Jaha, då kan det väl vara kul att lägga ut lite bilder på hur man succesivt försöker förvandla en tidig 90-tals hoj från den fula svanungen till en duglig tidlös hingst... eller något.
Detta är inte några bilder som skall ta kritik för fototeknik eller något sådant, det är helt enkelt bara för att dela med sig av hur det kan gå till när man tar tag i saker och ting här i Malmö.
Det börjar med att jag efter letande dag för dag hittar en annons på blocket, som tycks stämma med vad jag söker, en supersport 600cc, närmre bestämt en Yamaha FZR 600, i fungerande skick och inte för många mil på mätaren. Den klipper vi! Berlin, Deutchland, here we come!
Efter att ha snackat med polaren, som är sugen på att ta in någon nybörjarhoj, så hittar han också något han vill ha, hos samma köpare! Perfekt.
Väl i Berlin möts vi av en trevlig säljare vid namn Helmut, som bär lederhosen och bjuder på kaffe
Vi pratar om allt mellan himmel och jord, och helmut visar oss sina fina leksaker och banhojar.
Här har vi nyförvärven! Min FZR och polarens GSX750. Exakt skicket som beskrevs i annons och kontrakt, kanske t.o.m. lite finare!
Hojarna börjar lastas in i "3x larsson" hyrbilen, och det går med nöd och näppe in 2 hojar i den... Vart ska spriten få plats?!
Lägg märke till den lilla regskylten, den gör man gärna inte en getaway med.
Tadaaa! En närbild på den gräsligt orginaldekorerade hojen med sina lila fälgar och äckliga dekaler. Så äckligt att det blir coolt... eller? Vita backspeglar (som här e avplockade)... VAD TÄNKTE DE PÅ!? Aja...
Sådär! Hojarna lastade och står stabilt. Rena slavjobbet att spänna och lasta 2 hojar i en trång liten skåpbil, men allt går med lite vaselin o våld!
Vid dethär laget har vi kört från berlin igen och hamnat på en boardershop där lite skumpa och fruntimmersraggarsprit införskaffas i lagom små mängder.
För att illustrera hur vädret såg ut så var det inte så angenämt... -1 grad och snö och totalmörker, kombinerat med förskräckliga öststatsvägar och horribel blåst.
Ahhh.... äntligen ljuset i tunneln. Vi varvar ner och delar på ett helrör
Hojen regbesiktigas utan problem, får nya fina svenska SMÅ skyltar, införskaffar miniblinkers, kapar stänkskärmen, slipar och polerar fälgkanten, drar av stripsen och klistermärkena på hojen, lackerar de vita backspeglarna och snyggar allmänt upp cyckeln.
Slitet med att få bort klistermärkena och slipa och sandpappra fälgarna går inte att förklara i text, så jag säger bara; 15 timmar på knä.
Sedärja! Det är inte riktigt klart en. Några omgångar autosol ska på till! Ekrarna är inte lönt att ge sig på, men det ser faktiskt helt OK ut såhär på riktigt. Matchar den lila stripen på tanken, som är klarlackad i tanken, vilket inte går att få bort med andra ord. Aja, lite lila-gay-match är väl OK?! Tänk på hur den såg ut från början!
Lägg märke till miniblinkisarna bak, som är cirka 5 ggr mindre åt alla dimentioner, än de gamla kanotpadlarna. Likaså platsar den lilla nya regskylten 10ggr bättre än det tyska vindstoppet till skylt.
Här sitter man och ser tuff ut... Tog bilderna idag när jag hade polerat så smått på hojen. En ny avatar blev det också!
Miniblinkisarna fram ska på imorrn tänkte jag.
Jaha! Så blev det... En fullt fungerande, perfekt och skitskojig 600cc som förstahoj, som jag ännusålänge bara haft glädje av! Kört 30 mil med den och det kommer bli en SKITROLIG sommar känner jag
Det som är kvar på den är bara ett sliponsystem för lite mer ryt och ettpar sponsdekaler av en på Z
.
Hoppas ni haft lite roligt med dessa bilderna. Jag får lite minnen från min första import iaf, och fler ska det bli!
Detta är inte några bilder som skall ta kritik för fototeknik eller något sådant, det är helt enkelt bara för att dela med sig av hur det kan gå till när man tar tag i saker och ting här i Malmö.

Det börjar med att jag efter letande dag för dag hittar en annons på blocket, som tycks stämma med vad jag söker, en supersport 600cc, närmre bestämt en Yamaha FZR 600, i fungerande skick och inte för många mil på mätaren. Den klipper vi! Berlin, Deutchland, here we come!

Efter att ha snackat med polaren, som är sugen på att ta in någon nybörjarhoj, så hittar han också något han vill ha, hos samma köpare! Perfekt.
Väl i Berlin möts vi av en trevlig säljare vid namn Helmut, som bär lederhosen och bjuder på kaffe


Här har vi nyförvärven! Min FZR och polarens GSX750. Exakt skicket som beskrevs i annons och kontrakt, kanske t.o.m. lite finare!


Hojarna börjar lastas in i "3x larsson" hyrbilen, och det går med nöd och näppe in 2 hojar i den... Vart ska spriten få plats?!
Lägg märke till den lilla regskylten, den gör man gärna inte en getaway med.

Tadaaa! En närbild på den gräsligt orginaldekorerade hojen med sina lila fälgar och äckliga dekaler. Så äckligt att det blir coolt... eller? Vita backspeglar (som här e avplockade)... VAD TÄNKTE DE PÅ!? Aja...

Sådär! Hojarna lastade och står stabilt. Rena slavjobbet att spänna och lasta 2 hojar i en trång liten skåpbil, men allt går med lite vaselin o våld!

Vid dethär laget har vi kört från berlin igen och hamnat på en boardershop där lite skumpa och fruntimmersraggarsprit införskaffas i lagom små mängder.

För att illustrera hur vädret såg ut så var det inte så angenämt... -1 grad och snö och totalmörker, kombinerat med förskräckliga öststatsvägar och horribel blåst.

Ahhh.... äntligen ljuset i tunneln. Vi varvar ner och delar på ett helrör


Hojen regbesiktigas utan problem, får nya fina svenska SMÅ skyltar, införskaffar miniblinkers, kapar stänkskärmen, slipar och polerar fälgkanten, drar av stripsen och klistermärkena på hojen, lackerar de vita backspeglarna och snyggar allmänt upp cyckeln.
Slitet med att få bort klistermärkena och slipa och sandpappra fälgarna går inte att förklara i text, så jag säger bara; 15 timmar på knä.

Sedärja! Det är inte riktigt klart en. Några omgångar autosol ska på till! Ekrarna är inte lönt att ge sig på, men det ser faktiskt helt OK ut såhär på riktigt. Matchar den lila stripen på tanken, som är klarlackad i tanken, vilket inte går att få bort med andra ord. Aja, lite lila-gay-match är väl OK?! Tänk på hur den såg ut från början!


Lägg märke till miniblinkisarna bak, som är cirka 5 ggr mindre åt alla dimentioner, än de gamla kanotpadlarna. Likaså platsar den lilla nya regskylten 10ggr bättre än det tyska vindstoppet till skylt.

Här sitter man och ser tuff ut... Tog bilderna idag när jag hade polerat så smått på hojen. En ny avatar blev det också!
Miniblinkisarna fram ska på imorrn tänkte jag.

Jaha! Så blev det... En fullt fungerande, perfekt och skitskojig 600cc som förstahoj, som jag ännusålänge bara haft glädje av! Kört 30 mil med den och det kommer bli en SKITROLIG sommar känner jag

Det som är kvar på den är bara ett sliponsystem för lite mer ryt och ettpar sponsdekaler av en på Z

Hoppas ni haft lite roligt med dessa bilderna. Jag får lite minnen från min första import iaf, och fler ska det bli!


