Elprisets framtida utveckling

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Och ska vi då börja göra vätgas av el så ökar vi efterfrågan på el vilket gör att priset på el rimligtvis stiger?
Nä precis! Jag tror att vi kommer se en helt ny prisnivå även när dagens kris har lagt sig!
Som jag skrev i inlägg nr 9 i den här tråden.
"Följden för oss konsumenter med det är att vi inte lär se några minuspriser i framtiden."

Den här tycker jag verkar intressant.
Man spår en ökning av elektrolys med 8000% till år 2031
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vem ska jobba på dom här vätgasfabrikerna?

I dag blåser det inte så du får stanna hemma/Jävlar det blåste upp du måste komma in och jobba i dag....

Väckarklocka kopplad till vindmätare kanske?

I dag blåser det 4792MW och vi exporterar 4099MW, skulle dom ha jobbat idag?

Eller skulle det ha räckt med ett nattskift när det blåste 8000MW och ingen förbrukade något mellan midnatt och 5 i morse?

Vad skia vi med slumpkraften till?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Enklast vid överskott måste väl vara att pumpa vatten till någon högt belägen dam?
Ingen ny teknologi behövs och när man tar ut överskottet är det reglerbart.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enklast vid överskott måste väl vara att pumpa vatten till någon högt belägen dam?
Ingen ny teknologi behövs och när man tar ut överskottet är det reglerbart.

Jajjamen, det är enklast, men inte ens det görs för att det är för svårt och det saknas förutsättningar för det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Överskottet kan snart vara ett minne blott. Se tex KMA 2022 från SvK.
Vad gör det med elpriserna?
Vill man dessutom investera i något så gör man väl det med förhoppningen att man kan sälja till ett högre pris än vad produktionskostnaden ligger på. Annars är det ju inte lönsamt öht.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jajjamen, det är enklast, men inte ens det görs för att det är för svårt och det saknas förutsättningar för det.
Såvitt jag läst mig till har vi bara tre pumpkraftverk i drift i Sverige, alla i Värmland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpkraftverk
Kan man inte göra en damm ovanför Gränna nånstans och pumpa från Vättern? Man kan ju fylla hela Visingsö med flöjlar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Gällande pumpkraft så är det nog mer vattendomar som ligger som isf skulle behöva omprövas.
Det regleras rätt tydligt däri vg flöden, nivåer, hur uttag får ske osv.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Enklast vid överskott måste väl vara att pumpa vatten till någon högt belägen dam?
Ingen ny teknologi behövs och när man tar ut överskottet är det reglerbart.

Har bestämt för mig att jag sett något program på tv om någon liten ö som var självförsörjande på el.
Dom gjorde precis så, hade vindkraftverk som drev pumpar som fyllde en damm högt upp på ön. Sen hade dom vattenkraftverk som producerar el och blåste det inte tillräckligt så klarade vattenmagasinet drift länge ändå.
Kommer inte ihåg exakt hur det var men minns att jag tyckte det verkade smart lösning.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är det någon som har bra koll på det de håller på med i Marocko? Noor? En jävla massa speglar som värmer salt vilket gör att de kan producera mycket el även på natten. Tror de har ett avtal med Portugal och Spanien att leverera el över till dem.

"Men med tanke på att det ”bara” behövs solpaneler på ett område lika stort som Belgien för att förse hela världen med el är det inte var man ska förlägga solparkerna som är den största utmaningen utan hur man ska transportera energin från öknen till länderna och städerna som behöver den."

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Gällande pumpkraft så är det nog mer vattendomar som ligger som isf skulle behöva omprövas.
Det regleras rätt tydligt däri vg flöden, nivåer, hur uttag får ske osv.
Man kan göra ett slutet system. Energinivåerna i de tre Värmländska kraftverken är inte gigantiska, men några GWh kan ju vara bra att balansera med.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Exa
Och ska vi då börja göra vätgas av el så ökar vi efterfrågan på el vilket gör att priset på el rimligtvis stiger?
Exakt så. Msn måste hitta på olika saker för att göra slumpkraft lönsam. Lägga ner kärnkraft, börja med vätgas. Percentilers! PPA… Alltjämt hål i huvudet och knappast en marknadssak.
Sen sitter får och nickar instämmande medan en del politiker vrålar om mer vindkraft. Det är sjukt.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Vänner - med all respekt. Utflykter är ofta intressanta och jag tänker inte lägga mig i åsikter eller preferenser i någon större omfattning. Jag hoppas på rätt så fria tankar men allt som strålar är inte kärnkraft...

Liksom nedan tabell förvisso säger en del men inte nödvändigtvis jättemycket om hur vi tacklar topplasttimmarna.


1672680420067.png
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vänner - med all respekt. Utflykter är ofta intressanta och jag tänker inte lägga mig i åsikter eller preferenser i någon större omfattning. Jag hoppas på rätt så fria tankar men allt som strålar är inte kärnkraft...

Liksom nedan tabell förvisso säger en del men inte nödvändigtvis jättemycket om hur vi tacklar topplasttimmarna.


View attachment 479794
Helt ointressant sammanställning då det inte är intresssant med den årliga energi vi producerar.
Det är momentan effekt som är intressant. Bara den.
Och då vi behöver effekt, behöver hela vår omvärld effekt = höga priser!
Typiskt händer detta då det inte blåser…då det då inte blåser i stora delar av EU

På samma sätt…då det blåser blir det överkott på effekt i EU = skitlåga priser så alla som producerar energi går med förlust.

Alla som tänker lite, fattar att slumpkraft (vindkraft) därför är rent NEGATIV för samhället!
Skicka upp vatten då de blåser eller tillverka gas, är orealistiskt.
Även OM det skulle funka i stor skala (vilket det inte gör då det kan vara vindstilla en vecka eller längre…) löser det inte det problem ingen politiker vill kännas vid = stabiliteten i elnätet.
Bla hålla fas och frekvens stabil.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
545:- i sista elräkningen förv 2022 så jag bryr mej föga?
Bra jobbat, hur är din situation?
Svara de saker du vill outa...
Ort, boendetyp, storlek och värmesystem (solfångare etc)
Jag: göteborg, villa 14år gammal, 230m2, bergvärme, 13-15k kWh årligen
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bra jobbat, hur är din situation?
Svara de saker du vill outa...
Ort, boendetyp, storlek och värmesystem (solfångare etc)
Jag: göteborg, villa 14år gammal, 230m2, bergvärme, 13-15k kWh årligen
200m2 2 plans med 100m2 garage
Dalsland 20 år gammalt.

Fullständigt vansinnigt värmesystem
Ved/el/värmepump/vattenburet solfångeri/solceller/hybridelsystem/
vindkraft. Och batterier.
1700kWh årligen
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top