"Elva cross-mc har spruckit"

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
" På kort tid har ramarna på två stycken motorcrosscyklar från KTM gått av i Stenung-sund. Det är på årets modell 250 SFX som problemet uppstått. Sammanlagt är det elva cyklar vars ramar har gått av."

3447786819.jpg

http://www.gt.se/nyheter/1.724644

Time will tell..

Inställningen från KTM lät ju sådär... "Kanske kan vara fel dämparinställning"

Inställningen från KTM lät ju sådär... "Kanske kan vara fel dämparinställning"

KTM-ramarna kanske har brister i konstruktionen vad vet jag? Men det finns en poäng i förklaringen.

Jag har inte kört på Stenungsund men har man för mjuk fjädring på en bana med mycket tunga landningar så att man bottnar fjädringen hårt då tar ramen stryk den utmattas succesivt och brister till slut.

Det är inte första gången som en crossram brister men dom jag sett har varit körda av förare med fysiskt hård körstil.

KTM-ramarna kanske har brister i konstruktionen vad vet jag? Men det finns en poäng i förklaringen.

Jag har inte kört på Stenungsund men har man för mjuk fjädring på en bana med mycket tunga landningar så att man bottnar fjädringen hårt då tar ramen stryk den utmattas succesivt och brister till slut.

Det är inte första gången som en crossram brister men dom jag sett har varit körda av förare med fysiskt hård körstil.

Visst är det så. Särskilt om man tar ut en endurohoj på bana och hoppar mycket med den. Men här handlar det om crosshojar som är ganska hårda i sin grundinställning. Dessutom 11 st i Sverige. Man kan dimensionera styrhuvudet så det håller för rejält mycket misshande (ökad vikt)l. Men det har man förmodligen inte gjort här.

Jag tycker man ska förbjuda alla KTM-hojar i väntan på utredning. :hihi

Lite Mercedes känsla över KTM just nu.

"Vi är så stora och bäst att vi inte behöver bry oss om att ha bra kundrelationer"
En sprucken ram eller en skuren motor, inget KTM känns vid. Handhavande fel...

:rolleyes:

"Vi är så stora och bäst att vi inte behöver bry oss om att ha bra kundrelationer"
0,2% spruckna ramar (11 av 5700) tycker inte jag låter så uppseendeväckande för ett fordon som går så pass hårt som en mx-cykel. Men jag håller med om att KTM-representantens sätt att tackla frågan andades en smula arrogans.

11st i världen är det.
Kanske ska hålla koll efter sprickor då :gnissla
Fast det var väl "bara" 250f som spruckit verkar det som.

Jaså.. ja det var inte så stor andel som jag trodde då. Har något annat märke haft problem med spruckna styrhuvuden/ramar tidigare? Förutom hondas första aluram på crosshojarna?

0,2% spruckna ramar (11 av 5700) tycker inte jag låter så uppseendeväckande för ett fordon som går så pass hårt som en mx-cykel. Men jag håller med om att KTM-representantens sätt att tackla frågan andades en smula arrogans.

Det är deras reaktion jag avser. Som du säger, lite för mycket arrogans.

Jag håller med om att 0.2 % inte är så mycket att bråka om. Men, tänk om 0.2% av alla gixxers sprack i ramen... :tungan

Lite Mercedes känsla över KTM just nu.

:rolleyes:

Tävlingsfordon har inte garanti som t ex en gathoj. Det går inte att kräva något även om de ofta fixar saker ändå som är uppenbara problem med produkten och inte ägaren.

Jag håller med om att 0.2 % inte är så mycket att bråka om. Men, tänk om 0.2% av alla gixxers sprack i ramen... :tungan
Jo, eller 0,2% av alla Volvo V70 :). Men som sagt crosshojar är ju tävlingsfordon, då får man kanske räkna med lite brutna ramar och sånt :).

Det enda rätta är att köra mx med Honda XR650, dom går aldrig sönder :D.

Tävlingsfordon har inte garanti som t ex en gathoj. Det går inte att kräva något även om de ofta fixar saker ändå som är uppenbara problem med produkten och inte ägaren.

Försök med den i (sue)USA. ;)

Det handlar inte om garanti utan om KTMs arroganta svar på ett potentiellt problem.

:rock :yoparty :hihi

Last edited:
Jaså.. ja det var inte så stor andel som jag trodde då. Har något annat märke haft problem med spruckna styrhuvuden/ramar tidigare? Förutom hondas första aluram på crosshojarna?

Nu vet jag inte hur ni har kört på stenungsunds bana, men de nya "trapp" hoppen är inte små! Jag har aldrig fått så mycket luft mellan mig och marken som de två hoppen. Jag missa landingen ett par gånge och lyckades knäcka fotpinnen! Alltså inte fotpinnen i sig, utan infästningen i ramen drogs loss! Detta på en KTM 2006 SX med 8timmar på. Tror det kan vara en kombi med dålig ram och j#"% hårda landningar.

Jo, eller 0,2% av alla Volvo V70 :). Men som sagt crosshojar är ju tävlingsfordon, då får man kanske räkna med lite brutna ramar och sånt :).

Men det är väl bara 0.2% av alla V70 som går att köra?
Alla trodde jag var skräp från fabrik, hur fan kan folk köpa sånt skräp egentligen?:D

Nu vet jag inte hur ni har kört på stenungsunds bana, men de nya "trapp" hoppen är inte små! Jag har aldrig fått så mycket luft mellan mig och marken som de två hoppen. Jag missa landingen ett par gånge och lyckades knäcka fotpinnen! Alltså inte fotpinnen i sig, utan infästningen i ramen drogs loss! Detta på en KTM 2006 SX med 8timmar på. Tror det kan vara en kombi med dålig ram och j#"% hårda landningar.

Missade landningen som i overshoot? Låter rätt scary att lyckas knäcka fotpinnen på det viset. Fast du kanske är en.. hm fullvuxen kille :D

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D