En av få som fattar....

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Läste det här inlägget på bike.se och det gladde mig att se en person som äntligen inser vad det hela med motorcykelåkning handlar om. Visst, man kör fort ibland men många har egentligen ingen stor koll på vad hojen och en själv går för.

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=20973

Kunde fanimej inte sagt det bättre skällv :tummenupp

Mjahaa?!? Det stog inte vad han lärt sig, vad är skillnaden mellan en vanlig banåkning och en kurs?

Rigge skrev:
Mjahaa?!? Det stog inte vad han lärt sig, vad är skillnaden mellan en vanlig banåkning och en kurs?

Kurser åker man ifrån med massa ahhaaaaa upplevelser. Banåkning kör man så snabbt som möjligt på? vad vet jag?

Det ingår ju andra grejjer också. Jag hörde att man fick öva inbromsning i 200km/h. Hur många har övat på det innan man råkar ut för den där otrevliga trafiksituationen?

Nirre skrev:
Jag hörde att man fick öva inbromsning i 200km/h. Hur många har övat på det innan man råkar ut för den där otrevliga trafiksituationen?

*Räcker upp handen* Fast då försökte jag inte bromsa effektivt :gnissla

Hade varit kul att prova en sådan kurs. Någon som vet vad det brukar kosta :)

Nirre skrev:
Det ingår ju andra grejjer också. Jag hörde att man fick öva inbromsning i 200km/h. Hur många har övat på det innan man råkar ut för den där otrevliga trafiksituationen?

Det har jag övat....ofrivillit iof(Jävla harar).

Nirre skrev:
Kurser åker man ifrån med massa ahhaaaaa upplevelser. Banåkning kör man så snabbt som möjligt på? vad vet jag?

Jaaaag! :banana

sånt får man väl öva varje dag man är ute å kör....

Vi hade faktiskt lite seriös verksamhet på Lunda flygfält för två veckor sen där vi mätte bromssträckor i olika hastighet och jämförde med full broms från bakhjulskörning bla. Ska fortsätta mäta nu på torsdag.

Var iaf en som fick sig en riktig tankeställare....

ska leta på tråden och länka

Edit:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34007&page=1&pp=80

I inlägg 72 från Ugluk står det lite om hur det gick. Han skrev dock inget om sin 200 till noll bromsning men han såg förvånad ut efteråt och han tyckte verkligen att alla som nån gång kör så fort även ska träna på att bromsa från den farten. Bromssträckan mättes aldrig exakt men var en bra bit över 100 meter, säkert över 150 med.

En annan sak som bevisades under testerna var att det skiljer avsevärt på nyare och äldre hojar.

Last edited:
Nirre skrev:
Läste det här inlägget på bike.se och det gladde mig att se en person som äntligen inser vad det hela med motorcykelåkning handlar om. Visst, man kör fort ibland men många har egentligen ingen stor koll på vad hojen och en själv går för.

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=20973

Ja det var ett bra inlägg.. Jag har aldrig kört någon riktigt kurs på bana, bara med Bike Event
o för vanlig b-licens. Bara det att få komma ut på en bana
tror jag gör många sporthojare mycke gott.

När man svängde ut på rakan på a-torp första gången, helt underbart!
Den är så lång, bred o fin! Riktigt nice. Det spelar ingen roll vilket tempo man
håller, man kan verkligen koncentrera sig på att åka hoj. Slipper tänka på
trafik o andra hinder. Bara du, hojen och banan! Du kan tänka på allt annat istället, hur du sitter och hur du flyttar blicken mm.

Och som nästan alla säger som åkt bana, man tycker det känns meningslöst
att ligga o pressa på vanlig väg. Iaf tycker inte jag det är lika kul längre när man vet hur det är på en bana...
Visst fan kör man som en idiot ibland men överlag så kör jag nog lungare nu.

Verkar vara en nyttig och kul investering... Ända jag inte höll med om är att man kör på bakhjulet för att det är häftigt eller för att imponera...jag kör på bakhjulet för det är förbannat roligt

mamartin skrev:
Verkar vara en nyttig och kul investering... Ända jag inte höll med om är att man kör på bakhjulet för att det är häftigt eller för att imponera...jag kör på bakhjulet för det är förbannat roligt

Det är ju skitballt o wheela! :rock När man sitter i bilen eller går på stan o ser folk dra iväg på slangen eller gör en snygg stoppie blir iaf jag impad och glad i hela kroppen!

Musse som skrivit på Bike verkar ju tro att vi åker på bakhjulet bara för att imponera på honom.

Jag kör på bakhjulet för att jag älskar det, jag tycker att det är så härlig känsla att glida fram på slangen, att känna balansen, inte för att jag tror att jag är så jävla häftig. Många man åker med som kör lite lugnare tror att man åker på bakhjulet och gör stoppis bara för att imponera på dem men jag gör det ju lika mycket om jag är helt själv i trafiken. Det är nämligen för att det är så jävla kul att göra det!! Sen hör väl till saken att de flesta som spyr galla över vårt bakhjulskörande faktiskt inte kan själva och nog innerst inne skulle vilja kunna de också å i så fall skulle inte de heller åka omkring med båda hjulen i backen hela tiden.

Sen undrar jag som Rigge, vad lärde man sig på den där kursen som var så otroligt då egentligen?

Kreuger skrev:
sånt får man väl öva varje dag man är ute å kör....

Vi hade faktiskt lite seriös verksamhet på Lunda flygfält för två veckor sen där vi mätte bromssträckor i olika hastighet och jämförde med full broms från bakhjulskörning bla. Ska fortsätta mäta nu på torsdag.

Var iaf en som fick sig en riktig tankeställare....

ska leta på tråden och länka

Edit:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34007&page=1&pp=80

I inlägg 72 från Ugluk står det lite om hur det gick. Han skrev dock inget om sin 200 till noll bromsning men han såg förvånad ut efteråt och han tyckte verkligen att alla som nån gång kör så fort även ska träna på att bromsa från den farten. Bromssträckan mättes aldrig exakt men var en bra bit över 100 meter, säkert över 150 med.

En annan sak som bevisades under testerna var att det skiljer avsevärt på nyare och äldre hojar.
Jag tycker definitivt att alla bör öva maxbroms från den hastighet de kör. Med mätning förstås, annars blir träningen inte särskilt meningsfull, och i en ostörd miljö.
Min bromsning från 200 var som du så gärna påpekar riktigt dålig. Det funkar inget vidare i höga farter med två fingrar på bromsen om man vill få stopp på grejerna. (iaf med en gammal hoj med pyttesmå piratbelägg)

Jag tar med måttbandet igen på torsdag. Förhoppningsvis hinner vi lite fler repor då än sist.

SMC håller kanonbra bankurser som passar alla, Bike Events är bra för dom som kan banköning men det är ingen utbildning.

Tro mig jag har filmat i alla grupper på B-E och sett en del skräckexempel på riktigt kassa förare som borde ha gått på SMC kurs INNAN dom ger sig ut på friåkning.

Teori varvat med praktik är vad som SMC erbjuder, dock har detta inget med att kunna slanga eller göra stoppies.

GSXR1100R skrev:
SMC håller kanonbra bankurser som passar alla, Bike Events är bra för dom som kan banköning men det är ingen utbildning.

Tro mig jag har filmat i alla grupper på B-E och sett en del skräckexempel på riktigt kassa förare som borde ha gått på SMC kurs INNAN dom ger sig ut på friåkning.

Teori varvat med praktik är vad som SMC erbjuder, dock har detta inget med att kunna slanga eller göra stoppies.

var får man tag i en sån kurs då...hemsida? :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...