EN SKRUV!! får inte bort den!

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
ska byta tändstift på min 426,a! och det sitter 2 skruvar på vardera sida av "vingarna" plasten alltså vid kylarn..Det är stjärnhuvud, den ena gick plätt lätt..den andra däremot går fan inte att rubba!..nån som kan hjälpa mig med det här?..vill få bort den NU!..tips?..vill inte paja nåt så jag tänker inte rycka och slita..det känns otroligt larvigt att fråga men jag får verkligen inte bort den...

Är det stummt bakom? i så fall knacka med en hammare på mejsel skaftet. Så kan man få bort mycket.

Eftersom det är stjärnskruv kan det vara lämpligt att borra bort skallen, stjärnan ger ju ett naturligt centrum. På detta sätt får du bort plasten och kan sen värma fästet med gasol eller svets så att skruvkroppen släpper.

Qwerty skrev:
Är det stummt bakom? i så fall knacka med en hammare på mejsel skaftet. Så kan man få bort mycket.

stummt och stummt....den är ju skruvad in i plast om jag inte sett fel..den sitter ju där bara för att vingarna inte ska fladdra...jag provade att ta mejseln och sätta den mot huvet och knacka..men det hjälpte inte..

Robban_C skrev:
Eftersom det är stjärnskruv kan det vara lämpligt att borra bort skallen, stjärnan ger ju ett naturligt centrum. På detta sätt får du bort plasten och kan sen värma fästet med gasol eller svets så att skruvkroppen släpper.

mjea...det vill jag helst undvika!..det blir absolut sista utvägen..du har inte nåt bättre förslag?

Svarar det inte så är det ingen idé att knacka.
Mitt inlägg ovan förutsätter ju att det bara är stål/aluminium kvar när du väl fått bort skruvskallen och plasten.

Kom med mer info om hur det ser ut innanför, material etc.

Jocke W skrev:
ska byta tändstift på min 426,a! och det sitter 2 skruvar på vardera sida av "vingarna" plasten alltså vid kylarn..Det är stjärnhuvud, den ena gick plätt lätt..den andra däremot går fan inte att rubba!..nån som kan hjälpa mig med det här?..vill få bort den NU!..tips?..vill inte paja nåt så jag tänker inte rycka och slita..det känns otroligt larvigt att fråga men jag får verkligen inte bort den...

Som sista metod kan du borra igenom skruven med en fin borr så släpper spänningen och den går garanterat lätt att skruva ut sen. Men då är skruven rätt kaputt.

Ta lite slippasta på mejseln så blir friktionen större och mindre risk att skruven dras sönder, kanske kan ta en skiftnyckel/blocknyckel som hjälp på mejseln så blir du starkare, känna om den släpper, prova att dra åt den först och sen lossa:va

Robban_C skrev:
Svarar det inte så är det ingen idé att knacka.
Mitt inlägg ovan förutsätter ju att det bara är stål/aluminium kvar när du väl fått bort skruvskallen och plasten.

Kom med mer info om hur det ser ut innanför, material etc.

ja det funkar nog inte att knacka..men provade iallafall =P
Skruven sitter längst ner i hörnet av vingen och går in i kylar kanten (tror jag) har inte kollar riktigt ordentligt..måste titta igen..springer ner igen..

jag var nere och tittade nu...skruven sitter genom plasten och in i kylar kanten..som är aluminium...

mmm..jag byter tändstift för att jag inte får igång hojen...men annars va det en bra ide :fatta!

Dåså, borra bort skallen så att du får bort plasten oskadd. Kyl gärna skruven med lite vattenstänk emellanåt så att inte värme förstör plasten.
När du väl fått bort plasten så kan du antingen värma som jag skrev ovan (absolut bästa metoden) eller MIGa fast en mutter på skruvänden (nästan lika bra metod, börja gärna med att borra ur gängan ur muttern) eller borra ut skruven (trist metod som ibland skadar gängan i kylaren pga svårigheter att borra rakt och i centrum).
Vilken metod du än väljer ska du avsluta med att rensa gängorna med en gängtapp (smörj tappen med T-sprit eftersom det är alu) samt smörja nya skruven med lite fett så lossnar den fint nästa gång. Värme, aluminium och zink (skruven var antagligen förzinkad) är jättebra ur korrosionssynpunkt. Ärgar fast efter typ första varmkörningen. Nästan.

Edit: Underdog, om skruven har ärgat fast krävs det mycket mer än 110 gr värme för att den ska lossna.

Robban_C skrev:
Dåså, borra bort skallen så att du får bort plasten oskadd. Kyl gärna skruven med lite vattenstänk emellanåt så att inte värme förstör plasten.
När du väl fått bort plasten så kan du antingen värma som jag skrev ovan (absolut bästa metoden) eller MIGa fast en mutter på skruvänden (nästan lika bra metod, börja gärna med att borra ur gängan ur muttern) eller borra ut skruven (trist metod som ibland skadar gängan i kylaren pga svårigheter att borra rakt och i centrum).
Vilken metod du än väljer ska du avsluta med att rensa gängorna med en gängtapp (smörj tappen med T-sprit eftersom det är alu) samt smörja nya skruven med lite fett så lossnar den fint nästa gång. Värme, aluminium och zink (skruven var antagligen förzinkad) är jättebra ur korrosionssynpunkt. Ärgar fast efter typ första varmkörningen. Nästan.

Edit: Underdog, om skruven har ärgat fast krävs det mycket mer än 110 gr värme för att den ska lossna.

saken är att den skruven va loss för 3 dar sen när jag titta på den..han bytte stift när jag va där..så den kan inte ärgat fast!..omöjligt..

Ok, då kanske du klarar dig med att borra bort skallen och sen ta tag i skruvkroppen med muttertång, svetstång, rörtång, polygrip eller nåt sånt.
Välj en bra tång, du får oftast bara ett försök. Slinter du av med tången så blir skruvkroppen kanske så skadad att du inte kan ta nytt tag och då blir det mina metoder ovan som gäller i alla fall.

ja fick loss skiten nu..däremot så tappade jag tändstiftet i hålet där det ska sitta så nu får jag inte runt nyckeln...ja vad glad ja e!!

:-)))

Lägg av, ta en fika och börja lite senare, man ska INTE meka om det inte är kul för då blir det bara skit av det!

När jag ställde in hojen i söndags efter en liten tur kom en snubbe fram till mig & frågade om jag hade nått långt järn eller så. Han fick inte av hjulmuttrarna på sin bil. Hade "tyvärr" inget men tänkte att jag får försöka hjälpa honom ändå, såg direkt när jag kom fram att han istället hade spännt muttrarna :kocko Med mina 67 kg + utr. fick jag hoppa som en idiot för att lossa den första muttern, resten fick han roa sig med själv. Han kallade sig själv idiot, jag kunde inte annat än att hålla med :D

Du är väl inte en idiot du oxå? :hihi

Edit: Oj nu va det ju löst, gratulerar!

Robban_C skrev:
????
Jag hoppas att du inte tog illa vid dig av att jag kommenterade ditt inlägg ovan?
Det var inget illa ment.

Närå, tänkte inte på att det kunde bli så bara.
Mina kraschpuckar är skruvade med förzinkade skruvar i ramen, innebär det att det kommer bli ett helvet att få bort dem när det väl blir dags då eller??

//A.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...