En bra dom?

Var domen bra?


  • Antal röstningar
    0

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Långa straff har ett egenvärde då de signalerar för resten av befolkningen vad samhället tolererar respektive inte tolererar

De som begår mord, rån etc. tänker nog inte i förväg hur långt fängelsestraff en sådan handling skulle kunna tänkas ge och hur förhållandena i ett ev. fängelse är, i annat fall skulle väl ex. USA och Ryssland knappt ha några rånare eller mördare i fängelse.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Längre straff för freaksen samt att päronen spärras in på lika lång tid för "grovt misslyckande af uppfostran >edert pucqo<". :mattias

Så får vi se hur många miffon som spottar ut ungar utan att orka eller "ha tid" för att uppfostra dom!.. :fakta
 

fleshgear

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
xt660r budmoppe
tycker domen var för hård pga att jag har läst om skillnaderna mellan straffen i usa och canada i canada har dom kortast straff i världen och minst återfallsförbrytare i världen tycker att sveriges straffskala är tillräckligt lång.
däremot tycker jag att dom borde ha blivit dömda för mord
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Att det inte har givit någon preventiv effekt är inget jag påstår, det är snarare fakta. Den som önskar vidare läsning kan ju t.ex. läsa "Introduktion till kriminologi" av Jerzy Sarnecki som i stor utsträckning behandlar just denna problematik.

Problemet är också att förutom avsaknad av en preventiv effekt leder hårdare fängelsestraff också till grövre brottslighet. Brottslingarna gör helt enkelt mer för att slippa åka fast.

Att det kan tyckas konstigt ur samhällssäkerhetssynpunkt köper jag dock till fullo.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
problemet är väl att det inte finns något land där befolkningen tycker att straffsatsen är tillräckligt hård?

Vi vill ha 5 år istället för 18mån för grov misshandel, amerikanare tycker livstid för dråp är för mesigt.

Problemet blir att om man vet att man ska sitta 5 år för brottet X är man inte rädd för att göra brottet Y mot invånare Z för att slippa X vilket gör att det eskalerar lätt..

Däremot tycker jag som många att det bör vara hårdare tag i flumsverige, men då främst mot det som har brott som yrke.

Fan billigare att ha en bov, rånare, utpressare eller pundare inlåst några år än betala för 3 inbrott per vecka..:gnissla
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Varför fokuserar alla på straff för begånget brott, när det vore bättre att diskutera hur man förebygger framtida brott? Offret i exemplet är redan dött, det är liksom försent att justera något. 22 eller 11 år gör inte brottet ogjort och förebygger inga nya brott, däremot kan "pöbeln" känna en viss tillfredställelse genom hämnd vid mastigare påföljder. Men ett sådant rättssystem tycker jag inte att vi skall ha. Lite medeltida...
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Varför fokuserar alla på straff för begånget brott, när det vore bättre att diskutera hur man förebygger framtida brott? Offret i exemplet är redan dött, det är liksom försent att justera något. 22 eller 11 år gör inte brottet ogjort och förebygger inga nya brott, däremot kan "pöbeln" känna en viss tillfredställelse genom hämnd vid mastigare påföljder. Men ett sådant rättssystem tycker jag inte att vi skall ha. Lite medeltida...
Inlåst i 22 år slipper j stöta på honom.
Det handlar inte om hämd,det handlar om att dylika element inte ska vara ute.
Annars kanske han kan bo hos dig?
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför fokuserar alla på straff för begånget brott, när det vore bättre att diskutera hur man förebygger framtida brott? Offret i exemplet är redan dött, det är liksom försent att justera något. 22 eller 11 år gör inte brottet ogjort och förebygger inga nya brott, däremot kan "pöbeln" känna en viss tillfredställelse genom hämnd vid mastigare påföljder. Men ett sådant rättssystem tycker jag inte att vi skall ha. Lite medeltida...

Trodde aldrig jag skulle hålla med dig :D

Känns som pöbel-mentaliteten kryper närmare för varje år medborgare misslyckas med att gå ur skolan.:gnissla
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Inlåst i 22 år slipper j stöta på honom.
Det handlar inte om hämd,det handlar om att dylika element inte ska vara ute.
Annars kanske han kan bo hos dig?

Med det argumentet är det ju livstid eller nothing som gäller. Tror du att det vore en bra idé för samhällsklimatet?

Trodde aldrig jag skulle hålla med dig :D

Vad menar du med det? :mad:
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad menar du med det? :mad:

Med det menar jag att jag trodde du var ute efter att vara så über höger du bara kan och i gemenskap med markyMarc.. vara emot allt sunt förnuft oavsett om det gick mot egna ideal bara för att vara en sporthoj.com ikon :)

Menmen trevligt att höra att det finns fler där ute som tänker..

fAsT On nÅnn Snor MIN hoj DÅ jÄvlar!!!:rolleyes: Eller?

En del folk ska bara ha stryk. Punkt

Rånmördare ska ju dock låsas in så länge som möjligt......

I stundens hetta tycker jag att medborgare ska ha fan så mycket mer befogenheter än idag.

Om jag träffar på en tjyyv i mitt torp (annan tråd) så får jag göra ett envarsingripande (mitt ute i skogen), men enligt tidigare rättsfall så får jag bara slå ett slag om han försöker slå mig.
Sen ska jag vänta på nästa slag och slå igen etc..

Klart som fan man ska få mata en kille som eventuellt hotar min säkerhet, men inte skjuta turister som ska fråga efter vägen (godkänt enligt lag i florida)

Om svenskar hade mer befogenheter så skulle småbrotten i detta lilla land nästan upphöra.
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Offret i exemplet är redan dött, det är liksom försent att justera något. 22 eller 11 år gör inte brottet ogjort och förebygger inga nya brott, däremot kan "pöbeln" känna en viss tillfredställelse genom hämnd vid mastigare påföljder.
Ja, eller så kan ställa ett sådant orimligt krav som att anhöriga får uppleva en viss känsla av rättvisa. Eller visst nej. Deras son/dotter är ju redan död så deras känslor kan man ju inte ta hänsyn till.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den som önskar vidare läsning kan ju t.ex. läsa "Introduktion till kriminologi" av Jerzy Sarnecki som i stor utsträckning behandlar just denna problematik.

Personligen kan jag rekommendera att undvika Jerzy i högsta möjliga mån om man inte vill få flumvänsterns propaganda inpräntad i sitt medvetande.

Han tänker inte längre än näsan räcker, vilket förvisso säger ovanligt lite i just detta fall.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De som begår mord, rån etc. tänker nog inte i förväg hur långt fängelsestraff en sådan handling skulle kunna tänkas ge och hur förhållandena i ett ev. fängelse är, i annat fall skulle väl ex. USA och Ryssland knappt ha några rånare eller mördare i fängelse.

Tror jag inte en sekund på men oavsett så har det verkligen inget med det jag skrev att göra, läs igen.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Och våldsmän smäll på fingrarna o en kvart i skammvrån??
Jag tänker själv,är ingen sosse.
Det är tydligt det, genomsnittssossen verkar vara skarpare. Jag har inte nämnt straffskalan för våldsbrott, så jag vet inte var du fick det ifrån.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Längre fängelsestraff har helt enkelt inte visat sig leda till färre brott.

Det är mycket möjligt, men vederbörande gör i alla fall inga brott mot vanliga hederliga människor under de 22 år han sitter inspärrad. Därmed är det civiliserade samhället förskonat från hans återfallsbrottslighet under lång tid. Om han kommer ut efter 2 år går vi inte längre säkra från honom och hans återfall.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Tror jag inte en sekund på men oavsett så har det verkligen inget med det jag skrev att göra, läs igen.

Enligt Jerzy(säkert fler också) har det betydelse, saknar förmodligen egenvärde, hur många brottslingar kalkylerar på strafftiden på brott som ger mer än 2 år -innan de begår brott? i de flesta fall kommer de nog att tänka på strafftiden när de väl är i rättsväsendets händer eller efter brottet begåtts.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
De som begår dessa brott tänker nog inte på konsekvenserna. Det är inte gratis att ha folk i fängelse, inte heller gratis ha våldsamma personer ute i samhället.

Hellre en jävel bakom gallret som vi får betala, än att ha den människan ute i fria fötter och begår fler hemska brott!

Sen att det kostar med fängelset är ju bara att dra ner på lyxen...
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top