En bra tankväska?

Håller med om att tankväska är det som gäller, ryggsäck är jobbigt i längden.

Har både Bagster och den här:
https://www3.polo-expressversand.co...ct.asp?ProductGuid=70220101050&GroupGuid=7309. Finns även en skaplig för 15 Euro!

Fördelen med den senare, är den består av två väskor, och en är expanderbar, dvs alltid rätt storlek... Bagstern sitter kanske stadigare och skyddar tanken bättre, men är inte lika flexibel.

Kolla även på www.louis.de, de har även Held i sortimentet.

Ger mig in i diskussionen och säger.... köp en tankväska, du lär inte bli missnöjd.

Tyckte själv det såg lite "töntigt" ut först men efter jag haft lite flyt och kom över en Oxford Humpback på tokrea så ångrar jag den åsikten. Det är otroligt praktiskt, tar ingen plats, påverkar inte körningen och som nån tidigare sa: "Kartfodral. Kartfodral! Jag älskar det!". Kan iofs bero på att jag har världens sämsta lokalsinne.... :rolleyes:
Min Humpback är expanderbar vilket jag haft mycket nytta av.

Oxford är dyra men BIKE hade ett test förra året där den fick toppenbetyg.
Den blir dessutom jätte enkelt en liten praktisk ryggsäck vilket är bra när man parkerar hojen. Normalt har man ju allt det värdefulla i väskan och det vill man ju inte lämna där.

http://www.oxprod.com

Så vilken summa du väljer att lägga på en tankväska beror nog på ditt tänkta framtida behov.

Skulle jag bara använda den en runda så hade en väska från LIDL för 90 spänn varit ett alternativ (till saken hör då att jag totalt vägrar att gå in i en LIDL butik). Den tydligen funkar bra enl. medlemmarna här på SH.

My 50 cents

Last edited:
FUBAR skrev:
Jag köpte en på LIDL, tror jag den kostade 90:- eller något :)

.....satt i 20 mil o var livrädd att den skulle blåsa av, eller att fästbandet skulle brinna upp...., packa en liten rygga istället!

Använder en Givi tankväska när det behövs
Riktigt nöjd, rymmer 20-35 liter (expanderbar)

Tankväskorna sätter man ju fast med magneter. Hur gör man om man har plasttank? Finns det remma/band som man kan spänna fast tankväskan med också?

RaZmaN skrev:
.....satt i 20 mil o var livrädd att den skulle blåsa av, eller att fästbandet skulle brinna upp...., packa en liten rygga istället!
Blåsa av :rolleyes:
Jag har en riktigt billig skitväska där bandet har gått av men du har ju magneter undertill i väskan så det är lungt, jag lovar. Nu sticker ju inte min moped iväg som fan när man axxar men jag har tokpackat min och kört 200 utan problem. Den blåser inte av :mattias

Starstriker skrev:
Tankväskorna sätter man ju fast med magneter. Hur gör man om man har plasttank? Finns det remma/band som man kan spänna fast tankväskan med också?
Jupp, finns magnetväskor med band (även om inte alla har det), men det finns också väskor utan magneter, dvs med bara band.

Starstriker skrev:
Om du tänker på offroadhojar så har de oftast en mer sluttande tank också så tankväskan har motsvarande botten och remmar. Jag har en till salu. :)

Om man så "bara" har gaffelkronorna som vindskydd på hojen så blåser det inte mycket på väskan. Förhoppningsvis har Du bredare bröstkorg än vad väskan är bred, på så vis blir det en lugn plats för väskan att stå på. Den blåser inte av.

Det känns också skönt att ha extravikten av packning så långt fram som möjligt på hojen, speciellt om man har passagerare.
Den ska vara lätt att ta bort vid tankning, annars blir man irriterad.

Personligen tror jag att Bagster är det bästa som kan fås till hojen. Rätt dyra, tankskydd & tankväska kostar runt 2000Kr. När du ska tanka hojen så knäpper du bara lös två fästen och lyfter väskan, jävligt smidigt.

Bagsters hemsida

Bifogat

• Doggy.jpg
    Doggy.jpg
    52.2 KB · Visningar: 211
  • tank.jpg
    tank.jpg
    47.4 KB · Visningar: 278
Var och beställde idag, blev en tankväska och en ryggsäck från Silver, får se
hur dem känns. Tänkte att man kan pröva först, se om en lite mindre mc-semester
är något för mig. Är det så, kan man ju shoppa lite seriösare saker,, eller förhoppningsvis
så duger dessa.
Någon som har någon erfarenhet av dessa fabrikat?

En bra tankväska är en billig tankväska :fyllisar

Köpte min på Lidl...funkar skitbra och är bekväm att köra med, men bara i det låga läget. Fullt expanderad skymmer den GPS:en på styrhuvudet.

Rogerr skrev:
Din jävla idiot! varför i hela helvete åker en hojåkare omkring med ett basebollträ i ryggsäcken när han ska på träff/semester?

:tummenupp Precis. Mkt dumt. Skulle faktiskt fråga samma sak även för de andra sakerna jag tog upp.

/O

Starstriker skrev:
Jag har hört flera som är nöjda med sina tankväskor från Lidl.
Säljer de fortfarande MC-grejjer? Funderar på att köpa mig en sån väska själv. En hundring är det faktiskt värt. Men 900... Mjaee
Jag tycker den är ganska dålig på ett sätt:
när man möter långtradare, så blåser den av i princip, om inte remmarna är påsatta...:tummenner
Däremot går det ju i hur jäkla mycket som helst i den! :tummenupp

Jag tycker ryggsäck är oskönt och det går inte så bra ihop med packrullen = man skulle sitta på tanken för att få plats. Stort plus är att man har kartfodral framför näsan + prylfack för mobil och kamera m.m. Lätt att ta fram kameran och fota eller kolla mobilen. Min väska går att expandera men det gör jag inte för då blir det knepigt att se instrumenten. Som den sitter nu stör det inte körningen alls.

Jag försöker packa allt större i rullen och har sen Gtex-jacka och regnbrallor (väldigt kompakta) + värdesaker i packväskan. Chansar och brukar lämna packrullen med kläder på hojen vid matstopp m.m. Enda nackdelen med tankväskan är att den inte är vattentät. Obs! för längre touring bör man maskera tanken med plastfilm/folie så men inte får skavmärken.

Bifogat

• IMGP0803 (Small).JPG
    IMGP0803 (Small).JPG
    76.9 KB · Visningar: 405
Köpte en som heter silver tror jag. kostade 400 spänn. fästs med magneter och remmar. ganska vattentät och reglerbar storlek.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti