"Elva cross-mc har spruckit"

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Nu vet jag inte hur ni har kört på stenungsunds bana, men de nya "trapp" hoppen är inte små! Jag har aldrig fått så mycket luft mellan mig och marken som de två hoppen. Jag missa landingen ett par gånge och lyckades knäcka fotpinnen! Alltså inte fotpinnen i sig, utan infästningen i ramen drogs loss! Detta på en KTM 2006 SX med 8timmar på. Tror det kan vara en kombi med dålig ram och j#"% hårda landningar.

Landar man sedan på en sten(räcker med kattskalle) med ramen så finns ingen ram som håller om man landar tillräckligt hårt.
Tror mer på kombi mellan mjuk fjädring och missade landningar.

Så enkelt är det väl inte när det bara drabbar ett märke. Hade det drabbat fler märken jäms över så hade jag nog köpt den förklaringen.

Då stålramarna blir tunnare och tunnare i jakt på vikt blir de även mer sprickbenägna.
Sedan har ju KTM's svingar spruckit på löpande band. Kanske inte var någon större hit att de är helgjutna.
Yamaha's senare modeller med stålram har även de haft en tendens att spricka. Speciellt vid endurokörning och kontakt med större stenar.

Såg en Suzuki 85cc som spruckit i ramen under styrhuvudet i vintras.

Last edited:
Nä han körde ju KTM, dom går ju av, hade aldrig hänt en japs!
kunde inte låta bli:pannkyss
//h-street

När jag jobbade på yamaha(generalagenten) för några år sen så hände det att vi fick in spruckna crossramar. Dom garantiansvariga bara ryckte på axlarna och mumlade nåt om felinställd fjädring så arrogant dom bara kunde, så ktm är inte ensamma i världen med att skita i problemet.

När jag jobbade på yamaha(generalagenten) för några år sen så hände det att vi fick in spruckna crossramar. Dom garantiansvariga bara ryckte på axlarna och mumlade nåt om felinställd fjädring så arrogant dom bara kunde, så ktm är inte ensamma i världen med att skita i problemet.

Hm trist attityd och lite oroande att man kommit dit i viktsparandet...

Men de förarna hade garanterat en ny ram innom 24 timmar utan problem... Jag har kört Yamaha sen hedenhös utan ramproblem dock... Vet till och med att yamaha har gett ut nya ramar för att ett motorfästesöra har sprukit...
Körde även Hondas första aluramar och de höll...
KTM har inte samma kvalite helt enkelt...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D