En fråga till hundägare

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hej.
Har precis varit ute och försökt träna lite med min hund i den lokala hundgården. Gick inte så bra eftersom jag blev avbruten av, först en gubbe som bara släppte in sina hundar, och sen en tjej som helt sonika gick raka vägen in med sin hund (dock kopplad). :mad: Är det bara jag eller kan man åtminstone vara så vänlig så att man frågar om det är okej att man går in med sin hund om man ser att någon annan är där? Varför bara klampa rakt in i en hundgård om man ser att det redan är andra där, dessutom med en lös hund?
Är det bara jag som är grinig eller stötte jag precis på de två mest osmidiga hundägarna i Mölndal?
Vad anser ni hundägare? Är det bara till att skita i alla andra hundägare och köra på med sin egen "fina" hund eller skall man visa lite hänsyn?

Rätta mig om jag har fel men hundgårdarna är väl just till för att hundarna ska få kunna springa lösa även om de bor inne i stan??
Men visst jag tycker ju lite som du att man faktiskt kan fråga lite hövligt när man ser att nån håller på att träna...

Tycker att man ska fråga först.Har iof inte nyttjat hundgården till min men skulle garanterat fråga eller ta en promenad till det blev ledigt.
Tycker det är samma ohyfs som att folk bara släpper fram sina hundar för att hälsa i tid och otid.

Kia skrev:
2496742 Rätta mig om jag har fel men hundgårdarna är väl just till för att hundarna ska få kunna springa lösa även om de bor inne i stan??
Men visst jag tycker ju lite som du att man faktiskt kan fråga lite hövligt när man ser att nån håller på att träna...

Ja visst är de till för att hundar ska få springa lösa.
Men varför gå rakt in utan att fråga? Tycker egentligen inte att det spelar någon större roll om man tränar eller ej.

Det är klart man inte går in utan att fråga.. Det kan ju faktiskt vara så att hundarna inte går ihop, och ett rejält hundslagsmål är nog ingen intresserad av. Men visst är gårdarna till för att dom ska få springa... Men det betyder ju inte att man inte ska visa respekt mot dom som är där inne...

Jag gick rakt in en gång, och det gör jag inte om. En stor pitbull-liknande hund flög på mig direkt. Som tur är hade jag MC-kläder på mig, så jag kom undan med blotta förskräckelsen!

henrikkrueger skrev:
2496728 Hej.
Har precis varit ute och försökt träna lite med min hund i den lokala hundgården. Gick inte så bra eftersom jag blev avbruten av, först en gubbe som bara släppte in sina hundar, och sen en tjej som helt sonika gick raka vägen in med sin hund (dock kopplad). :mad: Är det bara jag eller kan man åtminstone vara så vänlig så att man frågar om det är okej att man går in med sin hund om man ser att någon annan är där? Varför bara klampa rakt in i en hundgård om man ser att det redan är andra där, dessutom med en lös hund?
Är det bara jag som är grinig eller stötte jag precis på de två mest osmidiga hundägarna i Mölndal?
Vad anser ni hundägare? Är det bara till att skita i alla andra hundägare och köra på med sin egen "fina" hund eller skall man visa lite hänsyn?
Puckon :dummer
Om någon annan är där först så antingen frågar man, eller så går man någon annan stans.

Stortryne skrev:
2497093 Puckon :dummer
Om någon annan är där först så antingen frågar man, eller så går man någon annan stans.

Precis min tanke.... Den första snubben konfronterade jag och frågade om han inte såg att jag var där och försökte träna. Han blev lite lätt sur och undrade med dryg stämma om det var en privat hundgård. Inte då menade jag, men hävdade att om man har vanligt jä-la vett så kan man ju åtminstone kolla innan man stövlar in med sina hundar och släpper dem lösa. Då blev han sur som bara den och gick... :D

Hornpelle skrev:
2496765 Tycker att man ska fråga först.Har iof inte nyttjat hundgården till min men skulle garanterat fråga eller ta en promenad till det blev ledigt.
Tycker det är samma ohyfs som att folk bara släpper fram sina hundar för att hälsa i tid och otid.

Precis, vad handlar det där om?
-Bara för att du har en hund precis som jag så måste ju våra hundar få hälsa...
Märkligt beteende tycker jag. Ungefär som att man skulle börja prata med alla som har unge, när man själv har det, och tvinga barnen att umgås.

Last edited:
Är rastgården upptagen så frågar man om hunden därinne går ihop med andra hundar, kön och om det är ok att man kommer in. Man vet inte om hunden därinne är hundaggresiv, rädd, har kräftpest eller vad det nu må vara. Man vet heller inte om ens egen hund kommer gå ihop med den andra hunden, oavsett hur bra den funkar med andra hundar. Jag skulle inte släppa in min hund med en annan om jag inte visste att det var en tik och att tiken brukar funka med andra hundar (min är en hane som inte älskar andra hanar). Fattar inte att folk inte är mer rädda om sina egna och andras hundar.
Det där med hä'lsandet är ju också nått egendomligt, varför ska hunden hälsa på alla hundar man möter? Inte fan hälsar jag på alla mäniskor jag möter, jag tycker inte om alla människor och min hund tycker inte om alla hundar, det funkar så.

Självklart skall man fråga och inte stövla in. Så pass rädd är jag om inte annat om min egen hund. Dock tycker jag att har man en hund som inte går ihop med andra hundar är det den hunden som skall pipa iväg. Rastgården är trots allt en allmän plats. Har man en hund som inte klarar av att vara social får man söka sig nån annanstans.

hmm... vad är en hundgård? (som ni menar alltså) vill ha bilder ;)

här finns det hundgårdar men det är bara bönner som har tomt stor nog att bygga sånt... de är privata alltså...

Är hundar slumpmässiga tickande bomber med andra hundar som utlösningsmekanismer eller kan hundägarna helt enkelt inte kontrollera sina egna hundar?

Zee skrev:
2497658 Är hundar slumpmässiga tickande bomber med andra hundar som utlösningsmekanismer eller kan hundägarna helt enkelt inte kontrollera sina egna hundar?

Ja så är det! :pannkyss

Last edited:
A_o_D skrev:
2497646 hmm... vad är en hundgård? (som ni menar alltså) vill ha bilder ;)

här finns det hundgårdar men det är bara bönner som har tomt stor nog att bygga sånt... de är privata alltså...

Håller med dig, nyfiken på vad de menar med hundgård, jag hör då till "Böner" avdelningen med en egen hundgård på ca 20 x 5 meter. antar att det inte är en sån som menas. Jag är dock så långt ifrån bonde man kan komma bara dalmas, med för mycket tomt!!

Zee skrev:
2497658 Är hundar slumpmässiga tickande bomber med andra hundar som utlösningsmekanismer eller kan hundägarna helt enkelt inte kontrollera sina egna hundar?

Hundar är djur, hundar agerar på instinkt och för egen vinning, de har inte ett logiskt tänkande som människor. Många hundägare gör dessutom sina hundar hundaggressiva utan att de fattar det eftersom de inte vet hur en hund fungerar mentalt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2497620 Är rastgården upptagen så frågar man om hunden därinne går ihop med andra hundar, kön och om det är ok att man kommer in. Man vet inte om hunden därinne är hundaggresiv, rädd, har kräftpest eller vad det nu må vara. Man vet heller inte om ens egen hund kommer gå ihop med den andra hunden, oavsett hur bra den funkar med andra hundar. Jag skulle inte släppa in min hund med en annan om jag inte visste att det var en tik och att tiken brukar funka med andra hundar (min är en hane som inte älskar andra hanar). Fattar inte att folk inte är mer rädda om sina egna och andras hundar.
Det där med hä'lsandet är ju också nått egendomligt, varför ska hunden hälsa på alla hundar man möter? Inte fan hälsar jag på alla mäniskor jag möter, jag tycker inte om alla människor och min hund tycker inte om alla hundar, det funkar så.

Har inte så mycket mer att tillägga mer än :tummenupp :yoparty

vem fan tränar på en rastgård för hundar?
det rimmar lika illa som att jag vill köra stunts inne på gallerian.....

rastgård för hundar= där lägger vovven sin lilla`"poop"

ska du träna din hund,åk till närmaste brukshundsklubb! eller på din favvoritplats långt ute i skogen! åk inte till Gärdet,där är det KAOS i hundvärlden.......

my 2 cents .just nu hundvakt åt 7 åriga malle tiken Tilda, SM 7:a i skydds.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2498674 Hundar är djur, hundar agerar på instinkt och för egen vinning, de har inte ett logiskt tänkande som människor. Många hundägare gör dessutom sina hundar hundaggressiva utan att de fattar det eftersom de inte vet hur en hund fungerar mentalt.

så rätt så! hur många ggr har man inte mött hundar som gjort UTFALL när man mött dom? går att tränas bort!

Last edited:
gamle svarten skrev:
2498927 vem fan tränar på en rastgård för hundar?
det rimmar lika illa som att jag vill köra stunts inne på gallerian.....

rastgård för hundar= där lägger vovven sin lilla`"poop"

ska du träna din hund,åk till närmaste brukshundsklubb! eller på din favvoritplats långt ute i skogen! åk inte till Gärdet,där är det KAOS i hundvärlden.......

my 2 cents .just nu hundvakt åt 7 åriga malle tiken Tilda, SM 7:a i skydds.

De kanske tränar där för att det är ett inhängnat område, och för att de ännu inte fått in så pass bra lydnad på hunden att de kan vara säkra på att den inte sticker? Alla brukshundsklubbar har inte inhängnat område att träna på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg