En fråga om Gore-tex (ja....tjat!!!)

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag ska skaffa gore-tex-kläder, men har aldrig åkt i såna.

Hur ska man va klädd under?

När jag kör i skinnställ har jag oftast inget under, möjligtvis hmm...typ långkalsonger om det är kallt, och upptill har jag t-shirt eller en långärmad tunnare tröja. Det brukar räcka, jag är poser och vill ha det tajt, plus att jag kör inte supertidig vår eller sen höst.

Hur bör man vara klädd under i ett (BMW) Gore-tex-ställ?

Jag har ett Spidi R2, tajt och fränt... Det har löstagbart foder så man kan pussla lite som man vill. Nu i värmen tar jag ur fodret och har shorts och t-shirt under. Om du köper ett sånt, tänk på att byxan (som inte hör till eg men finns på samma sida i svenska generalagentens katalog) har mesh/nät på låren. Inte så speciellt vattentätt där allstå...

duckie skrev:
Jag ska skaffa gore-tex-kläder, men har aldrig åkt i såna.

Hur ska man va klädd under?

När jag kör i skinnställ har jag oftast inget under, möjligtvis hmm...typ långkalsonger om det är kallt, och upptill har jag t-shirt eller en långärmad tunnare tröja. Det brukar räcka, jag är poser och vill ha det tajt, plus att jag kör inte supertidig vår eller sen höst.

Hur bör man vara klädd under i ett (BMW) Gore-tex-ställ?
Bra kläder under ett Gore-Texställ, närmast kroppen, är t.ex. långkalsonger och långärmad tröja i microfleece. Microfleecen tranporterar bort svetten från kroppen och låter sedan Gore-Texen transportera den vidare.

Man bör inte ha bomull närmast kroppen eftersom den binder fukten.

t99_b.jpg

Fast min är svart/grå/vit.

Jag tolkar era svar som att det är inte kallare med gore-tex än med skinnställ.

Najs outfit där, Lurch!

Personligen tyckte jag det där med ingenting under lät bra! Speciellt när du stannar och tar av dig för att svalka! Skicka färdplan så är jag där!! :) Skämt o sido, shorts och t-shirt är lagom tycker jag! Men som sagt är det bra med microfibertjosan om man tycker det blir lite blött...

Har både skinn & gortex..
kör med shorts och t-shirt under båda...

Gortexet tycker jag är svalare än skinnet..
Men skinnet tycker JAG känns säkrare..

/Lännström

Har använt både gore-tex och skinnställ, kör nu med skinnställ. T-shirt o shorts under. Men jag tycker att dom gore-tex ställ jag provat är varmare än ett skinnställ. Kör med löst regnställ över skinnstället ist vid regn.

Har alltid åkt med skinnställ tills förra året då jag gick och köpte ett
goretexställ :huvet Jag tycker goretex är värdelöst, som att ha på sig en plastsäck ungefär, dessutom så är det mycket fladdrigt över 140 så käns det
som det skulle blåsa av!
Dom som tycker att goretex är bra har aldrig haft ett bra skinställ.
Varför åka i regnkläder när det inte regnar :kocko
Nu ska jag renovera mitt skinnställ och köpa mig ett delbart regnställ!

Köpte Halvarssons "nya" ställ med både skinn och någon form av tyg. Det har ett DryWay+ membran som fungerar som Gore Tex. Det har även flera ventilationsmöjligheter. Jag är helnöjd. Det är svalt och helt tätt. (Garanterat testat denna sommaren) Rekomenderas. :hej

UrbanTiger skrev:
Hur fan kan du uttala dig om Gore Tex när du aldrig åkt i annat än skinn. Köper du ett bra GT ställ så finns det lite dragkedjor och knappar som man kan sätta i olika lägen. Då ska det inte fladdra speciellt upp till runt 170-180 i alla fall. Fast du kanske har hört det från någon som åkt med ett skidställ från Peak Performance och då fattar jag att det fladdrar.
GT är skönt att ha när det blir under 15 grader. Så är det bara.
Som jag nämde så har jag nu ett goretexställ som jag kört med i sommar.
Jag vidhåller att goretex är sämre!

Köp ett med passform.......

BMW R90s skrev:
Har alltid åkt med skinnställ tills förra året då jag gick och köpte ett
goretexställ :huvet Jag tycker goretex är värdelöst, som att ha på sig en plastsäck ungefär, dessutom så är det mycket fladdrigt över 140 så käns det
som det skulle blåsa av!
Dom som tycker att goretex är bra har aldrig haft ett bra skinställ.
Varför åka i regnkläder när det inte regnar :kocko
Nu ska jag renovera mitt skinnställ och köpa mig ett delbart regnställ!

Är det någon som har vurpat med ett Gore-Text-ställ på kroppen? Gjorde det ont, och höll stället ihop?

På en del bankörningar är inte GT tillåtet och det säger väl en del om kvalitén vid en eventuell olycka kan man tro.

PacMan skrev:
Är det någon som har vurpat med ett Gore-Text-ställ på kroppen? Gjorde det ont, och höll stället ihop?

Provat :gnissla
Det gjorde ont :7peta men det är skit samma vad man trillar med för sorts ställ. Mitt GT gjorde sitt jobb och jag är mer än nöjd över slitstyrkan.
Dock ska man ju veta att om man gör en riktigt marksyning med gortex är det bara att köpa nytt för de är gjorda för att trasa sönder sig till vissa del när man åker i backen.

sandstream skrev:
På en del bankörningar är inte GT tillåtet och det säger väl en del om kvalitén vid en eventuell olycka kan man tro.

Beror nog på gamla meriter..... förr var inte GT något att hurra över.
Stor skillnad emot dagens.
Sedan är det väl klart att lädret håller bättre om man glider 300 meter.

Marals76 skrev:
Beror nog på gamla meriter..... förr var inte GT något att hurra över. Stor skillnad emot dagens. Sedan är det väl klart att lädret håller bättre om man glider 300 meter.
Mao verkar GT vara bäst lämpat för färder i laglig hastighet.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon