EN SKRUV!! får inte bort den!

Chris Husky skrev:
När jag ställde in hojen i söndags efter en liten tur kom en snubbe fram till mig & frågade om jag hade nått långt järn eller så. Han fick inte av hjulmuttrarna på sin bil. Hade "tyvärr" inget men tänkte att jag får försöka hjälpa honom ändå, såg direkt när jag kom fram att han istället hade spännt muttrarna :kocko Med mina 67 kg + utr. fick jag hoppa som en idiot för att lossa den första muttern, resten fick han roa sig med själv. Han kallade sig själv idiot, jag kunde inte annat än att hålla med :D

Du är väl inte en idiot du oxå? :hihi

Edit: Oj nu va det ju löst, gratulerar!

närå..rätt håll vet jag!! =P

UnderDOG skrev:
Närå, tänkte inte på att det kunde bli så bara.
Mina kraschpuckar är skruvade med förzinkade skruvar i ramen, innebär det att det kommer bli ett helvet att få bort dem när det väl blir dags då eller??
//A.
Förhoppningsvis inte. Dels därför att puckarna (tror jag) har nyckelgrepp/verktyg som man får bättre tag med. Dels därför att ramarna visserligen blir varma men oftast inte lika varma som kylarna. Dessutom brukar ramarna ha en rätt hård eloxering (den ytan som gör att vi får trådar då och då om varför det är så svårt att polera ramar och fälgar) som inte ärgar i första taget. Sen tror jag (inte säker) att materialet i kylarna brukar vara riktigt mjukt medan det är hårdare i ramarna = ytterligare minskad risk för att skruvarna ska skära i ramen. Alltså rätt liten risk.

Men jag tror att största problemet i det här fallet kan vara att skruven eller stjärnmejseln var sliten från början. Skruven hade ju tydligen varit loss några veckor tidigare, alltså kan vi bortse från ärg. Jocke W? Slitna verktyg?

fixa det nu!...nu går den som ett monster igen :D

Chris Husky skrev:
När jag ställde in hojen i söndags efter en liten tur kom en snubbe fram till mig & frågade om jag hade nått långt järn eller så. Han fick inte av hjulmuttrarna på sin bil. Hade "tyvärr" inget men tänkte att jag får försöka hjälpa honom ändå, såg direkt när jag kom fram att han istället hade spännt muttrarna :kocko Med mina 67 kg + utr. fick jag hoppa som en idiot för att lossa den första muttern, resten fick han roa sig med själv. Han kallade sig själv idiot, jag kunde inte annat än att hålla med :D

Du är väl inte en idiot du oxå? :hihi

Edit: Oj nu va det ju löst, gratulerar!

Hehe, får flaschbacks från lumpen.

Vi skulle byta däck på en gammal Scania, dubbelmontage. Det yttre däcket gick ju bra för det hade säkert varit loss med jämna mellanrum men sen kom vi till det inre, STUMT!!

Jaha tänkte vi, förläng hävarmen, allt enligt logiken :tummenupp
Hämtade ett längre skaft, hände ingeting. Hämtade en spätt och satt fast som förlängare, hände ingeting. Lägger hela min tyngd (90kg) på stången, händer ingeting. Tar tag i flaket på lastbilen och hoppar på spättet, det svajar, bulten sitter kvar.

Då var det nog, vi klev upp tre pers på spättet, hoppade samtidigt, hade även sprayat med 5-56 innan. Efter några hopp, BRAAAK, muttern lös.

Behöver kanske inte nämna att spättet bytte form! :yoparty

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...