En fråga om knackningar... en ny teori?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
En fråga om

Jag har frågat förut men provar igen...

Last edited:
För mig är det det, men kan du tillföra nåt till min ringa kunskap så vore jag tacksam...!

Knackar eller.....

kanske den "spikar".....?
Testat att tanka 98 eller Shells vaddennuheter soppa.
Lite bättre knacktålighet än 95.

KentW

Kamkedja behöver du nog inte besvära dig med eftersom den generellt sett aldrig behöver bytas (ska vara extremfall). Kamkedjesträckaren kan du dock se över, vet inte om det är manuell eller automatisk sträckare på din dock. Dra åt den lite om det är manuell.

Men visst är det så att oljan blir tunnare när du kör hårdare och det är ett välkänt fenomen. Oljan i en Top-Fuel dragster (t.ex.) är som vatten i konsistens efter en repa. Vad är det för olja du kör med? Dyr olja behöver inte nödvändigtvis vara bra för din motor.

Och för att svara på din fråga om oljepumpen: Nej, den sitter inte bekvämt till kan jag lova. Många hojar behöver du riva bort koppling eller växellåda på för att komma åt.

Tack farozon :) för ett utförligt svar.

Jag hällde i helsyntet för motorcyklar med våtkoppling. http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/advance_ultra4.pdf.

Min är sträckare automatisk, men Motorbolaget i Linköping sa att det inte var nån mening att byta för kedjan behövde bytas först, nu litar jag inte helt på dem, då de har gjort en massa andra slarvjobb, jag lämnar aldrig in den där igen! Jag tror att de inte hade sträckare hemma och orkade inte bry sig om min gamla olönsamma hoj.

Jag skulle kunna köpa en manuell och sätta dit, den sitter rätt åtkomligt, om det är meningsdullty

Har du provat köra med mineralolja i motorn tidigare?

Manuell sträckare kan vara bra att ha, men då måste man komma ihåg att hålla koll på den allt eftersom man brukar hojen så att man inte tror det är automatisk fortfarande. :)

Japp, det har jag fattat, har hört talas om de som har sträck den för mycket oxå...

Njet, har inte provat mineralolja, passar det den här motorn bättre? Vilken mineralolja ska jag använda? Det finns ju lite att välja på :)

Japp, det har jag fattat, har hört talas om de som har sträck den för mycket oxå...

Njet, har inte provat mineralolja, passar det den här motorn bättre? Vilken mineralolja ska jag använda? Det finns ju lite att välja på :)

behöver inte vara mineralolja just, men du ska definitivt prova en tjockare olja som 15w40 eller kanske 20w40, antar att du har 0w50 eller liknande på nu och den kan vara väl tunn i en motor som börjar bli lite sliten

Jag har bytt till det här dyra sörjan ganska nyligen och undrar om det finns nån bra tillsats man kan vippa i en skvätt av för att sega till oljan lite?

behöver inte vara mineralolja just, men du ska definitivt prova en tjockare olja som 15w40 eller kanske 20w40, antar att du har 0w50 eller liknande på nu och den kan vara väl tunn i en motor som börjar bli lite sliten

Ju högre siffra desto mer trögflytande. 0an i 0W50 betyder att oljan är tunn när den är kall. 50 i 0W50 betyder att det är en trögflytande olja vid arbetstemperatur.

Mitt förslag är att kolla vilka viskositeter Suzuki rekommenderar och använda en olja som uppfyller kraven.

Avgaspackningar? Generatordrivning? Alla lameller hela? Drivpaket? Kedjesträckare som tidigare nämnts? Är primärdrivningen(vev-koppling)ok?

Det finns många saker som kan upplevas som knackningar på en motorcykel. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara smörjningsrelaterat om det är intermittent som du beskriver. Möjligen finns det där hela tiden, bara det att du inte hör det jämt.
Töm ur oljan i ett rent kärl och kolla efter guldigt glitter, om det finns då är det dags att sluta åka och börja skruva.

10w 40 säger mekhandboken, och det är nog oljan jag har i nu.

Vev-koppling vet jag inte vad det är, så det kan jag inte svara på, avgaspackningarna är nya och ordentligt ditsatta, drivpaketet är nästan nytt, generatordrivningen vet jag inget om, lameller kan det ju vara, den drar lite grann ibland när den är kall och kopplingen är indragen.

Last edited:
Primärdrivningen är dreven på vevaxeln och kopplingskorgen.

Oljebyte till en tjockare mineralolja var medicinen för motorn. Det blev Pennzoil 20W50. Mindre rassel och inget knack, faktiskt lite behagligare att växla oxå.

För er östgötar kan jag varmt rekommendera Sigges Motor i Skänninge, de tycker faktiskt om sina kunder!

Har du kollat hur förgasarna står? Alltså i synkroniseringen.. Om en förgasare står mkt mer stängd än dom andra kan du få spikningar (som är kraftiga nog att låta som knackningar) på den cylindern.
Rätt långsökt men vet att det förekommer och är ju betydligt billigare att kolla än att riva motorn.

Vild chansning utan ha lyssnat eller nåt sånt skulle vara kallskärning i cylindern.

Vad innebär kallskärning? Knacket försvann ju med en tjockare olja, kan det inte bara vara så att nåt lager är slitet men inte slut och behöver lite kletigare olja?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra