En beskyddande impuls

Axxexs skrev:
Det stället ser ut att kanske kunna funka! Är ju satt på svingfästet och därför så kommer svingaxlen att se till att ramen inte blir intryckt? (Vissa kraschpuckssattser har med en genomgående stålaxel för att förhindra sånt)

Sitter bra placerat för att skydda kopplingen med!
På tex R6 finns det en liknande puck att köpa och sätta på ungefär samma ställe för att förhindra att motorkåpan går sönder och läcker ut olja vid en krasch.

Ahh, det har du faktiskt rätt i, såg/tänkte fel, svingfästet är rätt mycket bättre. Men det är nog enda stället som kan funka, utan att försämra.
Har iofs tänkt dra på "kraschpuckar" på toppen av gaffeln, vid highsider och snurrar är det lätt att man slipar av de svindyra justeringarna till gaffeln.
 
oFFkeFF skrev:
Ahh, det har du faktiskt rätt i, såg/tänkte fel...

Just det, Mr Besserwisser. ;)

Axxexs skrev:
Det stället ser ut att kanske kunna funka! Är ju satt på svingfästet och därför så kommer svingaxlen att se till att ramen inte blir intryckt? (Vissa kraschpuckssattser har med en genomgående stålaxel för att förhindra sånt)

Sitter bra placerat för att skydda kopplingen med!
På tex R6 finns det en liknande puck att köpa och sätta på ungefär samma ställe för att förhindra att motorkåpan går sönder och läcker ut olja vid en krasch.

Dåså. Finemang. Har du några idéer om var man får tag på en dylik "stav" i kolfiber eller nylon och hur man monterar den så att det blir stabilt och inte viker sig? :va
 
Nyteknik skrev:
Dåså. Finemang. Har du några idéer om var man får tag på en dylik "stav" i kolfiber eller nylon och hur man monterar den så att det blir stabilt och inte viker sig? :va

Du lever inte som du lär hördudu! :7peta
Crash and burn? Pyttsan. :arsele
 
oFFkeFF skrev:
Fast den kommer som sagt var ändå inte skydda särskilt mycket.
Gör ett snabbtest och lägg cykeln på backen så får du se...

Du har säkert rätt. Men jag gillar åsynen av detta. Inte just vurpan. Men de uteblivna skadorna.

Ägaren:

"I put them through extensive testing and they worked great. Bke slid on fairing and slider. Exhaust and peg never touched the ground. Even highsided with very little damage. If you look at photo you can see slider which has bent a little with the cheap rod holding bike off ground."
 

Bifogat

  • post-44-74311-Gettoff_2.jpg
    post-44-74311-Gettoff_2.jpg
    42.8 KB · Visningar: 51
Nyteknik skrev:
Du har säkert rätt. Men jag gillar åsynen av detta. Inte just vurpan. Men de uteblivna skadorna.

Ägaren:

"I put them through extensive testing and they worked great. Bke slid on fairing and slider. Exhaust and peg never touched the ground. Even highsided with very little damage. If you look at photo you can see slider which has bent a little with the cheap rod holding bike off ground."

Hehe, du sparar alltså fotpinnarna, som i stort sett är gratis från mekverkstan? ;)

edit: Beroende på hur högt/lågt svingfästet sitter i jämförelse med fotpinnarna, få du tänka på hur långa du gör dem, så inte de går i backen vid en vanlig sväng. Ovan skydd får du även om du gör dina fotpinnar någon centimeter längre.. Problemet är dock att fotpinnarna går faktiskt i backen i en del kurvor..
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top