En till bakhjulsåka-fråga...använder ni koppling då ni växlar på bakhjulet?

Varför äns använda kopplingen när det går att få upp den utan .
Jag kan förstå om man inte har tillräckkligt med effekt,
Men annars sliter man bara på kopplingen


För att det blir en miljon gånger bättre. Lameller kostar mindre än ett bakdäck hur snål är du?

Alltid koppling vid växling på bakhjulet, att sparka i en växel och hoppas på det bästa verkar farligt.
 
Växla upp = känns inte, går så mjukt (utan koppling)
Växla ner = alltid koppling. vet att neråt är knöligt så.
 
nu måste jag få säga mitt. Jag kopplar alltid upp min.
Jag kan såklart växla mellan 1-2-3an utan att anv'ända kopplingen
"""MEN"" när man har en hoj med mindre effekt, så måste man koppla mellan tex 3-4-5. Då kan man hålla fullgas-växling med koppling. då använder man kopplingen för att hålla hjulet uppe. Kan tillågga att det går köra bakhjul med en orginal GSXR 750 SRAD i 260km/h på 5ans växel med denna tekniken. Då behöver man inte 1000cc :) :)
 
nu måste jag få säga mitt. Jag kopplar alltid upp min.
Jag kan såklart växla mellan 1-2-3an utan att anv'ända kopplingen
"""MEN"" när man har en hoj med mindre effekt, så måste man koppla mellan tex 3-4-5. Då kan man hålla fullgas-växling med koppling. då använder man kopplingen för att hålla hjulet uppe. Kan tillågga att det går köra bakhjul med en orginal GSXR 750 SRAD i 260km/h på 5ans växel med denna tekniken. Då behöver man inte 1000cc :) :)

fullgas växling låter ju läbbigt, är det inte lätt å slå runt då i 260blås??
Jag växlar utan... fast utan gas..:tummenupp
 
För att det blir en miljon gånger bättre. Lameller kostar mindre än ett bakdäck hur snål är du?

Alltid koppling vid växling på bakhjulet, att sparka i en växel och hoppas på det bästa verkar farligt.

Så mycket sliter man inte på ett bakdäck när man rycker upp sin hoj på 2ans växel ..Har en polare som kör cbr 1000rr å han kopplar alltid upp sin oavsett om det e på 2 eller 3ans växel han sliter fan bakdäck mer änvad jag gör
Har inte nåt med snålheten att göra men jag fick alltid koppla upp min cbr 929 Men nu behöver jag inte det. och jag ser ingen anledning för han med en k7 att behöva koppla upp sin för den rycker jag fan upp 4ans växel.
 
som ngn nämt, mkt smidigare att koppla upp hojen, en snabb dipp och poff.... så e man uppe:D
 
bara jag som inte lyckas koppla upp hojjen? gasa upp e inga problem. men har inte fått klämm på det där med kopplingen.. tycker den ska användas vid start , stopp samt nerväxling :)
 
Växlar utan koppling såklart! Lådorna tål att växlas utan koppling..

Enda gånger jag använder koppling vid bakhjulsåka är när den ska upp på framhjulet. Tycker det är mycket skönare än att gasa upp den. Kopplar man upp den kan man ju ligga och nästan tomgångsköra, koppla upp den och sen glida vidare på låga varv. :tummenupp
 
Ja använder ju inte kopplingen när ja växlar vid vanlig körning, varför skulle ja börja när ja e på bakhjulet för???????

Koppling används vid start, stop samt om ja e slö, att få upp hojen på slangen..:D

Jag kopplar som en jävla galning. Ibland - bara för skojs skull - står jag och kopplar rent frenetiskt vid rödljusen tills jag får blåsor på fingrarna.

Men för att få upp mitt gamla aber tillsammans med mina 109 kilo måste jag "koppla" upp den. Men inte kopplar jag vid ingång till tvåan.
 
Nu så har man fått in snisten...vilket förövrigt var jävligt busenkelt. Känns som man ställde en rätt onödig fråga.
Upp med skiten..balansa på bra höjd..kapa lite på gasen....i med nästa växel o sedan köra vidare.

Kan nu tillägga att jag växlar på bakan UTAN koppling ;)
 
om man gasar upp den på 1an å sen lägger ner den på asfalten igen å ska växa till 2an han köra nån hundra del men sen hoppa den ur, vad kan va problemet?`
 
Jag lånar tråden. har en GSXR 750 98:a som i mina ögon går bra. känns pigg. bra mycket piggare än min Ninja 600 av samma årsmodell. men när det kommer till bakhjuls åka så är det inte lika lätt. Jag kan utan problem gasa upp den på 1:an men koppla upp den på 2:an så har jag provat i olika hastigheter från 50 upp till 70. fullgas o gett den en kopplings dutt. vist lättar han med litte ryckande så är han uppe med framhjulet en halvmeter över backen. det har varit både korta o lite längre kopplings duttar. det känns inte som om kopplingen slirar. Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel.

(Orginal drevning. slipon och KN luft filter. ganska nytvättat och kabeln för o få jämnare register är urkopplad. i övrigt orginal)

Vem blir först till o dumförklara mig?
 
Jag lånar tråden. har en GSXR 750 98:a som i mina ögon går bra. känns pigg. bra mycket piggare än min Ninja 600 av samma årsmodell. men när det kommer till bakhjuls åka så är det inte lika lätt. Jag kan utan problem gasa upp den på 1:an men koppla upp den på 2:an så har jag provat i olika hastigheter från 50 upp till 70. fullgas o gett den en kopplings dutt. vist lättar han med litte ryckande så är han uppe med framhjulet en halvmeter över backen. det har varit både korta o lite längre kopplings duttar. det känns inte som om kopplingen slirar. Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel.

(Orginal drevning. slipon och KN luft filter. ganska nytvättat och kabeln för o få jämnare register är urkopplad. i övrigt orginal)

Vem blir först till o dumförklara mig?

att den inte ens lättar vid fullgas..då e det ngt some skumt med din hoj..den slirar inte på kopplingen ?
 
om man gasar upp den på 1an å sen lägger ner den på asfalten igen å ska växa till 2an han köra nån hundra del men sen hoppa den ur, vad kan va problemet?`

Du e för klen....rättare sakt du lägger inte i 2an som du ska göra... den hamnar inte i rätt läge.. använd mer kraft eller fixa till växelspaken bättre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top