Elproblem R1 -01

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
Hej

Hojen startar inte med elstarten men går att rulla igång.

Två gånger har panelen släckts och motorn slutat tända, men det har kommit igång igen innan jag har fått stanna.

Han jag köpte den av sa att den ev kunde sluta ladda och att det kanske berodde på en kass kontakt som sitter i en liten svart låda med kylflänsar på, som sitter på utsidan framsidan av batterilådan, precis ovanför bakstötdämparen. Två av kontakterna är ganska så svartbrända där. Har provat att göra rent och böja till men det löser inget. Vad är detta för liten låda? det går bara in en kontakt med +, -, samt 3 vita kablar i den. inget annat.

När jag försöker starta med elstarten drar startmotorn runt motorn ett par varv och det börjar klicka som fan i en annan svart plastlåda under sadeln, den största, i mitten längst bak. (Tändrelä?)

Displayen och lampor osv fungerar när man sätter på tändningen.

Bifogar bilder på den svarta lådan med kylflänsar, den brända kontakten, och en bild på under sadeln med den klickande lådan inringad.

Edit: batteriet har nästan 15V

Väldigt tacksam för svar
Ni som kan hjälpa mig är bästaste bästa i hela världen.

Bifogat

• DSC00237.JPG
    DSC00237.JPG
    205.1 KB · Visningar: 44
  • DSC00239.JPG
    DSC00239.JPG
    153.9 KB · Visningar: 49
  • DSC00238.JPG
    DSC00238.JPG
    187.5 KB · Visningar: 54
När det klickar i den s är det startmotor reläet som låter.
Batteriet orkar dra reläet men när startmotorn ska snurra igång så räcker inte krämen i batteriet och reläet släpper.
Å så slår det till igen osv.

Det sker när batteriet är dåligt.
Ladda så slutar det för stunden.

Är det så att den inte laddar så är det kanske laddreläet, den med kylflänsar som gett upp.

Om du laddar batteriet och vevar igång hojen så ska den ladda ca 14 V om den ligger runt 12 och neråt så är reläet troligen kass.
Sen kan ju även batteriet vara slut.

Om det går att ladda batteriet med batteriladdare men det drar ur batteriet vid körning så är det med 99% sannolikhet laddningsregulatorn (lådan på bilden), kolla dock alla anslutningar fram till denna innan du byter den, det kan ha ärgat och blivit glapp bara..

Tack så mycket för svaren!

lättaste sättet att kolla om ett batteri är kasst?

Fan jag som läst elprogrammet borde kunna detta :/

Tack så mycket för svaren!

lättaste sättet att kolla om ett batteri är kasst?

Fan jag som läst elprogrammet borde kunna detta :/

elmätare om du har tillgång ? för mig att det ska ligga runt 12 V
om det är friskt!

elmätare om du har tillgång ? för mig att det ska ligga runt 12 V
om det är friskt!

edit: läste hela ditt mess nu :tummenupp den svarta grejen med kylflänsar du pratar om laddningsregulatorn , hade en R1-00 som jag bytade undertail på och glömde koppla in den :3freak då sög hojen batteriet direkt och hojen stannade mitt ute på vischan :)

så har du något på den som är bränt kan det nog va läge att byta !

Last edited:
Min hoj laddar ungefär 17volt.
Det är en r1 -01.
Så jag bytte laddningsregulatorn men har samma problem kvar,
För det ska väl inte ladda 17v.

Vad kan det vara för andra problem. Kontakten såg fräch ut.

Bytte även batteri samtidigt.

Back