En sån "bössa" skulle man ju haft

vad heter den låten osm är 2/3 delar in i klippet, mastodont-låt typ. har ketat länge efter den

Alex 6R skrev:
vad heter den låten osm är 2/3 delar in i klippet, mastodont-låt typ. har ketat länge efter den
Carl Orff's - Carmina Burana
Om jag inte har helt fel så är det den.
//Tobbe
Efter vidare forskning så heter stycket fortune, kompositören är ju givetvis Carl O, albumet/hela köret :hihi heter carmina burana
Det vore väl f*n om du inte hittad den nu.... JAAA jag väntar på att tvätten ska torka i stugan så att jag får gå och lägga mig :gnissla

Last edited:
Fotrally skrev:
Det där var en bössa med ös i det!!
Får mig att tänka på filmen rovdjuret! :gnissla
Såg på en sida som behandlade filmvärldens gatlinggun.
Det finns typ inga gatlinggun som kan hållas som är riktiga krutvapen.
Kraften bakåt vid full spetta var nåting 300kg eller om det var ännu mer.
Sen vägde vapnet med batterier och ammunition nånting i stil med 300kg också.
Jävligt coolt vapen iallafall, en kompis berättade när han var på övning och så skulle dom skjuta slut på spårljus som höll på att bli för gammal(?) och dom körde 100% spårljus i ksp:arna. Det var enligt honom som nånting som borde ha hört hemma i starwars.

sEiKo skrev:
Såg på en sida som behandlade filmvärldens gatlinggun.
Det finns typ inga gatlinggun som kan hållas som är riktiga krutvapen.
Kraften bakåt vid full spetta var nåting 300kg eller om det var ännu mer.
Sen vägde vapnet med batterier och ammunition nånting i stil med 300kg också.
Jävligt coolt vapen iallafall, en kompis berättade när han var på övning och så skulle dom skjuta slut på spårljus som höll på att bli för gammal(?) och dom körde 100% spårljus i ksp:arna. Det var enligt honom som nånting som borde ha hört hemma i starwars.

En sån skulle gå att bära på, en mini eller microgun alltså. Själva vapnet väger ca 20 kilo exklusive ammunition och kraftkälla. Ca 100 kilo rekyl kan nog vara lite svårkontrollerat dock....

sEiKo skrev:

Det gjorde vi också, låg på KA3 som vaktlök precis innan nerläggningen och innan vi muckade så ville vi prova på lite andra vapen än bara ak5 och pikkadoll. Sagt o gjort så drog vi ut med bla ksp58, om jag inte minns fel så fanns det bara spårljus kvar till dessa på förbandet... sååå jävla fränt, starwars kiss my ass. :yoparty

OK, "Carmina Burana" är ju den ena av de av de två musikstycken som spelas, vilket är då det andra?
Jag som inte kan någonting gissar på "Fight fire with fire", men skicka ett virus på posten om jag har fel.

AleBer skrev:
OK, "Carmina Burana" är ju den ena av de av de två musikstycken som spelas, vilket är då det andra?
Jag som inte kan någonting gissar på "Fight fire with fire", men skicka ett virus på posten om jag har fel.

Alldeles riktigt!

sEiKo skrev:
Bära på: Ja
Skjuta med: Nej
;)

Det finns ju en uppsjö av Gatlingkulsprutor/kanoner. Från 5.56 mm "Microgun" som väger 15 kilo till 30 mm GAU-8 Avenger på ca 300 kilo(enbart själva kanonen) som sitter i amerikanska attackflygplanet A10 Thunderbolt.

En GAU-8 har en rekyl på cirka 3 ton vid en maximal eldhastighet av 4200 skott/min. Vilket är mer än vad J29 Tunnans motor gav med tänd EBK.....

Amerikanska militären har faktiskt experimenterat med en microgun för "infantry support", den maximala eldhastigheten skruvades ner från 10 000 skott/min till ca 2000 för att klara rekylen. Men det övergavs ganska kvickt.
Med en trefotslavett och ca 5000 skott/min borde man kunna använda den som tung ksp, men behovet av såna sinnessjuka eldhastigheter finns inte för understödsvapen hos infanteri.

Edit: En GAU-8 skulle alltså bortset från luftmotståndet kunna accelerera en normal personbil med 1.5 G rakt uppåt....0-100 under 2 sek vertikal acceleration...är det manligt eller är det manligt liksom?

Bifogat

• Gau 8.jpg
    Gau 8.jpg
    2.1 KB · Visningar: 327
Last edited:
Det är ju bara och kolla på A-10 Thunderbolt (Flygande korset). Det enda flygplanet som är byggt runt en gatlinkanon....vid full eldgivning så bromsas planets rörelse framåt upp. Mäktigt.....
Som spinoff på Chris Ash´s inlägg.

En del av filmen kommer från monster garage. Tror de e doom buggy.

prulle skrev:
En del av filmen kommer från monster garage. Tror de e doom buggy.

Stämmer bra det, Jesse james var riktigt frustrerad över det misslyckandet.

Spårljus är kul som fan att skjuta då det börjar skymma..

JKay skrev:
Det är ju bara och kolla på A-10 Thunderbolt (Flygande korset). Det enda flygplanet som är byggt runt en gatlinkanon....vid full eldgivning så bromsas planets rörelse framåt upp. Mäktigt.....
Som spinoff på Chris Ash´s inlägg.

Jo fast det är en sanning med modifikation. Skulle planet släppa gasen och ge eld så skulle det mycket riktigt bromsas upp. Men i praktiken både dyker det och ökar gaspådraget vid attack med kanonen och A10 har en maximal dragkraft om ca 8 ton vilket gör att det accelererar under eldgivning.

Här är texten jag hämtade min fakta ifrån.
Lite kuriosa.
Frän sida i övrigt förresten.
"In the year 1987 the movie "Predator" (starring A. Schwarznegger) hit the screens. One of the most impressive scenes was the one where the US Commandos, led by "Dutch" (Schwarznegger), attempted to fight back the alien Predator. One of Commandos was armed with the distinctive weapon, a 6-barreled rotary Minigun, fed from backpack ammo box. This gave the impression that the Miniguns can be used for infantry support. It must be noted, that in this movie a special, blank firing version of the Minigun was sued. The electric motor was powered via cable, hidden in the actor's pants, and the actor had to carry bulletproof vest and protective mask to avoid injuries from the fast and violently ejecting empty cases. Had this gun being fired using real ammunition, the actor would ended lying on his back, being forced off the legs by the violent recoil. The "backpack" ammo capacity, also, could be worth only several seconds of fire. lets calculate: 2 000 rounds of 5.56mm ammo will weight about 25 kg (55 lbs); 2 000 rounds of 7.62mm will weight about 2 times more, making such load almost impossible to carry on foots. yet this load of ammo will worth only 20 or so seconds of fire. Add some powerful batteries to power electrical drive of about 4KWt (4+ horse-power), and the bulk of the gun itself, and you'll see that even the strongest man won't be able to carry this load, less to fire it with any chance to hit, due to extremely powerful recoil"

http://world.guns.ru/machine/minigun-e.htm

Chris Ash skrev:
Jo fast det är en sanning med modifikation. Skulle planet släppa gasen och ge eld så skulle det mycket riktigt bromsas upp. Men i praktiken både dyker det och ökar gaspådraget vid attack med kanonen och A10 har en maximal dragkraft om ca 8 ton vilket gör att det accelererar under eldgivning.

En J29 hade också accelererat under eldgivning. Kanonen är främst tänkt för markbundna mål.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg