En Suzuki GSX400FWS -84 får sig en uppfräshning, men bråkar med mig.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag har kommit över en Suzuki av modell GSX400FWS. Det är en vattenkyld 400 kubiks radfyra med två Mikuniförgasare av dubbelmodell. Sexväxlad låda och full av lyx som växelindikator, bränslemätare, antidive-bromsar och justerbar bakfjädring. För tillfället strypt till 25kw.

Tror till och med att någon gammal sporthojare har varit en tidigare ägare till just den här hojen.

Sedan jag köpte den i november har jag skruvat rätt flitigt på den och lärt mig en hel del.

-Sprucken kåpa lagad.
-Bromsvätska bytt både bak och fram.
-Nytt batteri.
-Förgasarna är isärplockade i molekyler och rengjorda.
-Tomgångsskruvar och trottelbalans är satt enligt
fabriksspecifikationerna.
-Kopplingen justerad.
-Luftfiltret är ok.
-Laddningsregulatorn fungerar.
-Tändstiften och tändspolarna är testade och fungerar.

Problemet nu är att skiten inte vill starta som den ska. Startmotorn går runt som den ska men cylindrarna tänder bara till ibland, inte tillräckligt för att gå för egen maskin.

Först trodde jag det var batteriet och laddningen som inte fungerade men allt funkar som det ska vid test. När den väl gick laddade den ca 14v vid 4000 varv, vilket ska vara ok. Sen trodde jag de var förgasarna, därför rengjordes dem och ställdes in enligt specifikationerna.
Jag har även kollat tändspolar och tändstift. Tändstiften fungerar när jag testar dem utanför cylindern, men de var svarta och blöta. Detta antyder att de körts omkring med för hög bränsleblandning. Det kan eventuellt förklaras av att tomgångsskruvarna var helt åt helvete inställda innan jag rengjorde förgasarna.
Jag provade att rengöra stiften och då helt plötsligt startade motorcykeln och gick jättefint på tomgång med lite choke, skulle kanske tom klarat sig utan choke om den fått värma upp ett tag till, men jag stod i garaget och ville inte gärna dö av koloxidförgiftning.
Jag lät motorcykeln stå en vecka och nu startar den inte alls längre, samma symptom som tidigare.

Uppenbarligen var det en bra idé att göra rent tändstiften. Men varför funkar den inte när jag startar den nu? Kan tändstiften ha blivit så skitiga igen efter bara några minuters tomgångskörning? Och om det är så, vad får tändstiften att skita ner sig så fort?

Har Sporthojs sammanlagda kunskap någon förklaring till detta beteende, eller bara några tips. Fråga gärna om jag förklarat något oklart.

/Thorak
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Sura tändstift kan bli bortom räddning faktiskt! Även om du torkat nog se rent o fint på dem o hojen gått bra en stund, de kan tappa effekt, ge ojämn o vandrande gnista, jag skulle lätt satsa på att byta stiften. Hade själv problem med sura stift på en hoj som jag i min enfald trodde skulle bli bra då jag torkade rent dem..alla problem för mig försvann med de nya stiften jag skruvade i.:)

Byter du nu stift o startar upp, så kör hojen så den är genomvarm och ingen kort uppstart eller tur, det är för övrigt aldrig bra, men det visste du säkert redan:tummenupp
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Efter lite mer bråk så går motorcykeln igen! Köpte nya tändstift enligt vad manualen specificerade (NGK D8EA) men sen visade det sig att gängan inte passade alls! Fick gå tillbaka och klura lite innan jag hittade ersättare. De gamla var Denso U24FSR-U vilket motsvarade NGK CR8HSA. Inte optimalt men det var det enda som fanns att tillgå. Och de får maskinen att gå runt som den ska :)

Körde tom ut maskinen från garaget och tog ett varv runt gården. Första åkturen på cykeln, och om tre veckor är det uppkörning :p


Däremot klickar det lite från vänstra sidan av motorn. Kanske är det ventiljustering som står som nästa punkt på listan?

[YOUTUBE-ID]vLJNSXn89bM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Verkar som problemen inte är lösta trots allt. Förra veckan startade maskinen utan några protester. Nu när jag skulle köra ut den i vårsolen för att fixa lite med den så vägrar den starta, precis som innan. Startmotorn går runt och nån cylinder tänder lite då och då, men inte tillräckligt för att få motorn att gå.

Batteriet var inte direkt nyladdat, men jag hann med ett tiotal startförsök innan batteriet inte orkade dra runt motorn längre. Provade även att springa igång den men fick ingen reaktion då heller.

Några ytterligare felsökningstips?
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Haha, kollade mina splitternya tändtift. Efter en livslängd på hela fem minuter är de svarta som synden. Täckta av sot och djävulskap och lär inte gnista ens om man lockar med godis.

9 dagar till uppkörning och ingen fungerande hoj i sikte. :huvet
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
All el är kollad och fungerar. Bara kompressionen kvar. Går det på något snabbt sätt att kolla om det är kolvringar eller ventiler som läcker om man har dålig komp? Blir nog till att tjacka biltemas kompressionsmätare omgående.

Är det ventilerna vågar jag nog försöka fixa det själv, de är rätt lätta att komma åt utan att riva motorn helt. Är det kolvarna måste jag nog fixa transport till verkstad och betala för jobbet. Och jag är både snål och otålig.


Förresten, lacken på min vita tank ser lite gulnad och ledsen ut. Kan det sitta på ytan och går att polera bort, och i så fall vad använder jag för medel? Eller ligger det under klarlacken och jag får leva med det?
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
i min handbok till min hoj stod där att ja kunde andvända tre olika stift, ett som va standard o sen ett ptill nått annat o sen ett om stiften sotade o blev blöta, så kolla upp om du kan ha nått annat stift som kanske funkar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det verkar som att hojen går extremt fett och/eller att det rinner in soppa i cylindrarna tex pga otäta nålventiler eller fel på flottörerna. Extremt felställda ventiler skulle möjligen också kunna ge samma problem.

Hur är den strypt?
Ser båda stiften likadana ut?
Bild på stiften?
Ryker den när den väl går och är varm?


OM du har dålig komp kan du skvätta i lite olja genom tändstiftshålet med en oljekanna. Om kompet blir rejält mycket bättre är det ringarna, annars ventilerna.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Jag har liknande problem med min 550... håller på att bli galen. Senast så starta den och gick bra på tomgång när den blev varm. Så fort jag rörde gasen så dog den. Har tappat både ork och lust.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kollat så tändhattar och tändkablar är schyssta? Ett byte av sådant kanske skulle piffa till den?
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
FreddaAbborre: Har mätt allt och testat alla stiften. Gnista kommer varje gång.

Wassblad: Kanske samma fel som mig då, testat kompressionen?

Josef: Misstänkte samma sak tidigare också. Men förgasarna är näst intill perfekt inställda och kollade. Stiften ser alla lite skitiga ut, men två av dem såg värst ut. Har aldrig fått den varm :(

bus: Har jämfört med lite olika tändstiftsbilder, verkar som att svarta stift kan bero på lite vad som helst.

gixxer600R: Stämmer bra det, letade efter "hot type" stift, men det visade sig att stiften som anges i manualen inte passar i cykeln, och då kunde jag inte hitta "hot type" som passade.

Tack för alla svar och tips, jag tror jag har hittat felet!

Köpte en kompressionsmätare på Biltema och tryckte ner den i tändstiftshålen och körde lite startmotor. Manualen tycker att cylindrarna borde ha en kompression på mellan 11 och 15 kg/cm^2 och absolut lägsta gräns är 9 kg/cm^2. Här är mina resultat:

Cyl. 1: 4-6.5 kg/cm^2
Cyl. 2: 8-9.5 kg/cm^2
Cyl. 3: 6.5-8 kg/cm^2
Cyl. 4: 7-8 kg/cm^2

Inte så bra med andra ord.

Testade att hälla i lite olja i ena cylindern för att testa ringarna. Det gjorde ingen skillnad med kompressionen, däremot rann oljan ut på golvet. Allt pekar på att topplockspacknignen är dålig och måste bytas. Kanske är det som låter i videon jag postade också?

Nu tog batteriet slut men när jag testar igen vågar jag nog slå vad om att det kommer läcka på fler cylindrar också, och när jag byter kylvätska skulle jag inte bli förvånad om den är skitig som fan av olja och avgaser.

Känns på nåt sätt skönt att ha hittat nåt som faktiskt är fel på cykeln så jag vet vad som måste göras. Frågan är bara hur jag ska lösa detta. Att lämna in den har jag hört kan kosta 5-10k, vilket isf blir lika mycket som jag köpte den för. Att laga själv är nog inte omöjligt, men jag bor i lägenhet och det är inte tillåtet att meka alls i garaget :huvet
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Cyl. 1: 4-6.5 kg/cm^2
Cyl. 2: 8-9.5 kg/cm^2
Cyl. 3: 6.5-8 kg/cm^2
Cyl. 4: 7-8 kg/cm^2

Inte så bra med andra ord.

Testade att hälla i lite olja i ena cylindern för att testa ringarna. Det gjorde ingen skillnad med kompressionen, däremot rann oljan ut på golvet. Allt pekar på att topplockspacknignen är dålig och måste bytas. Kanske är det som låter i videon jag postade också?
Du kompprovade väl med vidöppna spjäll?
Om olja kom ut på golvet låter det väl snarare som kompprovaren inte tätade mot tändstiftshålet.
 

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
XT660R - 11
Har inte testat komp. Men det är så skumt, i höstas gick den igång utan problem. Körde den och allt var frid och fröjd. Sedan blev den knäpp efter att den stod stilla ett par veckor.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Men du måste låta nån gasa ur hojen en längre tur

Det GÅR INTE att bara garagestarta hojar som har problem med sura stift

I bland hänger sig flotörer och soppa kranar

Injectorcleaner i stora mängder kanske lite K sprit i tanken ut å ge järnet en 5- 10 mil
så ska du se att den sansar sig sen

Komp prov ska som sagt göras med öppna spjäll
men gör även komtesten EFTER att du gasat satan med hojen
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Tack för feedback!

Jag hade gärna varmkört motorn innan testet, men eftersom den inte ens går igång med startgas och nya samt rengjorda stift så blir det lite svårt. Fultestning är enda som går tyvärr.

Däremot så glömde jag ju givetvis att hålla gasen öppen när jag testade. Kan mycket väl tänka mig att det har givit mig knasiga värden. Ska göra om testen i morrn!

Men det är definitivt fel på packningen, oljan som rann ut kom från framsidan av motorn dit jag omöjligen kunnat spillt olja, och hålet för tändstiftet är så pass nedsänkt i toppen att det inte kunnat rinna ut där heller.

Wassblad: låter precis som min. Den gick som en klocka i november när jag köpte den och lät en kollega köra hem den. Startade på första försöket både kall och varm. Två veckor senare var den mer eller mindre stendöd och har bara hostat igång några få gånger sedan dess.

Morgondagens mission blir att göra om alla komptest med öppna spjäll och även testa med en skvätt olja i alla cylindrar för att se om det gör någon skillnad.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för feedback!

Jag hade gärna varmkört motorn innan testet, men eftersom den inte ens går igång med startgas och nya samt rengjorda stift så blir det lite svårt. Fultestning är enda som går tyvärr.

Däremot så glömde jag ju givetvis att hålla gasen öppen när jag testade. Kan mycket väl tänka mig att det har givit mig knasiga värden. Ska göra om testen i morrn!

Men det är definitivt fel på packningen, oljan som rann ut kom från framsidan av motorn dit jag omöjligen kunnat spillt olja, och hålet för tändstiftet är så pass nedsänkt i toppen att det inte kunnat rinna ut där heller.

Wassblad: låter precis som min. Den gick som en klocka i november när jag köpte den och lät en kollega köra hem den. Startade på första försöket både kall och varm. Två veckor senare var den mer eller mindre stendöd och har bara hostat igång några få gånger sedan dess.

Morgondagens mission blir att göra om alla komptest med öppna spjäll och även testa med en skvätt olja i alla cylindrar för att se om det gör någon skillnad.

Djupa tändstiftsbrunnar har ofta en dräneringskanal, så att tex vatten från en tvätt inte ska kunna fylla hålet och kortsluta tändströmmen.
Hade topppackningen varit så kass att oljan "rinner ut på golvet" så skulle det blåsa och kvittra så det stod härliga till när motorn gick.

Kör på AnderssonTurbos tips ovan. Landsvägskörning med injektor-cleaner (tex Kemetyls Akut) den brukar kunna rensa bort ev klägg i förgasare.
ImageVaultHandler.aspx


Blir det inte bättre efter Anderssons tips så får du kolla upp förgasarna, man kan misstänka att hojen får för mycket bränsle om stiften svartnar.
Sånt kan bero på att tex chokekretsen ligger på, eller att flottörventiler/flottörnivå är kass osv. Bestyckningen kan man inte misstänka om ingen varit där och mixtrat.
 
Last edited:

etelhag

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Buttle
Hoj
RVF 400, RD 350 nerplockad-projektet-kanske-nån-gång-blir-klart-nångång edition
Bara en tanke...
Testat och tömma ut den gamla soppan ur förgasarna innan startförsöken?
Sitter ju allt som oftast en liten dräneringsskruv på nedre "flottör-eriet" (för tidigt på en söndagsmorgon för att rätt ord ska infinna sig...) där man kan tömma dom.
Farsans gamla cb650 starar ALDRIG med soppa som stått i den koppen nån vecka, men får den bara ner friskare soppa från tanken så hoppar den igång direkt.
Glöm bara inte att vrida av soppakranen innan du öppnar skruven! Annars kan det nog ta en stund innan det slutar rinna :)

Lycka till och hoppas du får igång den!
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top