En för alla, alla för en?

Iaf inte innan en annan hunnit bli 65 oh puttrar runt på en 350kg twin

Idioti:mad: Jag har ansvar för min körning - inte någon annan

0.o

Ibland blir man lite rädd hur logik kan skilja sig från logik

Var det inte brittiska advokater som härom veckan anklagade Sveriges rättssystem för att likna det i en bananrepublik?!

Första tanken är ju typ: "what the f...?!"

Men efter att ha tänkt lite på det så kan jag ändå förstå resonemanget/logiken.
Att en gruppledare har ett ansvar för gruppen är ju ganska vanligt inom alla andra sporter/gruppaktiviteter. Likadant så är ju träningsledaren ytterst ansvarig vid t ex en bankörning.

(sen tycker jag ju givetvis som alla andra att det är upp till var och en att inte köra fortare eller på ett sätt än vad man klarar av själv).

I slutänden tror jag att det kommer att var direkt kopplat till hur pass uppstyrd körningen är. Om detta skulle prövas i Sverige så tror jag att det skulle vara skillnad på om ett par polare kör i en grupp jämfört med om någon "arrangerat" en körning t ex genom inbjudan på forum osv och en gruppledare pekats ut.

Att en gruppledare har ett ansvar för gruppen är ju ganska vanligt inom alla andra sporter/gruppaktiviteter. Likadant så är ju träningsledaren ytterst ansvarig vid t ex en bankörning.

(sen tycker jag ju givetvis som alla andra att det är upp till var och en att inte köra fortare eller på ett sätt än vad man klarar av själv).

I slutänden tror jag att det kommer att var direkt kopplat till hur pass uppstyrd körningen är. Om detta skulle prövas i Sverige så tror jag att det skulle vara skillnad på om ett par polare kör i en grupp jämfört med om någon "arrangerat" en körning t ex genom inbjudan på forum osv och en gruppledare pekats ut.

I sverige är det väl snarare olagligt med kollektiv bestraffning? Skulle ha svårt att se man skulle kunna fälla en hel grupp motorcyklister för en enskild individs handling... Annars börjar det nog bli dags att avveckla SH :rolleyes:

Hade ju varit tråkigt värre för SVT nu i vår...

I sverige är det väl snarare olagligt med kollektiv bestraffning? Skulle ha svårt att se man skulle kunna fälla en hel grupp motorcyklister för en enskild individs handling... Annars börjar det nog bli dags att avveckla SH :rolleyes:

Ja, hela gruppen kan ju omöjligt fällas. Det är helt sjukt. Däremot om det finns en utpekad gruppledare.

Jag drog bara jämförelsen med andra "gruppaktiviteter" för att försöka förstå logiken. När en skolklass är ute på klassresa så är ju läraren ansvarig t ex. Om du arrangerar fallskärmshoppningar men skiter i att kolla att de som hoppar är behöriga, någon hoppar utan skärm och dör, så lär du kunna dömas för vållande.

Sen kan jag som hojåkare fortf. tycka att det är konstigt.

Personligen tycker jag att man alltid själv är ansvarig för att se till så att man håller sig på vägen. Oavsett om det handlar om gruppkörning, korkade bilister eller grus på vägen.

Men om jag tänker utanför min egen låda så kan jag iaf ha en viss förståelse för resonemanget.

Last edited:
Men att stå o titta på när någon annan blir ihjälsparkad de är OK...

Ja, hela gruppen kan ju omöjligt fällas. Det är helt sjukt. Däremot om det finns en utpekad gruppledare.

Jag drog bara jämförelsen med andra "gruppaktiviteter" för att försöka förstå logiken. När en skolklass är ute på klassresa så är ju läraren ansvarig t ex. Om du arrangerar fallskärmshoppningar men skiter i att kolla att de som hoppar är behöriga, någon hoppar utan skärm och dör, så lär du kunna dömas för vållande.

Personligen tycker jag att man alltid själv är ansvarig för att se till så att man håller sig på vägen. Oavsett om det handlar om gruppkörning, korkade bilister eller grus på vägen.

Men om jag tänker utanför min egen låda så kan jag iaf ha en viss förståelse för resonemanget.

Skolklass = Barn, inte myndiga.
Fallskärmshoppning = Organiserat i klubbar, förbund etc som reglerar hur det ska gå till.

Gruppkörning MC på allmän väg = Enskilda individer med körkort som alla ansvarar för sin egen körning.

Så nej, det finns ingen logik.

Men att stå o titta på när någon annan blir ihjälsparkad de är OK...

Helst skall du hjälpa dom stackarna som sparkar eftersom dom hade en taskig uppväxt.

Hjälper du den som blir sparkad leder det bara till tråkigheter.

Helt sjukt men ligger i tiden. Någon är alltid ansvarig och skall ta hand om alla andra.

Kollektiva bestraffningar kryllar det ju av i Sverige.

Vi får inte ha fickkniv på oss bara för att några kan skära i andra.

Vi kan inte betala på bussen eftersom det finns nåra stackare som då kommer råna bussföraren

Vi kan inte ha normala priser och sätt att handla öl, vin och sprit eftersom det eventuellt skulle leda till att några dricker mer.

Jag kan forsätta hur länge som helst

Att straffa en gruppledare för en hojtur är ju genialiskt :rolleyes: eftersom man då straffar en skötsam människa som det inte är synd om istället för att straffa en ansvarslös som det är synd om.

Last edited:
I England är ju även fordonsägaren ansvarig vid en fortkörning i tex en kamera där dom inte har en aning om vem som egentligen körde. Helt i motsats till svensk lagstiftning.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park