Läskigt...
Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt alla som kommer med typ "han får skylla sig själv " grejjer. Det är lättare än man tror att bli distraherad eller nått och göra bort sig. Dock var detta säkert jävligt klantigt och han kanske ville visa upp sig, men jag tycker faktiskt att det finns värre saker. Han kanske precis fått körkortet och var ivrig som fan och sen gick det som det gick. Det är fortfarande idiotiskt beteende, men som någon tidigare nämnde, att det kanske räckt med att någon sagt till honom. Att han ska behöva dö eller sitta i rullstol för en gångs dumhet tycker jag dock inte är rätt åt honom...
Jag kan hålla med om att om man upprepar sånt där och skiter i allt och alla och bara kör sitt eget race så får man skylla sig själv. Men alla gör misstag.
edit: tycker också synd om de i bilen
Jo. Visst kan det tyckas "hårt och kantigt" att säga att man får skylla sig själv. Men vem ska man skylla på då??
När en olycka uppstår så beror det nästan uteslutande på att någon gjort en felbedömning eller ett misstag.
Gör man en felbedömning av den kalibern som killen i filmen i början av den här tråden så är man faktiskt omdömeslös. Har han kört om trots att han sett bilen är han inget annat än korkad. Har han inte sett bilen så är det antingen så att han inte tittat vilket medför korkad. Eller så har han haft motljus eller liknande och följdaktligen inte kunnat se någonting vilket medför korkad.
Sannolikheten att man gör misstag står i en ganska direkt relation till hur odödlig man tror man är.
Jag har själv gjort otaliga misstag och felbedömningar av den kalibern att det snarare är tur än skicklighet som gör att jag sitter här idag.
En motorcyklist med dåligt omdöme eller som gör misstag löper tyvärr ganska stor risk att dödas eller skadas. Det ligger i sakens natur. På samma sätt som att ett rådjur som springer för långsamt eller är ouppmärksamt blir uppätet.
Det finns ofantligt mycket tokskallar ute i trafiken och en del av dom kommer förr eller senare att råka ut för en olycka. Med lite otur så drar dom med sig någon annan i fallet.
Jag struntar faktiskt i om det var grupptryck eller något annat som gjorde att han körde om och parkerade i grillen på mötande bil i klippet. Som förare måste man alltid hålla sig till vad man själv är säker på att klara av. Man har ett ansvar gentemot sig själv och gentemot sina medtrafikanter. För faktum är att gör man en omkörning på det sättet så riskerar man inte bara sitt eget liv utan också andras. Kör man motorcykel måste man vara medveten om att redan ganska små misstag eller felbedömningar kan få ganska allvarliga följder. Har man inte den insikten bör man inte köra.
Världen är ingen rosafluffig plats inbakad i tjock bommul så att man inte ska slå sig. Gör du ett mistag så får du betala ett pris. Olika pris beroende på vilket misstag eller vilken felbedömning du gör.