassie och fjädring är jämförbar med GSX-R 750, men GSX-R 1000 känns lite tyngre och klumpigare. GSX-R 1000 -03 är lite smidigare än tidigare modellen. För bana är dock fjädringen på 1000 alldeles för mjuk för all effekt, med så mycket effekt blir det svårt (omöjligt) att få bra grepp med bakdäcket. Svårinställd fjädring alltså (men minst lika bra som t.ex. Yamaha R1 tycker jag).
Dåligt grepp + mycket effekt gör att det är väldigt lätt att klota (gäller "alla" 1000-kubikare CBR, R1, ZX10, GSXR1000 om man jämför mot 750/600). Den massiva effekten gör också att körningen lätt blir ryckig och det är svårare att få flyt i körningen.

Summa: Vill du ha roligt och lära dig köra fort (och säkert) på bana tycker jag att GSX-R 750 är det bästa valet av de hojar du nämnt, då den är mer lättkörd (och effekten räcker ändå bra) än 1000. Vill du bli ännu snabbare på bana, skaffa Öhlins eller likanande fjädringskomponenter på 750'n så fungerar den ännu bättre.

På gata räcker 750'n gott tycker jag, men 1000 är så klart ännu roligare.

Ska du ha hoj på både gata och bana - ta 750'n om du vill köra fort, ta 1000 om du vill köra på bakhjulet, köra rödljus race, mm.

(GSX-R 1000 -05 och nyare är smidigare än GSX-R 750 -00, så en nyare 1000 med Öhlins är kanske bästa kompromissen. Men då kostar det också mycket mycket mer.)

Rickard skrev:
2679174 Massor med bra text!

Det som är problemet, jag vill gärna köra lite bakhjul och lite rödljusrace.
Men samtidigt ha smidigheten till bankörningarna som jag har bokat.

Om inte annat får man väll kasta in en turbo i 750in efter något år..

Tack för svaret iaf!

Jag är lite nyfiken hur du har kollat upp försäkringen då när jag kollade så kostade det lika mycket att försäkra en R1:a o en R6:a....

Det är klass 7 hojjar bägge 2 o ska inte skilja i pris.

Jag valde R1:an för att jag gillar effekt. Kändes lite mer nöje för försäkringspengarna.. :yoparty

Även jag ska köra på bana i år, men då tror jag inte att det är hojjen som är begränsningen i mitt fall.. ;-)

Kort förtydligande från min sida:

Jag tycker att:

GSX-R 750 är bästa valet för bana / kurviga landsvägar. Denna hoj fungerar också bra för bakhjulsåka, rödljusrace, touring, mm, men då är GSXR 1000 bättre.

GSX-R 1000 är bästa valet för bakhjulsåka, rödljusrace, touring mm. Denna hoj fungerar också bra för banåka, krviga vägar, mm, men då är GSXR 750 bättre val.

GSX-R 750'n har riktigt bra med pulver (mycket mer än R6'an). Den går lätt upp på bakhjulet på 1'an och 2'an, och den har nästan lika hög toppfart som GSXR 1000.

Glöm inte att lägga undan pengar till stålomspunna bromsslangar - ger mycket bättre känsla i bromsarna och kostar under 1000 kr. Detta tips gäller alla hojar som inte har stålomspunna slangar original.

TomasG skrev:
2679215 Jag är lite nyfiken hur du har kollat upp försäkringen då när jag kollade så kostade det lika mycket att försäkra en R1:a o en R6:a....

Jag valde R1:an för att jag gillar effekt. Kändes lite mer nöje för försäkringspengarna.. :yoparty

Även jag ska köra på bana i år, men då tror jag inte att det är hojjen som är begränsningen i mitt fall.. ;-)

Provade räkna på trygghansas hemsida, har dock inte ring till något bolag och frågat än. Ska göra det i eftermiddag.

TomasG skrev:
2679215 Jag är lite nyfiken hur du har kollat upp försäkringen då när jag kollade så kostade det lika mycket att försäkra en R1:a o en R6:a....

Finn sedan länge fler än 7 klasser, och har dom tillräckligt stort underlag så tar dom in hur stora kostnader som dom har haft för en viss modell.

komiskt, jag står precis och väljer mellan samma hojar :) Har hittat en kanonfin gixxer k3 och en gixxer 750 -00 som jag skulle kunna tänka mig.

Mina första tankar var helt klart en gixxer k3 med motiveringen att den är sjukt snygg (svart ram :yoparty ) och har skitbra pulver i motorn. Men sen tänker man efter vad det faktiskt skulle kosta att äga en sån hoj jämfört med t.ex. 750:n. Mig skulle det kosta ungefär dubbelt så mycket per år för k3:an och sen är den dessutom såklart en hel del dyrare i inköp. Jag står fortfarande i valet och kvalet men jag tror ta mig tusan att 750:n som ger sjukt mycket hoj för pengarna! Hade jag haft oändligt med pengar hade jag dock tagit k3:an. Nu ska jag förvisso gå från en 92:a så jag märker nog mer skillnad än vad du gör :)

Lycka till med valet och ge f*n i att köpa de hojar jag tittat på :tummenupp

Xyron skrev:
2679528 Provade räkna på trygghansas hemsida, har dock inte ring till något bolag och frågat än. Ska göra det i eftermiddag.

Jag har aldrig lyckats få fram en premie på nån fb's hemsida, inte på en klass 7 hoj.

Tips att ringa salus ansvar. Fanns om tråd om detta förra veckan.

Där har de vettiga priser på försäkringar, men detta beror givetvis på gemeneman. Vart du bor, hur gammal du är, hur länge du har haft hojkort osv..

Men som ex. jag skulle få ge 13200:- i halv/hel för min R1:a 06:a.

Jag är 25 o bor i sthlm. Har haft kk i 2 år enl. fb. (5½ i verkligheten. Indraget 2004)

Har hört (obekräftat) att när en hoj blir äldre än 3 år så sjunker preimen på den rätt drastiskt. Så om du försäkrar K3:an nästa år så kan du ev. få mycket billigare premie än det du får idag per telefon..

Last edited:
herge skrev:
2681091 komiskt, jag står precis och väljer mellan samma hojar :) Har hittat en kanonfin gixxer k3 och en gixxer 750 -00 som jag skulle kunna tänka mig.

Mina första tankar var helt klart en gixxer k3 med motiveringen att den är sjukt snygg (svart ram :yoparty ) och har skitbra pulver i motorn. Men sen tänker man efter vad det faktiskt skulle kosta att äga en sån hoj jämfört med t.ex. 750:n. Mig skulle det kosta ungefär dubbelt så mycket per år för k3:an och sen är den dessutom såklart en hel del dyrare i inköp. Jag står fortfarande i valet och kvalet men jag tror ta mig tusan att 750:n som ger sjukt mycket hoj för pengarna! Hade jag haft oändligt med pengar hade jag dock tagit k3:an. Nu ska jag förvisso gå från en 92:a så jag märker nog mer skillnad än vad du gör :)

Lycka till med valet och ge f*n i att köpa de hojar jag tittat på :tummenupp

Det är nog lugnt, så länge du inte ska upp till norrland och köpa hoj.
Sen tror jag att det är betydligt billigare att försäkra hojjarna hära uppe. Skulle få betala 18k halv /helår (för k3an). Dock med en förs. så man kan ställa av. Jag är 20år och har haft A kortet i snart 2år.

TomasG skrev:
2681104 Jag har aldrig lyckats få fram en premie på nån fb's hemsida, inte på en klass 7 hoj.

Tips att ringa salus ansvar. Fanns om tråd om detta förra veckan.

Där har de vettiga priser på försäkringar, men detta beror givetvis på gemeneman. Vart du bor, hur gammal du är, hur länge du har haft hojkort osv..

Men som ex. jag skulle få ge 13200:- i halv/hel för min R1:a 06:a.

Jag är 25 o bor i sthlm. Har haft kk i 2 år enl. fb. (5½ i verkligheten. Indraget 2004)

Har hört (obekräftat) att när en hoj blir äldre än 3 år så sjunker preimen på den rätt drastiskt. Så om du försäkrar K3:an nästa år så kan du ev. få mycket billigare premie än det du får idag per telefon..

Kollade premierna under juldagen, då alla förs.bolag var stängda. Har en kompis som jobbar på salus ansvar så han kommer jag garanterat höra av mig till :) . Ska även kolla alla andra förs.bolag.. folksam, trygg hansa, if, länsförsäkringar, salus ansvar och bilsport & mc.
Kommer inte på några fler just nu, men skriv gärna om ni kommer på något bra bolag som jag missat.

Last edited:
Har kört gixxer 600 -99, gixxer 1000 01, gixxer 1000 -03 och min 750 -00.
Jag valde 750 pga att den känndes mycket smidigare än 1000 samma årsmodell. Vridet var det enda som jag tyckte skillde, men om du jämför med din r6 så är det mycket mer vrid i en 750.
Har hört att alla som kört 750 -04 är helnöjda, kanske ett alternativ.
Svårt att hitta beg bara...
Känns ju i vilket fall skönt att du lämnar Yamaha bakom dig.

kraschandburn skrev:
2681194 Har kört gixxer 600 -99, gixxer 1000 01, gixxer 1000 -03 och min 750 -00.
Jag valde 750 pga att den känndes mycket smidigare än 1000 samma årsmodell. Vridet var det enda som jag tyckte skillde, men om du jämför med din r6 så är det mycket mer vrid i en 750.
Har hört att alla som kört 750 -04 är helnöjda, kanske ett alternativ.
Svårt att hitta beg bara...
Känns ju i vilket fall skönt att du lämnar Yamaha bakom dig.

Det som lockar är ju att det bara skiljer 10k i pengar mellan en 00as 750 som gått 2300mil till en 03as 1000 som gått 800mil..

Hade gärna rammlat över en billig 02-03-04as 750 med låga mil. Då jag kör över 700mil / sommar.

Är det Gixx 1k i Gällivare contra JOFA:s 750 Du väljer mellan?

En snabb analys - 1k:n ligger rätt i pris (är milantalet "rätt"?:rolleyes: ), men 750:n verkar vara i "Mint condition" med rätt utrustning. Det känns som att prisskillnaden i alla fall borde vara 15-20 k exklusive kompenseration för "nödvändiga åtgärder" (däck etc). Å andra sidan - av någon anledning är det ju som 750 av årsmodell 2k eller nyare är så få (eller eftersökta) på begagnatmarknaden...

Lycka till med Ditt val:)

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back