En fråga till hundägare

gamle svarten skrev:
2498927 vem fan tränar på en rastgård för hundar?
det rimmar lika illa som att jag vill köra stunts inne på gallerian.....

rastgård för hundar= där lägger vovven sin lilla`"poop"

ska du träna din hund,åk till närmaste brukshundsklubb! eller på din favvoritplats långt ute i skogen! åk inte till Gärdet,där är det KAOS i hundvärlden.......

my 2 cents .just nu hundvakt åt 7 åriga malle tiken Tilda, SM 7:a i skydds.

så rätt så! hur många ggr har man inte mött hundar som gjort UTFALL när man mött dom? går att tränas bort!

Varför skulle jag inte kunna träna med min hund inne i en hundgård?
Förmodligen det enda stället där jag kan ha full koll på min unga hund. Har gått kurs med min hund och jag behöver träna mellan tillfällena och även efter kursens slut. Vilket bättre ställe än en rastgård? Kör enklare lydnad, inget fancy och avancerat.
Tränar även med min hund när jag åker ut till mina föräldrar, som bor på en stor gård, men hur ofta är jag där? Inte så värst ofta...

Det finns en nackdel med hundgården och det är att det brukar vara många olika störningsmoment, vilket kan vara bra om du har kommit så långt i träningen att du tränar tex inkallning under störning men oftast är det av ondo. När man tränar med hunden så är det viktigaste att hunden inte får göra fel/misslyckas med övningen, då måste man backa tillbaka några steg i momentet.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2499878 Det finns en nackdel med hundgården och det är att det brukar vara många olika störningsmoment, vilket kan vara bra om du har kommit så långt i träningen att du tränar tex inkallning under störning men oftast är det av ondo. När man tränar med hunden så är det viktigaste att hunden inte får göra fel/misslyckas med övningen, då måste man backa tillbaka några steg i momentet.

Jo, visst är finns det störmoment. Vissa bra, andra dåliga. Med bra menar jag när en hund går förbi utanför. Med dålig menar jag när en gubbe/tant kommer in och släpper lös sin hund...

henrikkrueger skrev:
2499568 Varför skulle jag inte kunna träna med min hund inne i en hundgård?
Kan du så klart. Men du kan inte kräva att få ha den ensam. Det är en allmän plats. Självklart frågar man innan man går in, men bara för att försäkra sig om att det inte blir bråk mellan hundarna. Håller annars med Tjoffe, klarar hunden inte av att vara med andra hundar har den inte på en allmän hudgård att göra.

Bingo skrev:
2501015 Kan du så klart. Men du kan inte kräva att få ha den ensam. Det är en allmän plats. Självklart frågar man innan man går in, men bara för att försäkra sig om att det inte blir bråk mellan hundarna. Håller annars med Tjoffe, klarar hunden inte av att vara med andra hundar har den inte på en allmän hudgård att göra.

När jag skriver tränar så menar jag inte att sätt upp slalombana, tunnlar och några hopp och köra agility i en timme. Jag kör lite inkallningar, lite fot och kanske något mer i ca 5-10 minuter. Inte så att jag vill ha hundgården för mig själv utan ser om det är ledigt när jag går ut (ligger längs min "vanliga" rutt). Tycker inte att det är för mycket begärt att kunna vara där inne i cirka 10 minuter utan att det ska storma in folk. Lite som när man går till en Baja-Maja. Vill kunna vara där inne själv i en kort stund, sen får alla andra använda den bäst f-n de vill. Kommer det någon och vill in och har hyffs nog att fråga så visst får de komma in, inte mig emot. Funkar våra hundar ihop = kanon. Då kan de få leka en stund innan jag går hem.

Bingo skrev:
2501015 Kan du så klart. Men du kan inte kräva att få ha den ensam. Det är en allmän plats. Självklart frågar man innan man går in, men bara för att försäkra sig om att det inte blir bråk mellan hundarna. Håller annars med Tjoffe, klarar hunden inte av att vara med andra hundar har den inte på en allmän hudgård att göra.

Hunden kan klara av andra hundar men inte just den som släpps in, precis som att du kan klara av att umgås med en del människor men inte med andra, skillnaden är att du är människa och därför har ett logiskt tänkande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg