En fråga om Gore-tex (ja....tjat!!!)

Den enda gången jag skulle föredra ett gore tex ställ är om man skall ut i skogen eller ut i en lervälling och köra hoj, tänk att vurpa i 150km/h och kasa på asfalten i ett goretex ställ = plastställ. Skinnet tåler fan så mycket mer.
Jag har haft ett goretexställ men efter en vurpa så köpte jag ett riktigt skinnställ med mycket skydd ( racingställ ). Man får ju också titta lite på vad man kör för hoj, och hur fort man brukar köra, skall man bara ligga och puttra runt som en söndagsturist är väl ett goretex ställ helt ok, men man får nog ta en funderare.

Slitstyrkan är en sak men kan skydden sitta lika gott på plats som i ett raceställ av skinn? Har inte provat GT men såg det aldrig som nåt alternativ när jag skulle handla, kanske om man skulle åka mycket på vintern.

Jag provade ett ställ i tyskland förra sommaren, med utanpåliggande skydd.
Satt tight och kändes sportigare än ett vanligt GT-ställ.
Fanns både med GT-kopia och riktig gore-tex. Priset var 3000 resp 5000 kronor. Blev riktigt sugen att köpa. Det sista man vill ha är fladder från kläderna. Skulle dessutom va skönt att slippa regnställ och överdragsjacka(kan behövas i norr) då man kör på semester.

Finns på Hein Gericke

Bifogat

• kläder.jpg
    kläder.jpg
    8.2 KB · Visningar: 63
Jag tänkte mig ev denna outfit från BMW: Street.
Materialet är något de kallar Technoloden, vad vet ni om det?

Bifogat

• street.jpg
    street.jpg
    19.4 KB · Visningar: 36
  • street_jacka.jpg
    street_jacka.jpg
    24.4 KB · Visningar: 45
duckie skrev:

Det verkar vara nån variant av tumlad ull (som i gammaldags lodenrockar då, om det säger dig nåt) men förstärkt med ett lager av kevlar/polyaramid. Ingen aning om hur bra det är men förmodligen bättre än det låter. BMW brukar ju inte göra skitgrejer.

Jag hade kanske försökt hitta en jacka utan den vida nederdelen, hellre en kort, tight jacka och ett par längre byxor (för att slippa glipor) än en lång fladdrig som man måste dra åt med remmar.

PacMan skrev:
Är det någon som har vurpat med ett Gore-Text-ställ på kroppen? Gjorde det ont, och höll stället ihop?
Jag gick i backen -00 med ett Gore-Tex (köpt -99), det var ett Rukka ställ och det skall väl hålla hög kvalitet. Jag gled kanske bara 5-10 meter på asfalten och det blev ett stort hål uppe vid axeln, bara det tunna fodret var kvar. Efter det så köpte jag mig ett skinnställ.

//\//\

Kör själv med GT idag. Gore-Tex är membranet som finns innanför yttermaterialet. Det är det yttre lagret som skall stå för skyddet.
Yttermaterialet (YM) i GT-plagg "håller" i hop tills det blir en spricka/hål i ytterlagret, då slits det lätt sönder. Det är därför endel har nystatt i 200 och klarat sig (YM höll). En del får hål efter marksyning i 30 km/h. (YM sprack).

Skinn är segare och klarar friktionen/slitaget bättre vid en omkullkörning.

GT kläderna är oftast lättare att bära, inte lika varma/kalla som ett skinnställ och man slipper bli blöt vid ett regnväder. Däremot är GT kläder oftast hala. Man hallkar lätt fram och tillbaka på sadeln. Har själv gjort den upptäckten på ett mycket smärtsamt sätt. :gnissla :rolleyes:

Kör man ofta fort och "sportigt" bör man nog överväga skinn, kanske med en GT jacka utanpå. Touring eller lagligt då kan GT vara ett alternativ.

Skinn är säkrast. GT är skönast.

Et problem med mina gore-tex klader ar att dom fladrar javligt mycket i 200+ nu kjør jag ju iofs mycket sallan så fort pga at jag kjanner mej inte lika skyddad som med skinn stall...

Arctic#1 skrev:
Et problem med mina gore-tex klader ar att dom fladrar javligt mycket i 200+ nu kjør jag ju iofs mycket sallan så fort pga at jag kjanner mej inte lika skyddad som med skinn stall...

Min MC gör inte 200.......

:7peta

UrbanTiger skrev:
Då går det säkert utmärkt med tajt WCT-träningsoverall och om det regnar så lindar du in dig med Gladpack :yoparty

Fladdrar ingenting i 199km/h, lovar :tummenupp

varför träningsoverall,räcker bra med endast gladpack..
:tungan

duckie skrev:

Jag provade ett i tysklad i våras om det är stället där dom vävt in gore texen i yttertyget. Har dock inte kört eller slängt mig på marken med det.

Det jag tyckte var att det var väldigt styvt i materialet. Storlekarna var väldigt smala så jag kunde inte köpa det då, måste nog banta lite först. Sen var det ju som alla andra GT ställ, en jacka med byxor som kanske går att sätta ihop.

Skall kassera mitt gamla dainese GTR idag och köpa ett nytt Gt ställ. Jag anser att jag inte behöver skinn eftersom jag är våldsamt farträdd och sällan kör över 130 kmh men däremot ofta i regn fram och tillbaka från jobbet. Problemet som återstår är bara att hitta ett ställ där skydden sitter på plats även om man tittat närmare på marken. Enligt ett par trafikpoliser som jag lystnade på i våras så var deras erfarenheter från andras vurpor att skydden i GT Kläder oftast inte satt kvar på plats och skyddet uteblev.

frish

UrbanTiger skrev:
Numera finns färgade Gladpack så man kan matcha mot hojen.
Träningsoverallen är givetvis frivillig.

Jättebra tips, grabbar.
Jag kan ju ta och kladda in lite silverkulor och annat glitter i gladpacken också för att få en snygg effekt.

Ett par treliters plastpåsar på fötterna..? Det matchar väl fint till?
En hjälm skulpterad ur ett isblock, så jag kan hålla huvudet kallt?

:7peta :7peta :7peta

duckie skrev:
Jättebra tips, grabbar.
Jag kan ju ta och kladda in lite silverkulor och annat glitter i gladpacken också för att få en snygg effekt.

Ett par treliters plastpåsar på fötterna..? Det matchar väl fint till?
En hjälm skulpterad ur ett isblock, så jag kan hålla huvudet kallt?

:7peta :7peta :7peta
Såg BMW-stället.. såg helt ok ut... Men var det inte du som var penninglös efter köpet av hoj... BMWs grejjer är antagligen inte billiga :7peta

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon