En bra tankväska?

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Jag och tjejen ska glida ner till Gotland om et par veckor, behöver då en
tankväska tänkte jag. Men jag sökte här på SH och hittade inga bra
länkar. Är det det något som kan rekommendera en bra väska eller ett
bra märke man ska kolla lite extra på. Och vad kostar en vettig? Var
in o tittade på väskor men dem satt inga priser på,,, och hon
som jobbade där visste inte heller vad det kostade, hittade inga priser.

Jag har hört flera som är nöjda med sina tankväskor från Lidl.
Säljer de fortfarande MC-grejjer? Funderar på att köpa mig en sån väska själv. En hundring är det faktiskt värt. Men 900... Mjaee

Strider skrev:
En bra tankväska är ingen tankväska alls.

Har du kör med tankväska?'

Satsa hellre på större ryggsäck och eller mjuka packväskor baktill.

Ska du bara åka ner till Västerås-Gotland en gång så tycker jag du gott kan spara in köpet av en tankväska och använda ryggsäck. Annars är rekommendationen att följa Ninjaboy ehh Neutral´s rekomendation att undvika ryggsäck i möjligaste mån. Ryggsäck=Obekvämt och även till viss del "farligt", speciellt felpackad med hårda detaljer (mobilladdare, 70:is sprit, basebollträ i alu) närmast ryggen på den stackaren som får ha den på sig.

Jag köpte den billigaste tankväskan jag kunde hitta (på Beviks lkpg) och tycker den har funkat kanon för mina kanske 5-600 mil med den än så länge. Så om du inte är stortourer så behövs inte en väska för två månadslöner.

/O

--silverarrow-> skrev:
Då blir det LIDL imorgon och kolla om dom finns kvar :)

Kolla de. Kan ju inte skada annars har ja nog en och sälja men det är en gammal väska med snören... Den skulle du kunna få för en billig peng!! :)

Strider skrev:
En bra tankväska är ingen tankväska alls.
Har du kör med tankväska?'
Satsa hellre på större ryggsäck och eller mjuka packväskor baktill.

-Håller inte med alls, en rycksäck tar fartvind, skapar konstig turbulens och gör att man blir för rak i ryggen, vilket är tröttande om man skall åka längre.
En tankväska funkar som vindskydd men den skall inte vara för hög/lång, man skall sitta bekvämt bakom den och nå styret som vanligt.
Dessutom är det en fördel att ha vikten framtill särskilt när man åker två på hojen.
Tankväskan bör vara expanderbar så man kan anpassa höjden efter mängden packning.
Mjuka sidoväskor är inte heller fel om man skall få med sig mera prylar.

Ozzie skrev:
... ..., 70:is sprit, basebollträ i alu) närmast ryggen på den stackaren som får ha den på sig.

/O

Din jävla idiot! varför i hela helvete åker en hojåkare omkring med ett basebollträ i ryggsäcken när han ska på träff/semester?

Last edited:
Rogerr skrev:
Din jävla idiot! varför i hela helvete åker en hojåkare omkring med ett basebollträ i ryggsäcken när han ska på träff/semester?

Kanske tvångsmässigt måste spela brännboll lite då och då? :brinnerup

Rasorblade skrev:
Bagster :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Dyrt men grymt bra!!!

Klart kanon!

Man kan vila på den om man packat rätt och inte är 2 meter lång!
Funkar kanon för mig med Dubbelbubbel glas.
Man kan släppa trycket på armarna som annars kan bli jobbigt efter ett par timmar i sadeln.
Problemet är om man ska högfartstoura så är det svårt att komma ner bakom ett orginalglas.

Jag trivs klart bra med min Bagster...Men den kostar ju en del.

Kolla efter begagnade.

Eftersom det är en med bakpå så lär inte en ryggsäck räcka,,,, och vid första lite kraftigare
accelaration så kommer hon antagligen inte sitta kvar. Och även tvärtom när man bromsar,
då sitter man väl jag uppe på tanken då. Jag tror att min mc-kariär kommer bli ganska lång
oxå, så kan tänka mig ha/använda en tankväska vid flera tillfällen, mycket beror väl
på hur man upplever denna resa.

Jag har lite svårt för köpa allt för billigt, för skänns som man har tummat lite
för mycket på kvalitén då och det brukar kunna ge igen på annat, som t.ex tråliga
upplevelser.

Avelin skrev:
Eftersom det är en med bakpå så lär inte en ryggsäck räcka,,,, och vid första lite kraftigare
accelaration så kommer hon antagligen inte sitta kvar. Och även tvärtom när man bromsar,
då sitter man väl jag uppe på tanken då. Jag tror att min mc-kariär kommer bli ganska lång
oxå, så kan tänka mig ha/använda en tankväska vid flera tillfällen, mycket beror väl
på hur man upplever denna resa.

Jag har lite svårt för köpa allt för billigt, för skänns som man har tummat lite
för mycket på kvalitén då och det brukar kunna ge igen på annat, som t.ex tråliga
upplevelser.

Ryggsäck funkar bra, vi tourade 5-60 mil i helgen, två pers och TUNG ryggsäck, funkade alldeles ypperligt, i allt från krypkörning mellan bilköer till 200 på motorväg, inklusive lite inspirerad körning på slingervägar. Inte är det några problem med hårda inbromsningar eller rödljusrace heller!
Dock krävdes det lite extramassage av sambons axlar efteråt... Men det kan jag ta! :D
Dock är det nog skinnställsberoende, jag känner inte ryggsäcken öht, men då har jag rätt bra skydd på axlarna och ryggskydd, sambon har ett mycket mjukare ställ och känner axelremmarna igenom :huvet Nu kör iofs alltid jag, så det är inget problem, för mig... :D

Min tankväska är bland det bästa jag köpt till hojen!

- Jättebekvämt att alltid ha handskfack för lås, kaffethermos, plånbok, mobil, solglas, öronproppar, extra handskar... till hands.

- Ryggsäcken tyckte jag var ivägen, dessutom är det bökigare att ta fram saker ur den än ur tankväskan.

- Tankväskan är inte i vägen när man kör (Allt är relativt, alla tycker olika. Såhär tycker jag :) )

- Kartfodral. Kartfodral! Jag älskar det!

- Glasögonfodralet på Held Carry är superbra!

Mitt råd: Köp en tankväska! Held Carry är jättebra med genomtänkta detaljer och så. Det känns också som om den skall hålla ett tag, själv har jag haft min knappt ett år.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT