En Suzuki GSX400FWS -84 får sig en uppfräshning, men bråkar med mig.

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Givetvis har ni rätt och jag har fel! :huvet

Testade kompressionen med vidöppna spjäll och visst fan var det rätt konsekvent 11 kg/cm^2 på alla cylindrarna!

Inte nog med det så gick maskinen igång typ direkt efter att jag skruvat tillbaka stiften :banana

Jag har ju fortfarande inte hittat själva felet, men det känns skönt att veta att både kompression och tändning är felfria. Ska ta en titt på förgasarna nästa gång och kolla om det inte är nåt lömskt där. Bensinen kommer ju igenom, men tomgångsskruvar och sådant kanske måste finjusteras lite mer för att den ska gilla bränsleblandningen. Kan tilläggas att den gick igång utan choke den här gången.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Går hojen igång utan choke är tomgångsblandningen ALLDELES för fet. Justera! Det är därför dina tändstift slås igen på nolltid.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Josef: Misstänkte samma sak tidigare också. Men förgasarna är näst intill perfekt inställda och kollade. Stiften ser alla lite skitiga ut, men två av dem såg värst ut. Har aldrig fått den varm :(

Nu tog batteriet slut...

Du kan omöjligt ha ställt in förgasarna näst intill perfekt om hojen inte ens varit varmkörd, det krävs nämligen för att kunna justera dom.

Hur har du mätt flottörhöjden och kollat att nålventilerna är täta?

Generellt tips: Låt aldrig batteriet stå oladdat efter du misslyckats med att starta så håller det längre.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Du kan omöjligt ha ställt in förgasarna näst intill perfekt om hojen inte ens varit varmkörd, det krävs nämligen för att kunna justera dom.

Du har så rätt, jag trodde i min enfald att den perfekta inställningen skulle vara fabriksspecifikationen, som säger att skruva ur tomgångsskruvarna 1,5 varv. Tydligen var även detta för mycket. Drog åt dem till 0,5 varv ut igår, och visst fan startar hojen i dag också. Mycket trevligt :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Du har så rätt, jag trodde i min enfald att den perfekta inställningen skulle vara fabriksspecifikationen, som säger att skruva ur tomgångsskruvarna 1,5 varv. Tydligen var även detta för mycket. Drog åt dem till 0,5 varv ut igår, och visst fan startar hojen i dag också. Mycket trevligt :)



Om skruvarna sitter på sidan av förgasarna så är det LUFTskruvar

Dessa ger mindre bränsla om dom skruvas utåt

Om skruvarna sitter Under förgasarna så är det BLANDARskruvar och har omvänd effekt

Det vill säga om du skruvar ut dom så får motorn mer bränsle

Ingen av dessa har med tomgångsinställningen att göra även om tomgångsvarvtalet förändras när man vrider på dessa

Tomgångsjusteringen sitter nära hjulet där gasvajrarna sitter

Skruv som ligger an mot detta vridhjul kan även vara i förlängd version modell persienn vridpinne
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag har inte givit upp på min gamla fina motorcykel, men den bara spottar nya fel på mig.

Alla startfel är helt plötsligt bortblåsta. Den startar på ett kick varje gång och har inte alls några problem med sotiga tändstift. Jag har gjort så mycket med den att jag inte riktigt vet själv vad det avgörande var. Men nu går den!

Sen var det ju det där med laddningen. Nu helt plötsligt får jag inte mer än 12.8V laddning över batteriet. Batteriet är laddat till ca 13v och ger ca 12.5v på tomgång, men det händer inte mycket alls när jag varvar upp.

Generatorn är lite dålig men inte trasig, får ca 75Vac över två av trådarna medan det sista "paret" bara ger ca 50Vac. Betyder det att en måste bytas eller borde det vara ok så länge den ger hyfsat med spänning?

Regulatorn verkar ok men inte perfekt. Alla mätningar är ok utom mellan jord och 12v-tråden till batteriet, där får jag ca 4,6 ohm där manualen tycker det borde vara 6-15 ohm. Detta är samma värden som jag mätte upp i vintras när laddningen fungerade som den skulle, så inget verkar ju hänt med den. Och jag tycker att om regulatorn dött så borde jag få 0 eller oändlig resistans.

Batteriet är relativt nytt men fått leva ett hårt liv, har ju kört startmotorn otaliga gånger under vintern och fått ladda om batteriet ofta då jag i princip aldrig fått motorn att gå. Det går bra att ladda men eftersom det är biltemas gel-batteri kan jag inte kolla cellerna.

En ledtråd till: Regulatorn blir rätt varm efter bara någon minut på tomgång. Jag vet att en av regulatorns uppgifter är att leda bort överskottsenergi från generatorn så inte batteriet behöver ta för mycket spänning. Kan det vara så att batteriet inte orkar ta emot spänningen alls och därför kyls all energi bort direkt?

Som det ser ut verkar det lika troligt att det är batteriet, generatorn eller regulatorn. Om ingen har några fantastiska felsökningstips som vanligt? :)
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Har fortsatt testa regulatorn och när jag mäter enligt kopplingsschemat stämmer inte värdena alls. Dessutom verkar den glappa så att den ibland inte laddar alls och ibland laddar >18v. Därför har jag beställt både statorlindning och regulator och ska byta dessa.

Men som den noob jag är måste jag fråga om det är något speciellt man behöver göra för att få loss generatorkåpan? Skruvade loss alla skruvarna och försökte dra och vrida, banka och rycka men jag fick den inte alls att röra på sig. Måste man dra kåpan rakt ut eller borde man kunna "vrida" loss den? Har den bara sugit sig fast i packningen efter 26 år?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Låter som likriktar bryggarn har fått sig en törn. Antagligen sitter denna integrerad i laddningsregulatorn. men på bil generatorer så kan en skadad likriktarbrygga just ge de konstiga felen som du beskrev. dessutom så kan det leda till att den suger ut batteriet på en relativt kort stund (Egen erfarenhet)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Har fortsatt testa regulatorn och när jag mäter enligt kopplingsschemat stämmer inte värdena alls. Dessutom verkar den glappa så att den ibland inte laddar alls och ibland laddar >18v. Därför har jag beställt både statorlindning och regulator och ska byta dessa.

Men som den noob jag är måste jag fråga om det är något speciellt man behöver göra för att få loss generatorkåpan? Skruvade loss alla skruvarna och försökte dra och vrida, banka och rycka men jag fick den inte alls att röra på sig. Måste man dra kåpan rakt ut eller borde man kunna "vrida" loss den? Har den bara sugit sig fast i packningen efter 26 år?

Den har nog sugit fast i packningen.

Finns där inte ett litet spår så du kan få in en mejsel, mellan kåpan och motorblocket. Knacka, lite försiktigt, med en hammare på mejseln, så borde det lossna.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Tack för tipsen! Det var riktigt svårt att hitta en springa att få in en mejsel, men efter lite nervöst knackande så lossnade allt till slut, packningen gick av på några ställen men det ska nog gå att lösa med lite flytande packning så det håller tätt. I värsta fall ny packning.

Jag såg inga uppenbara fel på lindningen men nu fick jag i alla fall rätt mått på den så jag kan få en ny som passar. Lite frustrerande att kablarna verkar gå in förbi startmotorn, blir nog mer skruvande om jag ska få loss den och i med nya.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tack för tipsen! Det var riktigt svårt att hitta en springa att få in en mejsel, men efter lite nervöst knackande så lossnade allt till slut, packningen gick av på några ställen men det ska nog gå att lösa med lite flytande packning så det håller tätt. I värsta fall ny packning.

Jag såg inga uppenbara fel på lindningen men nu fick jag i alla fall rätt mått på den så jag kan få en ny som passar. Lite frustrerande att kablarna verkar gå in förbi startmotorn, blir nog mer skruvande om jag ska få loss den och i med nya.


Packningar går ALLTID sönder speciellt på gammla fordon

Det är därför man ALLTID köper en ny packning så man har den INNAN man river

packningssmet , Då är vi nere på Moppe nivå
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Det är nog lite moppenivå på mig.

Hade en moppe för ca 15 år sedan men den behövde jag aldrig meka med så jag tar igen det nu :tummenupp
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Det är nog lite moppenivå på mig.

Hade en moppe för ca 15 år sedan men den behövde jag aldrig meka med så jag tar igen det nu :tummenupp

Har läst igenom tråden och jag tror att om du byter laddregulatorn/relät så kommer dina elproblem att vara historia, jag har själv haft en sån här hoj och fick byta denna vid två tillfällen, de är känlsiga och tycker väldigt illa om att stå öppna allt för länge, dvs om du startar hojen med nästan urladdat batteri och sen kör för att ladda upp batteriet tar regulatorn lätt stryk och bär sig dumt åt. Se till att du har bytesrätt på de andra eldelarna, och börja med att byta relät.

Vad det gäller tändstift så är det olika storlek på 83:an och 84:an, vilket ofta inte framgår i reservdelskataloger där den större dimensionen på 83:an är angiven, men inte den mindre till 84:an.
Jag har har en uppsättning tändstift till en 84 liggande, använda men helt ok, som du kan få om du skickar ett frankerat kuvert med din adress till mej, pm.a mej om du är intresserad så får du min adress.

Jag skulle avråda att köra in en mejsel i ytan mellan två kåpor om den ena ytan är av lättmetall, det är som gjort att du får en sättning i materialet och en otäthet. Ett slag med gummi eller blyklubba är way to go.

Kul att du sparar på den här gamla hojen som var tekniskt sett ganska avancerad för sin tid.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Kul att du sparar på den här gamla hojen som var tekniskt sett ganska avancerad för sin tid.

Tack för de vänliga orden. Jag kommer säkert byta upp mig till en modernare hoj, men jag vet inte om jag kommer kunna sälja den här, den är alldeles för fin :)

Förhoppningsvis har jag fått alla delarna på torsdag, semestern börjar på fredag.
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Nya generatorlindningen kom i fredags. Hämtade ut paketet kl 14:30, var ute och körde strax efter 16 :D

Jag fick modifiera gummibussningen som tätar runt sladdarna genom generatorkåpan för att det skulle passa och jag fick klippa till en bit av den gamla kabeln och använda som skarvsladd med nya kabelskor.
Jag fuskade som sagt med att använda den gamla packningen plus lite flytande packning som komplement, och det håller tätt och fint. Nya regulatorn var bra mycket större än den gamla så jag fick flytta säkringsboxen och bara fästa regulatorn med en enda skruv, men det får plats under kåpan.

Men mitt i allt mekande upptäckte jag något som kunde slutat i katastrof och som jag måste skämmas rätt hårt för. Det saknades över en halvliter olja i motorn!

När jag tog en tur med nya elsystemet började oljelampan lysa så jag åkte snabbt hem på låga varv (bara nån km) och kollade oljenivån i fönstret. Ingen olja alls, inte ens när jag lutade den lite för att höja nivån på högersidan. Hällde på en 2-3 dl och kollade igen, ingen olja. Men när jag lutade hojen så mycket att jag knappt orkade hålla den uppe, då såg jag en liten yta av olja i fönstret. Hällde på nära en halvliter till för att nå upp till märket.
Den förre ägaren hade alltså kört runt med ca 2/3 oljenivå utan att ens fylla på med ny olja. Och klantiga jag har alltså ägt hojen i nio månader och inte kollat nivån själv. :huvet

Och efter alla glada nyheter har jag också en fråga, nu när jag löst de värsta problemen kan jag koncentrera mig på andra problem. Och det största problemet är att motorn har svårt att leverera någon som helst effekt under 3000 varv.
Detta blir ett stort problem när jag ska starta från stillastående. Om jag inte varvar på rätt ordentligt dör nästan motorn för att den inte orkar med. När jag väl når ca 3000 rpm så sticker den iväg utan problem, men varvar jag lite för fegt måste jag släppa kopplingen, varva upp igen och sen försöka igen. Detta blir SKITLÄSKIGT när man står först vid ett rödljus och taxin bakom mig förväntar sig att jag ska sticka iväg som ett skott, men istället bara kommer iväg i knapp styrfart innan jag fått fart på maskineriet.

Kan det vara något med bränsleblandningen som gör att motorn helt enkelt går apdåligt på låga varv? Kan det vara kopplingen som tar ojämt eller för hårt? Några uppenbara saker det kan vara? :va
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Nya generatorlindningen kom i fredags. Hämtade ut paketet kl 14:30, var ute och körde strax efter 16 :D

Jag fick modifiera gummibussningen som tätar runt sladdarna genom generatorkåpan för att det skulle passa och jag fick klippa till en bit av den gamla kabeln och använda som skarvsladd med nya kabelskor.
Jag fuskade som sagt med att använda den gamla packningen plus lite flytande packning som komplement, och det håller tätt och fint. Nya regulatorn var bra mycket större än den gamla så jag fick flytta säkringsboxen och bara fästa regulatorn med en enda skruv, men det får plats under kåpan.

Men mitt i allt mekande upptäckte jag något som kunde slutat i katastrof och som jag måste skämmas rätt hårt för. Det saknades över en halvliter olja i motorn!

När jag tog en tur med nya elsystemet började oljelampan lysa så jag åkte snabbt hem på låga varv (bara nån km) och kollade oljenivån i fönstret. Ingen olja alls, inte ens när jag lutade den lite för att höja nivån på högersidan. Hällde på en 2-3 dl och kollade igen, ingen olja. Men när jag lutade hojen så mycket att jag knappt orkade hålla den uppe, då såg jag en liten yta av olja i fönstret. Hällde på nära en halvliter till för att nå upp till märket.
Den förre ägaren hade alltså kört runt med ca 2/3 oljenivå utan att ens fylla på med ny olja. Och klantiga jag har alltså ägt hojen i nio månader och inte kollat nivån själv. :huvet

Och efter alla glada nyheter har jag också en fråga, nu när jag löst de värsta problemen kan jag koncentrera mig på andra problem. Och det största problemet är att motorn har svårt att leverera någon som helst effekt under 3000 varv.
Detta blir ett stort problem när jag ska starta från stillastående. Om jag inte varvar på rätt ordentligt dör nästan motorn för att den inte orkar med. När jag väl når ca 3000 rpm så sticker den iväg utan problem, men varvar jag lite för fegt måste jag släppa kopplingen, varva upp igen och sen försöka igen. Detta blir SKITLÄSKIGT när man står först vid ett rödljus och taxin bakom mig förväntar sig att jag ska sticka iväg som ett skott, men istället bara kommer iväg i knapp styrfart innan jag fått fart på maskineriet.

Kan det vara något med bränsleblandningen som gör att motorn helt enkelt går apdåligt på låga varv? Kan det vara kopplingen som tar ojämt eller för hårt? Några uppenbara saker det kan vara? :va

Hej

Nästa gång du köper en beg. MC, byt olja och filter innan du börjar använda den så slipper du tråkiga överaskningar. Det har jag alltid gjort och det är en av få principer jag håller på.

Den här hojen är död under 4000 varv, men det skall inte vara som du beskriver.

Det kan vara så att batteriet håller dålig laddning efter dina tidigare problem. Det gör ju att hojen får en dålig gnista på låga varv om tändspolen matas med låg spänning, vilket är fallet på låga varv innan generatorn börjat ladda ordentligt. När du fått upp varvet så får du kräm från generatorn och på så vis en bättre gnista och hojen orkar mer. Prova med att ladda batteriet helt fullt och se om problemet försvinner.

Om problemet kvarstår så kan det misstänkas att den tar tjuvluft, och då är det ffa insugsrören av hårdgummi som ska misstänkas vara spruckna. Kolla även förgasarna infästning och godset, de kan vara spruckna. Är luftfiltret igensatt?

Hjälper inte detta så skulle jag kolla ventilspelet, att det inte är för snålt.

Steget efter det blir väl att kolla så att förgasarna är synkade, dåligt synkade förgasare kan ge tråkiga lågvarvsegenskaper.

Har du gjort detta och problemet kvarstår och laddning och elsystem är ok, återstår väl inte annat än att ta ner och göra rent förgasarna och kolla att munstycken är de rekommenderade, att det är rent i alla kanaler, att flottörena inte flödar över, mm mm. Tid , tålamod och försiktiga händer vid förgasarmek.

Lycka till. Det finns inget som heter omöjligt, tänk metodiskt och ta en sak i taget så hittar du felet förr eller senare.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Mycke teorier var de här

Glöm det där med batteri å gnissta

Mig veterligen så är det OLJETRYCKSLAMPA på denna hoj

alltså INTE OLJENIVÅ

Om så är fallet så har du rejäla problem i form av vevlagerhaveri

Kolla oljan efter guldmetallic shimmer och spånor i botten på tråget

Har man lagerhaveri så orkar inte maskinen nått alls

Även knack hörs vid uppvarvning under last

Liten svag chans att jag har fel angående oljelampan men kolla oljan hur som helst

( Tappa ur den i rent kärl)
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Tack för alla svar!

Batteri, laddning och gnista är kollade sedan tidigare så det borde vara lugnt på den fronten.

Luftfiltret är också schysst, lite gammalt och smutsigt kanske, men släpper igenom luft utan problem.

Förgasarna är rätt nyligen rengjorda och synkade, frågetecknet är bara bränsleblandningen. Kan mycket väl tänka mig att det är tjuvluft eller något annat som gör att den inte går riktigt som den ska på låga varv. Dessutom startar den ibland lättare kall än varm, och tomgången ökar från ca 1200 rpm till ca 2100 rpm när jag kört en stund. Kanske hänger ihop?

Andersson turbo: Visst har du rätt angående oljelampan, den varnar för tryck och inte nivå. Men det visade sig att den fick problem med trycket när nivån var för låg, och det löste sig med med olja i tråget. Hoppas nu bara inte motorn har tagit skada av oljebrist. Det hörs ett svagt tickande ljud från motorn (främst vid tomgång) som jag misstänkte var ventilerna som behövde justeras, men nu blir jag såklart orolig att det är något värre. :(

Video av motorljudet! Observera att mikrofonen i kameran lyckats fånga tickandet bättre än övriga ljud så på videon låter det tydligare än i verkligheten.

[YOUTUBE-ID]vLJNSXn89bM[/YOUTUBE-ID]
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om lampan lyser så är trycket LÅNGT underdet tryck motorn måste ha för att inte få lagerskador

Är trycket så lågt så BLIR det lagerskador

Att du fyllt olja gör bara att den tillfälligt orkar bygga oljeryck mot dom utsmetade lagerhalvorna

Bara tidsfåga innan det blir stopp


( har förbrukat i snitt 3 vevaxlar per sommar sedan 1984 )

Inte kul men man vänjer sig
 

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Kista
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Om lampan lyser så är trycket LÅNGT underdet tryck motorn måste ha för att inte få lagerskador

Det verkar ju underligt att varningslampan lyser först när det är för sent att göra något åt saken och motorn redan börjat haverera. Men jag ska kolla om det följer med någon metall med oljan ut.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top