En frusterande 7 plats på Gelleråsen!

Kikade på rejset och det var kul att se dig fightas. Men du backade av flera gånger in i hårnålen när du var uppe jämsides. Lite tuffare nästa gång så tar du dom! Bra kört! :)

Tack :) Det var faktiskt ett roligt race även om det var smått frusterande.
Jag är inte riktigt van vid att fightas än. Det kändes som att när jag var jämnsides att dom ändå var före mig. Ska försöka förbättra mig nästa gång och förhoppningsvis med en broms som fungerar också.

Då får du ju inte skälla på na om hojen är farlig att köra med till och med :näsblod

Han skäller bara lite. Det hjälper faktiskt väldigt mycket att ha någon som står jämnsides som vet hur allt ska gå till. Vissa saker tänker man inte själv på och då är det kanon när någon kommenterar så att man kan öva och träna på sånt som är mindre bra.
 
Last edited:
Tack :) Det var faktiskt ett roligt race även om det var smått frusterande.
Jag är inte riktigt van vid att fightas än. Det kändes som att när jag var jämnsides att dom ändå var före mig. Ska försöka förbättra mig nästa gång och förhoppningsvis med en broms som fungerar också.


Fin omkörning du gjorde på mej i ejes förresten, tappade mycket tid där o låg sist i klungan ett tag innan jag kämpade upp mej och om er allihop ju.. Varför hängde du inte på mej när jag åkte förbi dig förresten? satte snabbare varvtider när jag väl åkt om alla i klungan o hade fritt spår.. (snabbaste varvet på 15:e varvet:yoparty )
 
Fin omkörning du gjorde på mej i ejes förresten, tappade mycket tid där o låg sist i klungan ett tag innan jag kämpade upp mej och om er allihop ju.. Varför hängde du inte på mej när jag åkte förbi dig förresten? satte snabbare varvtider när jag väl åkt om alla i klungan o hade fritt spår.. (snabbaste varvet på 15:e varvet:yoparty )

Jag hade ju tänkt att hänga på dig där ju. Hade gärna fightas med dig istället om 5 platsen. Problemet var att jag var snabbare i dom kurviga partierna och där är det svårt att köra om. Sen tappar jag i utgångarna där era hojar har mer effekt. Sen fega jag i hårnålen så där släppte jag förbi dom några gånger.
Mina varvtider låg över 1 sekund efter än vad jag körde på kvalet. Mest beroende på att jag fick slå av så mycket in i andra högern efter start och mål och i ess-partiet. Även i depåhögern, där jag kunde köra om en av dom på innern några gånger.

Men nästa gång så ska jag inte fega, då ska jag allt ta dig :D
 
Jag hade ju tänkt att hänga på dig där ju. Hade gärna fightas med dig istället om 5 platsen. Problemet var att jag var snabbare i dom kurviga partierna och där är det svårt att köra om. Sen tappar jag i utgångarna där era hojar har mer effekt. Sen fega jag i hårnålen så där släppte jag förbi dom några gånger.
Mina varvtider låg över 1 sekund efter än vad jag körde på kvalet. Mest beroende på att jag fick slå av så mycket in i andra högern efter start och mål och i ess-partiet. Även i depåhögern, där jag kunde köra om en av dom på innern några gånger.

Men nästa gång så ska jag inte fega, då ska jag allt ta dig :D

Jag märkte sen när jag lastade på hojjen att jag hade lite för lite luft i framdäcket, eller ganska mycket för lite luft i framdäcket... :huvet men det hade ju antagligen inte spelat nån större roll, kändes lite svampigt i de snabbare partierna dock, men de hade varit svårt o komma ifatt patrick o patrick ändå efter den där piss-starten jag gjorde.. några varv så ville inte styret åt samma håll som jag ville när jag skulle in i hårnålen o jag fick rycka till i styret vid några tillfällen för att inte crasha... men men, jag klagar inte, hellre det än att inte ha bromsar:)

Men de lär bli ett kul race på knutstorp, har ju bara varit där en gång innan, o de va 125-juniorracet för 2 år sen... :gnissla så vi får se hur jag kommer klara mej där..
 
Jag märkte sen när jag lastade på hojjen att jag hade lite för lite luft i framdäcket, eller ganska mycket för lite luft i framdäcket... :huvet men det hade ju antagligen inte spelat nån större roll, kändes lite svampigt i de snabbare partierna dock, men de hade varit svårt o komma ifatt patrick o patrick ändå efter den där piss-starten jag gjorde.. några varv så ville inte styret åt samma håll som jag ville när jag skulle in i hårnålen o jag fick rycka till i styret vid några tillfällen för att inte crasha... men men, jag klagar inte, hellre det än att inte ha bromsar:)

Men de lär bli ett kul race på knutstorp, har ju bara varit där en gång innan, o de va 125-juniorracet för 2 år sen... :gnissla så vi får se hur jag kommer klara mej där..

Ah surt. Min hoj går knappt att köra med fel däckstryck så det är nästan värre än att inte ha några bromsar.
Jag har aldrig varit på Knutstorp så där räknar jag inte direkt med några topplaceringar.
 
Får innerligt hoppas både för dig och dina medtävlare att swedie har gjort hemläxan väl till knutstorp...

Lycka till och hoppas du hittar det magiska flytet runt knutstorps kurvkombinationer.
 
Får innerligt hoppas både för dig och dina medtävlare att swedie har gjort hemläxan väl till knutstorp...

Lycka till och hoppas du hittar det magiska flytet runt knutstorps kurvkombinationer.

Tackar =)
Jodå bromsarna ska fixas. Många veckor kvar till nästa race. Ska iväg här snart och inhandla grejer.
 
Alla vet ju att motion är bra men man tänker inte så mycket på det. Har motionerar regelbundet i 3 veckor och trodde inte att det skulle göra så stor skillnad. Men det gjorde faktiskt det. Blev knappt trött under racet och hade gärna fortsatt några varv till för att ta suzukin också :yoparty
 
Har upptäckt "felet". Det är helt enkelt att pumpen verkar inte föra stor nog mängd vätska genom systemet till kolvarna. För när jag pressar in två skiftnycklar mellan beläggen (istället för bromsskivan) som båda är runt 8 mm i bredd istället för bromsskivornas max 4 mm så får systemet en helt annan känsla och jag kan inte ens när jag tar i få in bromsgreppet i styret. Tidigare så har jag knappt behövt två fingrar för att trycka in greppet i styret.

Så jag antar att såvida man inte får dispans för att byta ut bromspumpen så behöver man göra någon sorts distans bakpå beläggen, eller på kolvarna för att få dom att tryckas in i oken längre där de arbetar bättre.
 
Har upptäckt "felet". Det är helt enkelt att pumpen verkar inte föra stor nog mängd vätska genom systemet till kolvarna. För när jag pressar in två skiftnycklar mellan beläggen (istället för bromsskivan) som båda är runt 8 mm i bredd istället för bromsskivornas max 4 mm så får systemet en helt annan känsla och jag kan inte ens när jag tar i få in bromsgreppet i styret. Tidigare så har jag knappt behövt två fingrar för att trycka in greppet i styret.

Så jag antar att såvida man inte får dispans för att byta ut bromspumpen så behöver man göra någon sorts distans bakpå beläggen, eller på kolvarna för att få dom att tryckas in i oken längre där de arbetar bättre.

Rent fysikaliskt skall det inte spela någon roll om du griper kring skivan eller kring skiftnycklarna. Detta indikerar snarare att när kolvarna befinner sig i läge för skivan så är tätningsytan kass. Hur ser kolvarna ut? Bytt kolvar?
 
Det ska inte behövas, packningarna ska inte dra tillbaka kolvarna när man släpper bromsen så kolvarnas slaglängd ska vara samma oavsett läget i oken. Har varit med om samma problem på en TLR men då räckte det med att byta till nya packningar och smörja med lite siliconfett.

fö får man väl inte bygga egna distanser mer än man får byta pump...
 
Ta isär, gör rent, byt kolvar och tätningar. Finns ej rep-kit, leta efter nya/fräschare ok.
 
3068009 Rent fysikaliskt skall det inte spela någon roll om du griper kring skivan eller kring skiftnycklarna. Detta indikerar snarare att när kolvarna befinner sig i läge för skivan så är tätningsytan kass. Hur ser kolvarna ut? Bytt kolvar?
kolvarna har repor men bara på yttersta biten runt 1-2 mm in, vilket inte är i närheten av den slutliga tätningen innanför dammskydden. så det ska inte göra någon skillnad. Samt så är det så att om dom är dåliga så bör de även läcka. och egentligen i med att de är repade längst ut, och nu när kolvarna lär längst in och reporna därmed även som närmast tätningarna så bör ju det ta sämre och definitivt kunna läcka ut bromsvätska. men icke.

Jag tror på underdimensionerad bromspump eller nått.

3068020 Ta isär, gör rent, byt kolvar och tätningar. Finns ej rep-kit, leta efter nya/fräschare ok.
alla tätningar är bytta i hela systemet. gjorde ingen skillnad.
 
Last edited:
kolvarna har repor men bara på yttersta biten runt 1-2 mm in, vilket inte är i närheten av den slutliga tätningen innanför dammskydden. så det ska inte göra någon skillnad. Samt så är det så att om dom är dåliga så bör de även läcka. och egentligen i med att de är repade längst ut, och nu när kolvarna lär längst in och reporna därmed även som närmast tätningarna så bör ju det ta sämre och definitivt kunna läcka ut bromsvätska. men icke.

Jag tror på underdimensionerad bromspump eller nått.


alla tätningar är bytta i hela systemet. gjorde ingen skillnad.

Uppenbarligen fungerade bromsarna en gång i tiden så bromspumpens konstruktion är det inget fel på. Det behöver inte läcka så att det syns för att du skall få svampig frambroms. Då du redan bytt samtliga packningar och därmed även bromskolven i handtaget är där bara bromskolvarna i oket kvar av den slutna hydrualiska kretsen.
 
Alicia,


Har Du månne nå'n beskrivning av hojen Din (lite kul att se eftersom även jag i mina yngre dagar körde ZXR400 som banhoj...).


M.v.h. J
 
3068054 Uppenbarligen fungerade bromsarna en gång i tiden så bromspumpens konstruktion är det inget fel på. Det behöver inte läcka så att det syns för att du skall få svampig frambroms. Då du redan bytt samtliga packningar och därmed även bromskolven i handtaget är där bara bromskolvarna i oket kvar av den slutna hydrualiska kretsen.
I detalj, hur skulle kolvarna kunna vara orsaken till svampigheten? Skulle vätskan kunna trycka in "lite" i gummitätningarna och därmed försena tryck i systemet?
 
Alicia,


Har Du månne nå'n beskrivning av hojen Din (lite kul att se eftersom även jag i mina yngre dagar körde ZXR400 som banhoj...).


M.v.h. J

Hallå hallå.
Vad menar du med beskrivning?
Så här ser min hoj ut i raceformat iallafall.
Har bytt ut bakkutsen mot en zx6r.

Den från sidan är tagen på Sviestad av Ze3 och den andra bilden är tagen på Gelleråsen av Trinity.
 

Bifogat

  • img-3.jpg
    img-3.jpg
    78.3 KB · Visningar: 90
  • Gelleråsen.jpg
    Gelleråsen.jpg
    49.4 KB · Visningar: 78
Swedie

har har haft precis samma tendenser på flera av mina hojar, min lösning är luftning. Jag tar bort beläggen på oken och sen sätter jag tillbaka oket å pumpar tills kolvarna tar i skivan. Då luftar jag ett par gånger sen tar jag bort oket å trycker in kolvarna och pressar oljan upp i behållaren. Det finns alltid luft när man gör så här och bromsarna blir dunder bra efteråt.

Prova det, för jag trodde att min pump var slut/ för liten men det var den defenitivt inte.
 
I detalj, hur skulle kolvarna kunna vara orsaken till svampigheten? Skulle vätskan kunna trycka in "lite" i gummitätningarna och därmed försena tryck i systemet?

När du klämmer på bromsen i "skiftnyckelläge" använder du en tätningsyta på bromskolvarna som normalt inte används och därmed inte är sliten. Dessutom är anliggningsytan kolv/ok större vilket gör att kolven styrs bättre och ev slitage märks mindre.

När du däremot är i "bromspadsläget" är det den under åren frekvent använda ytan på kolvarna som får täta. Ytan blir med tiden sliten i kombination med att ok/kolv glidytan slits på samma sätt som man får vändkanter i en vanlig cylinder. Detta gör att tätningen inte blir 100% perfekt och man får svampig känsla.
 
I detalj, hur skulle kolvarna kunna vara orsaken till svampigheten? Skulle vätskan kunna trycka in "lite" i gummitätningarna och därmed försena tryck i systemet?

Jag tjötade lite med Alicia om det där...
Det är så att dessa ringformade tätningar inte är helt raka.
De är svagt koniska.
(dels för att täta bättre, men dels för att dra tillbaka kolvarna någon tusendel när man släpper bromsen)
Vänder man dessa fel vid montage så är ett av symptomen just svampig broms.

tätningarna i oken kan inte spöka. de kan endast sitta på ett sätt, och skulle de sitta fel så skulle de läcka.
.

Inte säkert :mattias



hojen är direkt farlig att köra med just nu. så att hon lyckades prestera så bra är grymt bra.

Håller HELT med!
Grymt imponerande! :tummenupp

Swedie

har har haft precis samma tendenser på flera av mina hojar, min lösning är luftning. Jag tar bort beläggen på oken och sen sätter jag tillbaka oket å pumpar tills kolvarna tar i skivan. Då luftar jag ett par gånger sen tar jag bort oket å trycker in kolvarna och pressar oljan upp i behållaren. Det finns alltid luft när man gör så här och bromsarna blir dunder bra efteråt.

Prova det, för jag trodde att min pump var slut/ för liten men det var den defenitivt inte.


Precis så! :tummenupp
Vakuumpumpar (handdrivna eller via tryckluft) i all ära... men denna metod är (oftast) osviklig.
 
Last edited:
Back
Top