En bildhistoria: Min första import, och hoj!

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jaha, då kan det väl vara kul att lägga ut lite bilder på hur man succesivt försöker förvandla en tidig 90-tals hoj från den fula svanungen till en duglig tidlös hingst... eller något.
Detta är inte några bilder som skall ta kritik för fototeknik eller något sådant, det är helt enkelt bara för att dela med sig av hur det kan gå till när man tar tag i saker och ting här i Malmö. ;)

Det börjar med att jag efter letande dag för dag hittar en annons på blocket, som tycks stämma med vad jag söker, en supersport 600cc, närmre bestämt en Yamaha FZR 600, i fungerande skick och inte för många mil på mätaren. Den klipper vi! Berlin, Deutchland, here we come!

1.jpg

Efter att ha snackat med polaren, som är sugen på att ta in någon nybörjarhoj, så hittar han också något han vill ha, hos samma köpare! Perfekt.
Väl i Berlin möts vi av en trevlig säljare vid namn Helmut, som bär lederhosen och bjuder på kaffe :) Vi pratar om allt mellan himmel och jord, och helmut visar oss sina fina leksaker och banhojar.

helmut.jpg

Här har vi nyförvärven! Min FZR och polarens GSX750. Exakt skicket som beskrevs i annons och kontrakt, kanske t.o.m. lite finare! :)

2.jpg

Hojarna börjar lastas in i "3x larsson" hyrbilen, och det går med nöd och näppe in 2 hojar i den... Vart ska spriten få plats?!
Lägg märke till den lilla regskylten, den gör man gärna inte en getaway med.

3.jpg

Tadaaa! En närbild på den gräsligt orginaldekorerade hojen med sina lila fälgar och äckliga dekaler. Så äckligt att det blir coolt... eller? Vita backspeglar (som här e avplockade)... VAD TÄNKTE DE PÅ!? Aja...

4.jpg

Sådär! Hojarna lastade och står stabilt. Rena slavjobbet att spänna och lasta 2 hojar i en trång liten skåpbil, men allt går med lite vaselin o våld!

5.jpg

Vid dethär laget har vi kört från berlin igen och hamnat på en boardershop där lite skumpa och fruntimmersraggarsprit införskaffas i lagom små mängder.

6.jpg

För att illustrera hur vädret såg ut så var det inte så angenämt... -1 grad och snö och totalmörker, kombinerat med förskräckliga öststatsvägar och horribel blåst.

7.jpg

Ahhh.... äntligen ljuset i tunneln. Vi varvar ner och delar på ett helrör ;)

8.jpg

Hojen regbesiktigas utan problem, får nya fina svenska SMÅ skyltar, införskaffar miniblinkers, kapar stänkskärmen, slipar och polerar fälgkanten, drar av stripsen och klistermärkena på hojen, lackerar de vita backspeglarna och snyggar allmänt upp cyckeln.
Slitet med att få bort klistermärkena och slipa och sandpappra fälgarna går inte att förklara i text, så jag säger bara; 15 timmar på knä.

slit.jpg

Sedärja! Det är inte riktigt klart en. Några omgångar autosol ska på till! Ekrarna är inte lönt att ge sig på, men det ser faktiskt helt OK ut såhär på riktigt. Matchar den lila stripen på tanken, som är klarlackad i tanken, vilket inte går att få bort med andra ord. Aja, lite lila-gay-match är väl OK?! Tänk på hur den såg ut från början! :)

10.jpg

Lägg märke till miniblinkisarna bak, som är cirka 5 ggr mindre åt alla dimentioner, än de gamla kanotpadlarna. Likaså platsar den lilla nya regskylten 10ggr bättre än det tyska vindstoppet till skylt.

11.jpg

Här sitter man och ser tuff ut... Tog bilderna idag när jag hade polerat så smått på hojen. En ny avatar blev det också!
Miniblinkisarna fram ska på imorrn tänkte jag.

12.jpg

Jaha! Så blev det... En fullt fungerande, perfekt och skitskojig 600cc som förstahoj, som jag ännusålänge bara haft glädje av! Kört 30 mil med den och det kommer bli en SKITROLIG sommar känner jag :)
Det som är kvar på den är bara ett sliponsystem för lite mer ryt och ettpar sponsdekaler av en på Z :).
Hoppas ni haft lite roligt med dessa bilderna. Jag får lite minnen från min första import iaf, och fler ska det bli! :D

9.jpg

final.jpg

Oj. skulle nog ligga i Bilder&Filmer... moderator flytta plis! *är trött*

Lugnt! Kan stanna kvar här då det är en historia oxå saltat med bilder bara :tummenupp

Grattis till hojen! Sen trodde jag Tyskland hade varmare väder än så! oj oj.

Men allvarligt,behöver dom verkligen va så stora i Tyskland...Dom är ju helt groteska ju,man får ju plats med namn å telenr med på dom skyltarna :3freak

Exup skrev:
Hehe :lol Jag tror att Kay kan tjäna 10km till på att plocka bort framblinkarna :hihi

Japp... tror jag också. Folk har PMat och sagt att den ska göra 320 utan dom. :D

Kay skrev:
Japp... tror jag också. Folk har PMat och sagt att den ska göra 320 utan dom. :D
Om jag sätter mindre skyltar på min då... Går den fortare då?
I så fall sätter jag dit två :lol

Najs jobb du lagt ner på din hoj Kay :tummenupp

schysst tråd, kul o se resultatet, mkt lyckat :o)

Schysst! :tummenupp

Blir jäkligt sugen på att åka ner och plocka hem en hoj själv...

Rolig tråd! :tummenupp

Härligt med en bildberättelse. Liknar dom där böckerna man hade när man var liten. Dock är detta utan kassettband, plingljud för sidvändning och tillhörande bok. :D

Ser helnajs ut! :tummenupp
Glöm inte att byta däcken bara om du ska köra inspirerat :skrämd
Ta med den på nästa Z fest.

Kay skrev:
Oj. skulle nog ligga i Bilder&Filmer... moderator flytta plis! *är trött*

Ska själv till Tyskland och köpa hoj imorgon 28/2. Ska även köra inom Border shop :fyllisar . Kanske fyller på dina bilder

Rolig tråd! schyysta bilder, blir nästan sugen på att plocka hem en hoj igen bara för att :D men vet inte riktigt vad jag behöver komplettera med :fyllisar

Ser ju skit fin ut :tummenupp Var det man skall tänka på mest när köper hoj från Tyskland? Finns det hojar där nere som inte går att regga här?

Kul tråd, vad kostade det att få den inreggad i Svedala då?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti