lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Jag har skruvat ner min motor nu (GSX-R 1100 -86) för att kompsänka p.g.a. turbobygge och för att gå igenom växellåda mm. Så nu har jag några frågor... Jag byter hela cylinderpaketet med kolvar till original cyllar och kolvar (1052 cc)
1. Ska o-ringarna runt de 6 dragstängerna som ligger i olja bytas eller behöver jag bara byta dem om de ser dåliga ut? Iofs struntsummor men ändå. Ska hitta sådana också... btw. dragstängerna ska bytas också. Har handlat APE-stänger.
2. När jag monterar cylinderspacern från Marklund, ska jag använda den tunna original-metallpackningen också, eller ska jag strunta i den? Ska den normalt sett inte vara där om spacern sitter där så ska jag montera den ändå, för att kompensera att cylinderpaketet är planat 0,25 mm, men ska den vara där tillsammans med spacern så måste jag väl montera en extra packning då... Hur mycket på kompet kan det göra med och utan den tunna packningen? Rörig text, men det får ni stå ut med
3. Om jag får för mig att kontrollera lagerspelet i vevstakslagerna med hjälp av plastigage, ska jag byta muttrarna till överfallen på stakarna eller eller inte? Hörde någon om det, så det känns bäst att fråga...
4. På senare tid när jag skulle starta motorn så verkade det som om drevet på startmotorn inte riktigt får fatt i startkransen, den maler lite utan att motorn startar och om jag släpper knappen och trycker igen så smäller den igång som den ska.. vad beror detta på? Hur ska jag fixa?
5. Några tips i övrigt på något som ska bytas, kontrolleras o. dyl. när jag ändå är där och rotar?
Många frågor... jaja.. tacksam för svar!
//Lars
Jag har skruvat ner min motor nu (GSX-R 1100 -86) för att kompsänka p.g.a. turbobygge och för att gå igenom växellåda mm. Så nu har jag några frågor... Jag byter hela cylinderpaketet med kolvar till original cyllar och kolvar (1052 cc)
1. Ska o-ringarna runt de 6 dragstängerna som ligger i olja bytas eller behöver jag bara byta dem om de ser dåliga ut? Iofs struntsummor men ändå. Ska hitta sådana också... btw. dragstängerna ska bytas också. Har handlat APE-stänger.
2. När jag monterar cylinderspacern från Marklund, ska jag använda den tunna original-metallpackningen också, eller ska jag strunta i den? Ska den normalt sett inte vara där om spacern sitter där så ska jag montera den ändå, för att kompensera att cylinderpaketet är planat 0,25 mm, men ska den vara där tillsammans med spacern så måste jag väl montera en extra packning då... Hur mycket på kompet kan det göra med och utan den tunna packningen? Rörig text, men det får ni stå ut med

3. Om jag får för mig att kontrollera lagerspelet i vevstakslagerna med hjälp av plastigage, ska jag byta muttrarna till överfallen på stakarna eller eller inte? Hörde någon om det, så det känns bäst att fråga...
4. På senare tid när jag skulle starta motorn så verkade det som om drevet på startmotorn inte riktigt får fatt i startkransen, den maler lite utan att motorn startar och om jag släpper knappen och trycker igen så smäller den igång som den ska.. vad beror detta på? Hur ska jag fixa?
5. Några tips i övrigt på något som ska bytas, kontrolleras o. dyl. när jag ändå är där och rotar?
Många frågor... jaja.. tacksam för svar!
//Lars