En SP-1:a mindre i världen...

Vad skönt att det gick bra.

Men ta åt dej lite av äran också!!!

Förmodligen hade det blivit en sämre utgång om du inte kört med insidan av huvudet :tummenupp

Fy fan de låter riktigt läskigt!! Skönt att du klara dig så pass som du gjorde. Hamnade själv i diket med hojen igår & landa efter en luftfärd mitt på vägen med brutet nyckelben. Hojen klara sig undan med 2 knäckta fotpinnar, kopplings/bromshandatg bockade, lampkåpan repad & skrapad på båda sidorna av kutsen/bakskärmen. Även en liten bula på bullerburken. Efter lite vila var de bara att besitta sadeln igen & köra 6 mil hem. Tur att man har ordentlig skyddsutrustning måste ja säga. Måste tacka än en gång alla som hjälpte mig & min hoj.

Drive safe!

Bifogat

• crash11.jpg
    crash11.jpg
    108.5 KB · Visningar: 308
  • crash22.jpg
    crash22.jpg
    105.5 KB · Visningar: 369
  • crash33.jpg
    crash33.jpg
    97.2 KB · Visningar: 306
Tiger302 skrev:
Använd skyddskläder!

Vilken tur i oturen att det gick så bra ändå, å vilken bilförare som var så kvick.

Inte alla som gått 1 mot 1 med en bil å levt att berätta om det.

krya på dig!!!

F-n för vägverket & deras förbannade grus. Har även jag vart med om flera vägsträckor nu i sommar där man kommit & mött eländet, endast fåtal ggr har det vart varningsskylt. :mad:

Dessutom sätter sig ju oljegruset duktigt snyggt i hela hjulhuset samt i kåpor mm.

Tiger302 skrev:
Sitter här just hemkommen från sjukhuset med en hyfsat ond högeraxel och en ömmande fot. Fullmatad med triangelpiller.

Igår kväll ungefär klockan 6 dog min SP-1:a. Körde i en ganska skarp högerkurva som jag vet är lurig eftersom det är en utfart från en bondgård mitt i kurvan. Tog det därför väldigt lugnt, ungefär 60 knyck. Ligger placerad mitt i mitt körfält, när jag upptäcker en mötande bil. Vinklar ner hojen lite mer för att få lite extra marginal om mötande bilisten skär sin kurva. Då släpper bakhjulet! Vägen är täckt med ett centimetertjockt lager av nylagt oljegus! Rullgruset börjar mitt i kurvan, och inte en jäkla varningsskylt så långt ögat når. Hursomhelst så träffar hojen efter att ha glidit en bit bilen framför väster framhjul och förvandlas raskt till sopor. Själv slår jag axeln ur led när jag tar mark och skadar foten lite lätt när jag ett par millisekunder senare träffar bilen i sidan. Ett mycket stort tack till bilföraren som agerade snabbt som blixten när han såg vad som hände. Han tog diket och räddade kanske mitt liv. Tack! Sen var det bara att göra premiärturen i ambulans och sniffa lustgas samt en hästdos morfin... Tack vare en rådig bilförare och ett alldeles utmärkt skinnställ från Arlen Ness så är jag ändå efter omständigheterna relativt oskadd. Använd skyddskläder!

Så det var din båge som var i tidningen idag med sne bakdel. Skönt att höra att det gick bra trots allt.

oljegruset e en styggelse.. höll under laglig hastighet i nån kurva för nåra veckorsen.. asfalten e lite halvdålig där så jag saktade in lite tidigare.. låg i 60 - ungefär..
men bakhjulet släppte fint ändå..
åkte tillbaka å släpade foten i marken.. jodå.. halt som på ett nyoljat babyarsel

Trist.. :(

.. dock kul att höra att det gick så bra trots triangelpiller, din onda fot och axel.

Se till att VV tar någon sorts ansvar för det hela, en självrisk är aldrig kul att betala (om du nu hade helf. hoj?)

Krya på dig! Det enda goda i situationen (förutom att du inte skadades illa) är att det hände i slutet av augusti och inte 25 maj med hela mc-säsongen framför dig.

Läskigt att få möte när det släpper!! Var själv med om det i fjol!
Hoppas att det löser sig med vv så att du kan skaffa en ny spetta! Tyst minut bågen din...

Tiger302 skrev:
Sitter här just hemkommen från sjukhuset med en hyfsat ond högeraxel och en ömmande fot. Fullmatad med triangelpiller.

!
för de första, lider verkligen me dig! var hände de? tror ja vet vem du e... från k-dala va? undrar om inte vi har åkt ihop nån gång. att smé hängde me, inte dåligt :lol :lol :lol. skämt o sido, på vv nu dom ska fan betala!
krya på dig

Last edited:
Kanske dags för ett "upprop" mot VV:s rullgruslagningar.....
Rimmar väldigt illa med nollvisionen.
Finns det någon som är bevandrad i hur man gör för att påverka VV?

Jocke

finns det ingen som är politiskt engagerad eller som har sådana kontakter som kan ta med frågan ett snäpp högre upp till dom som har något attt säga till om? När vi sitter här och gnäller så händer det knappast något.

Tiger302 skrev:

Igår kväll ungefär klockan 6 dog min SP-1:a. Körde i en ganska skarp högerkurva som jag vet är lurig eftersom det är en utfart från en bondgård mitt i kurvan. Tog det därför väldigt lugnt, ungefär 60 knyck. Ligger placerad mitt i mitt körfält, när jag upptäcker en mötande bil. Vinklar ner hojen lite mer för att få lite extra marginal om mötande bilisten skär sin kurva. Då släpper bakhjulet! Vägen är täckt med ett centimetertjockt lager av nylagt oljegus! Rullgruset börjar mitt i kurvan, och inte en jäkla varningsskylt så långt ögat når. Hursomhelst så träffar hojen efter att ha glidit en bit bilen framför väster framhjul och förvandlas raskt till sopor. Själv slår jag axeln ur led när jag tar mark och skadar foten lite lätt när jag ett par millisekunder senare träffar bilen i sidan. Ett mycket stort tack till bilföraren som agerade snabbt som blixten när han såg vad som hände. Han tog diket och räddade kanske mitt liv. Tack! Sen var det bara att göra premiärturen i ambulans och sniffa lustgas samt en hästdos morfin... Tack vare en rådig bilförare och ett alldeles utmärkt skinnställ från Arlen Ness så är jag ändå efter omständigheterna relativt oskadd. Använd skyddskläder!

Bor ca 1 mil från där du körde omkull, (skitrolig väg det där, utan grus förstås) vv har visst tagit en riktig kraftansträngning på att laga vägar nu, i stort sett varenda mindre hojvänlig väg är full med grus häromkring.
Tur att du klarade dig såpass bra iaf :)

Skorpan skrev:
bara tidsfråga innan nån ligger där ju :(
Ja jävlar. Det va inte lite grus det.

Jag har hört skrönor om att boende på vissa orter kastar ut grus. För att "sänka farten" på knuttarna så kör förbi i läskiga farter med hög ljudnivå.

Skorpan skrev:
Det finns en tråd om oljegrus och namninsamlingar till vv,hittar den inte just nu bara
eller så skriver folk till vv och lämnar sina synpunkter på deras hemsida: http://www.vv.se/templates/page3____12003.aspx
Tack :tummenupp
Skrev Pm till Swedie med anledning av att han tydligen varit i Halmstad och träffat representanter för Mc-säkerhet (Mc-ola nånting) Det hade tagits upp på det mötet.

Men det hjälper säkert till om man skriver till VV också så det ska jag göra.

/Jocke

Skorpan skrev:
samma i gbg,dom lagar även vägkanter - MED GRUS som skvätter upp på vägen och dom skyltar inte heller :kocko
en nära avåkning i förrigår:
1. kommer i en skymd kurva och ser inte gruset förrens man är där
2 & 3. nollvision?? yeah,right... :rolleyes:
4. hela böjen täckt med löst grus,inte ens oljegrus snackar vi om här

Shit!
Den vägen har man juh kört ett par ggr.
Inte direkt att man kör på semestergas heller.... :brinnerup

Iof...om man nu ringer in & anmäler att det ligger massa grus på vägen &
om man redan har en klotad hoj o lägger den i diket. Blir juh kalas :hihi

Undrar hur mitt knä hade sett ut utan skinnställ? Det gick inte mer än 60 km/h....

Bifogat

• knä.JPG
    knä.JPG
    65.6 KB · Visningar: 147
Kan berätta att det här med grus verkligen togs upp. Det är dumt som f-n att laga vägar utan tanke på MC-förarna.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8