En liten story om en mc-firma i närheten...

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Problemet började i augusti då jag insåg att några ekrar på bakhjulet på offroaden var sönder. Lämnade in bakhjulet till firman, det skulle ta cirka 1 vecka att fixa. Men de kunde inte få fram ekrar för de var slut överallt....det gick några veckor...så till slut ringde JAG runt och fixade till slut ekrar åt dem. Verkstaden som tillverkade ekrarna hade dessutom den berörda firman som kund...ändå fick JAG fixa fram kontakten...

Nån vecka senare vill de ha in hjulaxeln (jag använde den till mina motardhjul under tiden) för att de ville balansera hjulet efter de hade bytt ekrar. Efter ytterligare en vecka (!!!) ringer dem...för att fråga om vilken av distanserna som ska vara på respektive sida om hjulet(de är olika tjocka).

Jag förklarar att om du sätter hjulet som det sitter på mcn och för in bulten från vänster sida...så sitter distanserna som de är på bulten nu. Han verkar inte fatta så jag drar det en gång till...då kläcker han ur sig att de tog ju såklart av muttern innan så allt låg bara i en hög nu o de visste inte hur distanserna hade suttit...

De kunde inte ta reda på det heller för det syntes inte på microfichen...
Så förutom att jag fick leta upp ekrar åt dem...så måste jag nu oxå kolla upp hur distanserna skall sitta...

Så hem o kolla upp hur distanserna skulle sitta och meddela dem detta. Sen tar det drygt en vecka till (!!!) innan följande mail kommer (det har nu gått cirka 13v sen hjulet lämnades in):

"DIN FÄLG GÅR TYVÄRR INTE ATT RIKTA UPP DEN ÄR SÅ ILLA TILLTYGAD ATT DEN INTE GÅR ATT EKRA OM. SKULLE BEHÖVAS EN NY FÄLGBANA."

Är det rimligt att man ser detta först efter 13v? Är det rimligt att jag ska betala NÅT om jag åker dit o hämtar hem hjulet som det är? Är det troligt att jag vill anlita dem för att fixa hjulet numera? Är det rimligt att jag aldrig nånsin kommer anlita dem igen?

Tacksam för synpunkter. (Firmans namn nämner jag inte i nuläget, vill inte hänga ut dem för de KAN ju visa lite goodwill (även om jag knappast tror det.))

Last edited:
jag hade då aldrig lämnat in något där igen
ej heller rekomenderat stället till någon annan.

och du ska absolut inte betala ett skit

min åsikt

Hmm så ska det ju bara inte gå till hahahaha...
skulle aldrig gå tillbaka till dem.

Jag kan till och med tänka mig vilken firma det är till och med..

Rätt att inte hänga ut dem (än), för de kan ju ha otur/för mycket att göra osv, och gör kanske vanligtvis väldigt bra jobb.

Men just DITT ärende är ju horribelt.

hojbrud skrev:
2611894 Hmm så ska det ju bara inte gå till hahahaha...
skulle aldrig gå tillbaka till dem.

Jag kan till och med tänka mig vilken firma det är till och med..

Det e nog många som kan ana vilken firma det är! De har aldrig fått serva nån av mina hojjar o kommer självklart aldrig att få det. Men ekrar trodde jag inte var rocket science direkt...

rookie skrev:
2611913 Det e nog många som kan ana vilken firma det är! De har aldrig fått serva nån av mina hojjar o kommer självklart aldrig att få det. Men ekrar trodde jag inte var rocket science direkt...

13 v är helt sjukt. Men det är inget konstigt att dom upptäcker först när nya ekrarna är på plats. Först då kan dom upptäcka om fälgbanan är för tilltygad. Om du hade lämnat in fälgen till en mer Cross expert, skulle säkert dem kunnat meddela dig om problemet direkt. Men om det är den firma jag tror du menar, är dessa inte direkt några hejjare på cross.

Men 13 V:tummenner

Dr.Bike skrev:
...för mycket att göra osv...
Det är väl ingen ursäkt! Har de för mycket att göra ska de inte ta jobbet. De kan också välja att ge kunden en ärlig bedömning av hur lång tid de tror att det kommer att ta så får kunden bedöma om han tycker att det är ok eller väljer att ta fälgen till någon annan.

En annan sak som man noterar är att fälgen lämnas in för att få nya ekrar och de kommer fram till att fälgbanan är för skadad för att riktas. Det tycker jag låter konstigt! Om en ekerfälg är så skadad att den inte kan riktas borde man ju se det direkt med blotta ögat, eller i vart fall att det är risk för det.

Allt sammantaget verkar det hela otroligt slafsigt skött från verkstans sida. Kunden får kolla åt dem hur distanserna skall sitta, suck...

Zilversurfer skrev:
2611932 13 v är helt sjukt. Men det är inget konstigt att dom upptäcker först när nya ekrarna är på plats. Först då kan dom upptäcka om fälgbanan är för tilltygad. Om du hade lämnat in fälgen till en mer Cross expert, skulle säkert dem kunnat meddela dig om problemet direkt. Men om det är den firma jag tror du menar, är dessa inte direkt några hejjare på cross.

Men 13 V:tummenner

Det finns några saker som jag kan förstå, att de inte ser det förrän nu, att de inte fick tag i ekrar hos yamaha osv. Men att JAG kollar upp ekerfirman (efter att JAG fått dem att kolla leveranstid hos yamaha), att JAG får visa dem hur distanserna skall sitta (för att de klantat sig) är helt sjukt tycker jag?!

Senaste nytt...jag kan välja nu på en ny fälgbana á 4725:- alternativt att hämta mitt trasiga hjul, det senare kostar mig 1500-2000:- ......

Last edited:
rookie skrev:
2611940 Det finns några saker som jag kan förstå, att de inte ser det förrän nu, att de inte fick tag i ekrar hos yamaha osv. Men att JAG kollar upp ekerfirman (efter att JAG fått dem att kolla leveranstid hos yamaha), att JAG får visa dem hur distanserna skall sitta (för att de klantat sig) är helt sjukt tycker jag?!

Senaste nytt...jag kan välja nu på en ny fälgbana á 4725:- alternativt att hämta mitt trasiga hjul, det senare kostar mig 1500-2000:- ......

En fälgbanan kostar Max 2000:- en 17/4,5" till honda CRF Motard kostar 1895:- har jag för mig.. Det pris du har på 4725:- är inkl. lager/ekrar. Är det 18" eller 21" är dom billigare då bredden är mindre, ligger mellan 995 - 1395:-

Ring till lelles Mc och fråga vad det kostar.

Du ska inte betala ett skit för ditt gamla!!

Zilversurfer skrev:
2612045 En fälgbanan kostar Max 2000:- en 17/4,5" till honda CRF Motard kostar 1895:- har jag för mig.. Det pris du har på 4725:- är inkl. lager/ekrar. Är det 18" eller 21" är dom billigare då bredden är mindre, ligger mellan 995 - 1395:-

Ring till lelles Mc och fråga vad det kostar.

Du ska inte betala ett skit för ditt gamla!!
Runt 4 papp kostar ett Talon nav, Excel bana samt uppekrat från enduroshop....så fälgbana för 4700 finns inte ens på kartan...

Jag e ju inte riktigt sugen på att låta denna "firman" göra jobbet om man säger. Men vet inte riktigt hur jag ska få ut mitt hjul gratis...eller iaf för mindre än 1500:-...

Svårt att fundera bra när man bubblar av adrenalin...:rolleyes:

Bingo skrev:
2611935 Det är väl ingen ursäkt! Har de för mycket att göra ska de inte ta jobbet. De kan också välja att ge kunden en ärlig bedömning av hur lång tid de tror att det kommer att ta så får kunden bedöma om han tycker att det är ok eller väljer att ta fälgen till någon annan.

En annan sak som man noterar är att fälgen lämnas in för att få nya ekrar och de kommer fram till att fälgbanan är för skadad för att riktas. Det tycker jag låter konstigt! Om en ekerfälg är så skadad att den inte kan riktas borde man ju se det direkt med blotta ögat, eller i vart fall att det är risk för det.

Allt sammantaget verkar det hela otroligt slafsigt skött från verkstans sida. Kunden får kolla åt dem hur distanserna skall sitta, suck...

Jag försvarar inte på något sätt firman, jag bara konstaterar möjliga orsaker.
Firmorna tar (som alla firmor) på sig ett medvetet överskott av jobb, för att vara "på säkra sidan", vilket leder till kaos och gråt för kunderna.

rookie skrev:
2612091 Och det gjorde du rätt i!:tummenupp Ville bara ytterligare visa orimligheten i priset...

inte så att dom har fuckat till dina grejer o försöker finta dig till att betala för deras misstag

om jag inte läste rent fel i nått av dina tidigare inlägg så går en komplett fälg på ca 4000kr

e det så du inte får tillbax diga gamla grejer kostnads fritt så köp en ny fälg o skit i att hämta dom gamla grejerna

Eftersom dom inte har slutfört arbetet kan dom inte heller debitera dej någon kostnad. Nekar dom dej att hämta ut fälgen så vill jag få det till stöld eller försök till stöld.

Det enda som du möjligtvis ska betala är isf ekrarna som inte kan kosta mer än en hundring eller två.

Hua tur att man inte bor i närheten av den mc firman:huvet
Tycker du ska be dom återställa däcket som det var när du lämnade in det med dom gamla ekrarna.
Du ska självklart inte betala nått för din fälg som inte är åtgärdad:mad:
Låter som det snart är dags att hänga ut dom här:tummenupp

snafets skrev:
2612992 http://www.ko.se/ ?

-Och sen hängas ut! ?

/Stefan

Änsålänge konsument vägledningen. De tyckte jag betalar, får specade räkning o sen går till ARN. Precis detta ska jag meddela firman (känns lite löjligt att inte skriva namnet då alla verkar veta vilka man syftar på...:D ) imorrn...

Oavsett vad så lite goodwill för 13v kunde man ju förvänta sig...

(Om allt i mitt senaste svar e fel så har jag syndat mot reglen "skriv inte onykter"...men jag tror jag skrev rätt... :D )

BTW: Jag har redan "hängt ut" en (annan) firma pga deras extremt konstiga mottagande...det slutade med massa konstiga PM...så jag gör inte om det. Däremot har jag varit väldigt precis i vilka firmor jag INTE rekommenderat när folk frågat...

BTW2: Varför måste bästa firman av alla (min åsikt) nämligen Lillemans ligga i Lund....*suck*

Last edited:
Liten uppdatering...åkte dit igår o krävde få tillbax hjulet. Den ansviga var inte där, hemma sjuk (så han har förmodligen inte heller sett mina sista mail ang. konsumentvägledaren o ARN).

Slutade med att jag fick betala ekrarna...samt en timmes verkstadsjobb. Summa cirka 1500:-

Funderar nu på om det är rimligt eller ej?

Återstår iaf en vecka som jag ger den ansvariga att svara på mitt mail, sen komemr jag ta kontakt med ARN.

Hoppas att du skämtade när du fick betala/betalade frivilligt!

1000 SEK för ekrar. Vilket material, silver eller guld?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti