Elproblem! Blir tokig!

Sadragen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
93 Kawasaki zx6e
Tjenare, jag har en kawazaki zx6 från 93 och ett mycket irriterande problem!
Den laddar ca 13.x när den står på tomgång utan lysen. Tänder jag lysena börjar den genast sjunka.

Har mätt och bytt regulator efter insett att den inte var helt 100. Kablarna från statorn till regulatorn hade smällt ihop så bytte även dessa och kollade statorn och den verkade se bra ut samt ladda. När jag mäter pluskabeln från regulatorn så får jag kontakt på både + och - på batteriet samt vise versa. Har letat efter kortisar men hittar inga och alla säkringar är hela.

Även att tillägga så är batteriet fungerande och hojen dör så fort man kopplar ifrån det även utan ljus på.

Är det någon som har något förslag vad nästa steg är att felsöka? Håller på att få spelet helt!

Tackar varmhjärtat på förhand!
 
Kolla spolar i generatorn så det inte bränts lite lindningar?
 
Vad laddar den vid låt säg 3-4000rpm? Att motorn stannar när du lyfter av batteriet är ungefär samma sak som att vrida av tändningen. Hoppas jag missförstod dig där. :D
 
du skulle kunna koppla på tex ett extraljus rätt på batteriet å mätta spänningen så ser du om det är laddningen som är fel eller kortis till ljuset på hojen
 
Koppla bort alla ledningar från generator
Mät sedan varje ledning som kommer från generator.
Bör vara 50-60v vid 5000rpm
Om inte så är generator kass
 
OBS ta inte av kablarna till batteriet med motor igång för då kan du bränna laddregulatorn!! Kan de vara det som hänt månntro?
14,4v laddar min ktm 990 generator från 1800v-9500varv, men många generatorer dippar på tomg till högst 13v med lyse på.

Om den laddar 13,8-14,4v på 3000+ varvtal är det väl bara tuta o köra
 
OBS ta inte av kablarna till batteriet med motor igång för då kan du bränna laddregulatorn!!
Om du lyfter bort lasten (batteriet) ökar inspänningen till regulatorn sannolikt rätt mycket..STor risk för skada!
Om stator "ser bra ut" är absolut ingen garanti att den funkar när den blir varm och isoleringar börjar mjukna..
Resistansmätt statorn? Mätt även resistans till jord?
 
Såhär kan det se ut, bytte laddningsregulator på min AT häromsistens, inget uppenbart error på den gamla och alla kontakter var OK men jag bytte i förebyggande syfte. Laddningen ska mätas vid 5000 varv enl. original verkstadshandbok, 14-15V borde den ge då men den gamla mäktade inte riktigt med detta även om jag inte kommer ihåg om de specificerade hurvida lyset ska vara på eller av vid mätningen:

OEM laddningsregulator @ Tomgång - Lyse på/halvljus

20150826-143837.jpg

OEM laddningsregulator @ 5000 RPM

20150826-144021-1.jpg

Shindengen SH775 = MOSFET värsta värsta naturligtvis ;)

MOSFET laddningsregulator @ tomgång - Lyse på/halvljus

20150826-214753-1.jpg

MOSFET laddningsregulator @ 5000 RPM

20150826-215502-1.jpg
 
Koppla bort alla ledningar från generator
Mät sedan varje ledning som kommer från generator.
Bör vara 50-60v vid 5000rpm
Om inte så är generator kass

Detta ska jag testa så fort jag kommer hem! Mätte innan utan gas och då gav den ca 10v på varje ledning och ökade vid gaspådrag men ska kolla detta extra nu!

Detta med att jag kopplade bort batteriet var endast för att se om den enbart drevs via batteriet utan egen laddning. Jobbar med bilar så har en så stor koll på motorcyklar, men menar ni att batteriet är en del av "kretsen" för att hålla igång den? På en bil kan man ju koppla ur batteriet men det är ju inte heller det hälsosammaste men den håller sig vid liv.

Jag har mätt alla motstånd på statorn och det verkar vara okej. Om det nu skulle vara så att den inte laddar 50-60v. Är det statorn eller rotorn jag borde byta i första hand med tanke på att statorn mätte rätt...

Ber om ursäkt för all okunskap men detta är verkligen inte mitt område!

EDIT: Den stiger långsamt från 12.xx när hojen startar till 13.2x när jag varvar runt 3-4k rpm utan lysen, men vägen dit tar cirka 1 minut..
Försökte få till en bild här som visar vart det ryker från kablarna, är detta pga att jag lödigt ihop dom istället för kabelskor eller är det något som är helt galet nu?
mcjävel.png
 
Last edited:
Mät också motstånd mellan varje krets och mellan varje krets och jord, så ser du om du har kortslutning i statorn.
Statorn borde ge runt 60-80V växelström runt 5,000 varv.

Om det ryker är det fel. Har du kortis i skarven? Har du kopplat regulatorn fel?
 
Hade kablarna från statorn smält ihop är det inte helt osannolikt att statorn i sig tagit skada.
 
Detta med att jag kopplade bort batteriet var endast för att se om den enbart drevs via batteriet utan egen laddning. Jobbar med bilar så har en så stor koll på motorcyklar, men menar ni att batteriet är en del av "kretsen" för att hålla igång den? På en bil kan man ju koppla ur batteriet men det är ju inte heller det hälsosammaste men den håller sig vid liv.

Ber om ursäkt för all okunskap men detta är verkligen inte mitt område!
]
Tar du bort batteriet på en bil med motorn igång????:confused:
Då får ju regulatorn spatt, den får ingen motemk och uppfattar det som om batteriet är urladdat och mosar på till max?
Sista ggn jag gjorde det smälldes det mesta i bilen pga överspänning...
ALLT jobbar ihop.
Du "jobbar med bilar"? Finns anledning till att man håller sina bilar borta ifrån verkstäder..
Att du inte kan el har vi förstått.
Varför inte lyssna på råden du fått i tråden?
Rotor innehåller sannolikt ingen "el".
Statorn kan vara paj även om "den mäter rätt".
Den mätningen görs med 1-2V och kall stator, förhållandena vid varm stator och fullspänning är helt annorlunda.
T o m om statorn "mäter rätt" (40-80Vac ut) utan regulator inkopplad kan det vara fel på statorn då den mäts obelastad.
Batteriet är en viktig komponent i systemet, det lastar ner spänningarna (inspänning till regulator och utspänning från den) så att inget kommer till skada, se inledningen på inlägget..
Har du lossat batteriet, om så bara en gång, är det risk att regulatorn tagit skada.
 
Har du mätt mellan varje ledning från generatorn och "jord" och fått nån spänning är det risk för att det är kortis mellan generatorn och "jord".
Generatorn har tre ledningar, jag kallar dem L1, L2, L3
Med motorn avstängd och generatorledningarna bortkopplade från regulatorn ska motståndet mellan
L1 och L2
L1 och L3
L2 och L3
vara lågt. Omkring 1 Ohm eller mindre vid alla tre mätningarna.
Är motståndet alltid lågt har du inte avbrott i lindningarna, BRA !

Ta därefter och mät motståndet mellan två skruvar på motorn.
Det motståndet ska också vara lågt, omkring 1 Ohm eller lägre.
När du hittat två skruvar med bra kontakt och lyckats komma igenom eventuella isolerande oxidskikt på skruvarna.

Mät därefter motståndet mellan
en av skruvarna och L1
en av skruvarna och L2
en av skruvarna och L3
alla motstånden ska vara höga, över 100000 Ohm / 100 kOhm
avsluta för att kolla du har bra kontakt med skruven genom att
mät motståndet mellan de två skruvarna på nytt, det ska såklart vara lågt.

Har du högt motstånd vid alla tre mätningarna, skruv till L1/L2/L3 så har du inte kortis mellan generatorlindningarna och motorn, generatorn har inte brända generatorlindningarna, BRA !

Det här går att kolla med en vanlig strålkastarlampa också, generatorsladdarna bortkopplade från regulatorn.
Motorn i gång.
Lampan ska lysa lika starkt när den är inkopplad mellan alla tre paren L1/L2, L1/L3, L2/L3

Lampan ska INTE lysa alls inkopplad mellan L1 och en skruv på motorn, L2 och en....osv.
Även när man varvar upp motorn.
 
Last edited:
Tar du bort batteriet på en bil med motorn igång????:confused:
Då får ju regulatorn spatt, den får ingen motemk och uppfattar det som om batteriet är urladdat och mosar på till max?
Sista ggn jag gjorde det smälldes det mesta i bilen pga överspänning...
ALLT jobbar ihop.
Du "jobbar med bilar"? Finns anledning till att man håller sina bilar borta ifrån verkstäder..
Att du inte kan el har vi förstått.
Varför inte lyssna på råden du fått i tråden?
Rotor innehåller sannolikt ingen "el".
Statorn kan vara paj även om "den mäter rätt".
Den mätningen görs med 1-2V och kall stator, förhållandena vid varm stator och fullspänning är helt annorlunda.
T o m om statorn "mäter rätt" (40-80Vac ut) utan regulator inkopplad kan det vara fel på statorn då den mäts obelastad.
Batteriet är en viktig komponent i systemet, det lastar ner spänningarna (inspänning till regulator och utspänning från den) så att inget kommer till skada, se inledningen på inlägget..
Har du lossat batteriet, om så bara en gång, är det risk att regulatorn tagit skada.

Haha jobbar som bilskrotare så att vara rädd om bilarna är något jag inte känner till!

Ska ta lite bilder idag när jag mäter som kanske underlättar!
 
Last edited:
Mät spänningen mellan statorlindningarna på tomgång o 5000 rpm, är den lika mellan alla tre och >50 volt vid 5000 varv så är nog statorn ok, fast jag sätter mina 5 cent på delvis brunnen stator. Går att linda om med lite koppartråd o tålamod, eller skicka i väg till någon som lindar eller köpa ny eftermarknadsstator på tex. ebay.
Många hojregulatorer är ganska enkla och sjuntar bara ner överspänning till jord (dvs. eldar upp överproduktionen), dom regulatorerna sabbar man inte så lätt och går dom sönder brukar dom överladda.
 
Mät spänningen mellan statorlindningarna på tomgång o 5000 rpm, är den lika mellan alla tre och >50 volt vid 5000 varv så är nog statorn ok, fast jag sätter mina 5 cent på delvis brunnen stator. Går att linda om med lite koppartråd o tålamod, eller skicka i väg till någon som lindar eller köpa ny eftermarknadsstator på tex. ebay.
Många hojregulatorer är ganska enkla och sjuntar bara ner överspänning till jord (dvs. eldar upp överproduktionen), dom regulatorerna sabbar man inte så lätt och går dom sönder brukar dom överladda.

Då var väl regulatorn på min SV650S undantaget. För den underladdade, dvs det gick bra köra med släckt ljus, men var ljuset tänt så startade inte hojen om jag kört nån mil , stannat, och sedan skulle starta igen.
Och läser jag trådarna här på SH så tycker jag det vanligaste är att hojen startar hemma utan problem (=inget fel på batteriet). Sedan har man kört en bit och så startar inte hojen efter man stannat (=underladdning).
 
Last edited:
All el innehåller en slags grå rök ,,,,,,om man släpper ut den går de sönder :D
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top